Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο Νίκος Λαβίδας στην ηλεκτρική καρέκλα της ΑΒ Βασιλόπουλος

Η δύσκολη εξίσωση, εν μέσω κατάρρευσης της κατανάλωσης και συσσωρευμένων προβλημάτων με τους προμηθευτές, για τον νέο επικεφαλής της αλυσίδας. Οι εκτιμήσεις της αγοράς και οι δύσκολες σχέσεις με τους προμηθευτές.

Ο Νίκος Λαβίδας στην ηλεκτρική καρέκλα της ΑΒ Βασιλόπουλος

Τον πέμπτο επικεφαλής της μέσα σε διάστημα έντεκα ετών είναι έτοιμη να υποδεχθεί από το Σάββατο 20 Αυγούστου η ΑΒ Βασιλόπουλος.

Νωρίς το πρωί της Τρίτης, η εν Ελλάδι θυγατρική του ομίλου Ahold Delhaize, η ΑΒ Βασιλόπουλος και ο μητρικός όμιλος αυτής, έκαναν επισήμως γνωστό ότι ο Νίκος Λαβίδας -σήμερα γενικός διευθυντής στην Upfield Greece- αναλαμβάνει καθήκοντα Brand President στην ελληνική αλυσίδα.

Η ανακοίνωση της τοποθέτησης του κ. Λαβίδα στην «ηλεκτρική», όπως έχει αποδείξει η ιστορία, καρέκλα του επικεφαλής στον νούμερο δύο παίκτη του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων -σ.σ. η Lidl δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις, οπότε παραμένει άγνωστο αν έχει περάσει στη δεύτερη θέση του κλάδου-, έρχεται τέσσερις μήνες από την επεισοδιακή αποχώρηση του προκατόχου του, Βασίλου Σταύρου, από τη θέση. Της εξόδου του κ. Σταύρου είχαν προηγηθεί οι αποχωρήσεις των κ.κ. Κωνσταντίνου Μαχαίρα, Γιάννη Κυρίτση και Λεωνίδα Βρεττάκου.

Η παραίτηση στις αρχές Φεβρουαρίου του κ. Σταύρου ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία στον βελγο-ολλανδικό όμιλο και φυσικά στην ΑΒ Βασιλόπουλος, που από το 2017 και μετά βρίσκεται σε δυσχερή θέση έναντι του ανταγωνισμού. To 2020 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός), η ΑΒ Βασιλόπουλος σε επίπεδο ομίλου εμφάνισε πωλήσεις 2,021 δισ. ευρώ, όταν το 2016, περίοδο που είχε καταρρεύσει ο Μαρινόπουλος, αυτές είχαν ξεπεράσει τα 2,174 δισ. ευρώ.

Ο κ. Σταύρου οδηγήθηκε σε παραίτηση μετά την επεισοδιακή συνάντηση που είχε στις αρχές Φεβρουαρίου με στελέχη του πολυεθνικού ομίλου. Σε εκείνη τη συνάντηση επιβεβαιώθηκε η διάσταση απόψεων μεταξύ των δύο πλευρών για το ποια θα έπρεπε να είναι η στρατηγική της εν Ελλάδι θυγατρικής της Ahold Delhaize για να ανακτήσει το χαμένο έδαφος και ποιος ηγείται της στρατηγικής.

Η κατάληξη εκείνης της συνάντησης είναι γνωστή. Ο κ. Σταύρου παραιτήθηκε και η Ahold Delhaize βρέθηκε από τη μια στιγμή στην άλλη να έχει ένα «ακυβέρνητο» καράβι αξίας 2 δισ. ευρώ, το οποίο όλους αυτούς τους δύσκολους μήνες για την αγορά διοικεί εξ αποστάσεως.

Αυτό το κενό εξουσίας καλείται να καλύψει ο Νίκος Λαβίδας, που εν μέσω θέρους θα αναλάβει τα ηνία της ΑΒ Βασιλόπουλος. Για τον Νίκο Λαβίδα η τοποθέτησή του ως brand president στην αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος αποτελεί σίγουρα σημαντική αναβάθμιση και ένα προσωπικό στοίχημα για το εάν και πώς θα καταφέρει να γυρίσει το καράβι που έχει πάρει τα τελευταία χρόνια λάθος ρότα, σύμφωνα με την αγορά.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, μετά από αρκετούς μήνες ακυβερνησίας, με την τοποθέτηση ενός Έλληνα manager στο τιμόνι της, θέλει να στείλει μήνυμα στην εγχώρια αγορά ότι θα μιλάει την ίδια γλώσσα με τους προμηθευτές και τους καταναλωτές της. Είναι άλλωστε γνωστή η ευαισθησία των Ελλήνων στα ξένα στελέχη, όπως και η αδυναμία αρκετών ξένων στελεχών να εγκλιματιστούν με την Ελλάδα και να «διαβάσουν» την εγχώρια αγορά.

