Ο χάρτης της ακτοπλοΐας μετά το ντιλ της Attica Group για την ΑΝΕΚ

Τη δημιουργία ενός από τους πιο ισχυρούς ακτοπλοϊκούς ομίλους ανά τον κόσμο, σε όρους διακίνησης επιβατών, σηματοδοτεί το deal διάσωσης της χανιώτικης ακτοπλοϊκής εταιρείας. Η νέα ρότα, οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις.

Ο χάρτης της ακτοπλοΐας μετά το ντιλ της Attica Group για την ΑΝΕΚ

Την ενίσχυση της ηγετικής θέσης που κατέχει η Attica Group σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με τη δημιουργία επί της ουσίας ενός εκ των πιο ισχυρών ακτοπλοϊκών ομίλων ανά τον κόσμο σε όρους διακίνησης επιβατών, σηματοδοτεί η συμφωνία διάσωσης της ΑΝΕΚ, που πήρε το «πράσινο φως» από τους πιστωτές της χανιώτικης ναυτιλιακής εταιρείας.

Με τo κλείσιμο του deal, που κυοφορείτο εδώ και πολύ καιρό, αλλάζει ρότα ολόκληρη πλέον η ευρωπαϊκή αγορά, καθώς η Attica Group αναρριχάται στη δεύτερη θέση ως προς τη δυνατότητα διακίνησης επιβατών, στην τρίτη θέση όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα οχημάτων και στην τέταρτη ως προς το μέγεθος του στόλου.

Με την απορρόφηση της ΑΝEΚ, η Attica Group ισχυροποιεί έτι περαιτέρω την παρουσία της στις ελληνικές θάλασσες, διευρύνοντας το μερίδιό της. Παράλληλα, διασφαλίζει τη διασύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα, καλύπτοντας με αποδοτικά δρομολόγια καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου απ’ άκρη σ’ άκρη όλη την Ελλάδα.

Μάλιστα, η ολοκλήρωση του deal που επισφραγίζει αφενός τη διάσωση ενός ιστορικού ομίλου και αφετέρου την κυριαρχία των ελληνικών εταιρειών στην εγχώρια αγορά, στοιχείο ιδιαίτερης σημασίας σε μία περίοδο έντονων γεωπολιτικών εξελίξεων και υπό το πρίσμα της ενεργειακής κρίσης που έχει επιβαρύνει σημαντικά και τα λειτουργικά κόστη των ακτοπλοϊκών.

Η διεύρυνση δε του στόλου της Attica Group με την προσθήκη των πλοίων της ΑΝΕΚ στο δυναμικό της επιτρέπει στον νέο όμιλο να αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων στο κομμάτι της δρομολόγησης πλοίων.

Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του στόλου της που έχει ήδη στα σκαριά η Attica Group, με ένα αρχικό πρόγραμμα ύψους 120 εκατ. ευρώ, μέρος των πλοίων της ΑΝEΚ θα αναβαθμιστεί και θα «πρασινίσει». Υπενθυμίζεται ότι μόλις τον προηγούμενο μήνα η Attica Group ενέταξε στον στόλο της 3 υπερσύγχρονα πλοία AERO Highspeed, τα οποία έχουν δρομολογηθεί στις γραμμές του Αργοσαρωνικού.

Ως προς το σκέλος των θέσεων απασχόλησης, βάσει της συμφωνίας θα ακολουθηθεί μοντέλο αντίστοιχο με εκείνο της απορρόφησης της Hellenic Seaways, ενώ η σημαία της ANEK θα συνεχίσει να πλέει κανονικά στις ελληνικές θάλασσες. Σε ό,τι αφορά την εμπορική πολιτική που θα υιοθετηθεί μετά τη συνένωση των δύο εταιρειών δεν αναμένεται να υπάρξουν σημαντικές αλλαγές, δεδομένου ότι Attica Group και ΑΝEΚ εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία διατηρούν συνεργασία σε ακτοπλοϊκές γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής.

Την ίδια στιγμή, η συμφωνία δημιουργεί νέες συνθήκες και σε επίπεδο ανταγωνισμού, αλλάζοντας τις μέχρι πρότινος ισορροπίες, με την Attica Group, η οποία εκτελεί πλήθος δρομολογίων στις άγονες γραμμές, να έχει απέναντι της τις Μινωικές Γραμμές του ιταλικού κολοσσού Grimaldi στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής και τη Seajets, η οποία βέβαια διαθέτει ταχύπλοα σκάφη, στα δρομολόγια εσωτερικού σε Κυκλάδες και Κρήτη.

Προκλήσεις

Βέβαια, το εν λόγω deal θέτει εκ νέου στο τραπέζι των προκλήσεων της επόμενης ημέρας την ανάγκη εξορθολογισμού των δρομολογίων που άπτεται και του θεσμικού πλαισίου για τη στήριξη των άγονων γραμμών. Σημειώνεται, πάντως, ότι οι συνολικές οφειλές προς την Attica Group από την εκτέλεση των επιδοτούμενων δρομολογίων ανέρχονται σε 46 εκατ. ευρώ.

Ως προς το μεταφορικό έργο της εταιρείας για το 2022, η επιβατική κίνηση τον Αύγουστο διαμορφώθηκε στο -6% σε σχέση με το 2019, ενώ σε επίπεδο οκταμήνου Ιανουαρίου-Αυγούστου κατέγραψε πτώση σε ποσοστό 15% συγκριτικά με την τελευταία χρονιά κανονικότητας πριν από την εμφάνιση της πανδημίας του κορωνοϊού.

Υπενθυμίζεται ότι η Attica Group έχει δηλώσει «παρών», σε κοινοπρακτικά σχήματα, στους διαγωνισμούς που έχει προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των λιμανιών της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου Κρήτης, έχοντας και πάλι απέναντί της τον όμιλο Grimaldi.

Τι προβλέπει η συμφωνία

Βάσει της συμφωνίας για την απορρόφηση της ΑΝEΚ, η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, προβλέπονται:

  1. Η συγχώνευση με απορρόφηση της ΑΝEΚ από την Attica Group με σχέση ανταλλαγής μία κοινή ή προνομιούχο μετοχή της ΑΝEΚ προς 0,1217 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της ATTIC
  2. Την καταβολή του ποσού των 80 εκατ. ευρώ προς πλήρη και ολοσχερή εξόφληση του δανεισμού της ΑΝEΚ προς τους πιστωτές (ανεξόφλητο κεφάλαιο ύψους 236.419.251,23 ευρώ πλέον του συνόλου ανεξόφλητων τόκων ως την ημερομηνία ολοκλήρωσης της συναλλαγής) από το ενοποιημένο σχήμα που θα προκύψει κατά την ημερομηνία ολοκλήρωσης της συγχώνευσης.

H Attica Group μέχρι πρότινος δραστηριοποιείτο στην επιβατηγό ναυτιλία μέσω των SUPERFAST FERRIES, BLUE STAR FERRIES, HELLENIC SEAWAYS και AFRICA MOROCCO LINK με συνολικά 35 πλοία. Από την πλευρά της η ΑΝΕΚ έχει 8 ιδιόκτητα πλοία, ελληνικού νηολογίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v