Και η Ahold Delhaize, με την τοποθέτηση αρκετών ξένων στελεχών σε θέσεις-κλειδιά στον οργανισμό της ΑΒ Βασιλόπουλος τα τελευταία χρόνια, έχει πληρώσει ακριβά την αδυναμία της να διαβάσει την αγορά και να ακούσει τους προμηθευτές της. Η ΑΒ Βασιλόπουλος συνεχίζει να χάνει μερίδια και τζίρο ενώ από τις αρχές του έτους οι πωλήσεις της καταγράφουν απώλειες άνω του 5% σε μια πληθωριστική αγορά, αναφέρουν στελέχη του χώρου που μίλησαν στο Euro2day.gr.

Όμως ο δρόμος για την ΑΒ Βασιλόπουλος δεν θα είναι αβρόχοις ποσίν, υποστηρίζουν στελέχη από τη βιομηχανία, το λιανεμπόριο και τους προμηθευτές που μίλησαν στο Euro2day.gr υπό τον όρο της ανωνυμίας.

Στο πρόσωπο του Νίκου Λαβίδα, τα ίδια στελέχη αναγνωρίζουν έναν manager με πολύ καλό βιογραφικό. Ο κ. Λαβίδας τη διετία 2009-2010 ήταν managing director στην Kraft Foods, από τον Δεκέμβριο του 2010 έως και τον Ιούλιο του 2019 ήταν γενικός διευθυντής στη Σκλαβενίτης και τα τελευταία τρία χρόνια γενικός διευθυντής στην Upfield. Δηλαδή από το 2009 μέχρι και σήμερα, ο κ. Λαβίδας έχει αναλάβει θέσεις ευθύνης τόσο στη βιομηχανία όσο και στο λιανεμπόριο τροφίμων. Εμπειρία, ειδικά σε ό,τι αφορά την πολυετή θητεία του στον Σκλαβενίτη, τον νούμερο έναν παίκτη του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων, που αποτελεί σίγουρα σημαντική παρακαταθήκη για τη νέα του θέση.

Όμως τα στελέχη της αγοράς διατηρούν επιφυλάξεις αν θα μπορέσει να ξεπεράσει τον σκόπελο των Ολλανδών, αν θα καταφέρει να ακουστεί η φωνή του και αν θα περάσει τη δική του γραμμή. Επίσης, όπως λένε, η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος δεν είναι ούτε Σκλαβενίτης, ούτε Kraft, ούτε Upfield, τόσο σε επίπεδο τζίρου όσο και σε επίπεδο κουλτούρας, σημειώνοντας ότι κ. Λαβίδας φεύγει από την Upfield που τζιράρει περί τα 100 εκατ. ευρώ και αναλαμβάνει μια εταιρεία με τζίρο 2 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις προθέσεις της Ahold Delhaize για τον νέο brand president, με βάση τα όσα δήλωσαν χθες Τρίτη δύο υψηλόβαθμα στελέχη της καλωσορίζοντας τον κ. Νίκο Λαβίδα, είναι σαφείς. Επιθυμούν ο κ. Λαβίδας να ενταχθεί και όχι να ηγηθεί της ελληνικής ομάδας, δηλαδή της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Ο Wouter Kolk, διευθύνων σύμβουλος της Ahold Delhaize Ευρώπης & Ινδονησίας, με αφορμή την τοποθέτηση του κ. Λαβίδα στη θέση του brand president της ΑΒ Βασιλόπουλος, δήλωσε: «Ο Νίκος είναι σε θέση να σταθμίσει τις στρατηγικές επιλογές και μαζί με την υπόλοιπη ομάδα να διασφαλίσουν την άριστη εξυπηρέτηση των πελάτων της ΑΒ». Με τον Jesper Lauridsen, Brand President Albert Τσεχίας και Brand Leader για την περιοχή της Κεντρικής & Νότιας Ευρώπης (CSE), στον οποίο θα απευθύνεται ο Νίκος Λαβίδας, να δηλώνει μεταξύ άλλων: «Ο Νίκος θα ενταχθεί σε μία δυνατή ομάδα με έμπειρα στελέχη στον κλάδο του λιανεμπορίου, με στόχο την καθημερινή εξυπηρέτηση εκατομμυρίων πελατών».

Την ίδια ώρα, αδιευκρίνιστες παραμένουν οι προθέσεις του βελγο-ολλανδικού ομίλου για την εν Ελλάδι θυγατρική του σε σχέση με τη διεθνή στρατηγική του. Πάντως η Ahold Delhaize σκοπεύει να συνεχίσει την ανανέωση σε επίπεδο προσώπων αλλά και δομής, με τη συνένωση τμημάτων όπως του logistic με τη διεύθυνση λειτουργίας και ενδεχομένως του commercial με το marketing και του IT με το HR, λένε πηγές της εν Ελλάδι θυγατρικής στο Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v