Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ναυπηγεία: Οι στόχοι της ΟΝΕΧ στις επισκευές πλοίων

Τα επόμενα βήματα για την επικύρωση του σχεδίου εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Τα Μνημόνια Συνεργασίας Fincantieri και Leonardo με Έλληνες προμηθευτές.

Ναυπηγεία: Οι στόχοι της ΟΝΕΧ στις επισκευές πλοίων

Στην τελική ευθεία έχει εισέλθει πλέον η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αφού αύριο, 15 Φεβρουαρίου, αναμένεται η έναρξη της συζήτησης στο αρμόδιο Δικαστήριο για την επικύρωση της συμφωνίας που θα οδηγήσει στην επαναλειτουργία της μονάδας από την ONEX Shipyards & Technologies σε συνεργασία με τον ιταλικό κολοσσό Fincantieri. Κατά τη συζήτηση στο αρμόδιο Δικαστήριο, θα γίνει σαφής αναφορά και στην εμπλοκή στο project της Αμερικανικής Κρατικής Επενδυτικής Τράπεζας DFC, η οποία προτίθεται να χρηματοδοτήσει σε πρώτη φάση με 102 εκατ. ευρώ (δάνειο μετατρέψιμο) το σχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων.

Στόχος των επικεφαλής της ONEX είναι τα Ναυπηγεία να τεθούν σε πλήρη λειτουργία το καλοκαίρι, με τις σχετικές εργασίες για την αναγέννηση της μονάδας και την ανάταξη του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα να βρίσκονται πλέον σε πλήρη εξέλιξη. Τις προηγούμενες ημέρες κατέπλευσε και τέταρτο πλοίο για επισκευές στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, όπου μέχρι τώρα υπάρχει η δυνατότητα εργασιών για 4 πλοία ταυτόχρονα. Σκοπός είναι στο άμεσο μέλλον να υπάρξει η δυνατότητα επισκευών για 10-12 πλοία ταυτόχρονα, με απώτερη επιδίωξη τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να καταστούν πρωταθλητές του κλάδου και να αναλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την επισκευή 200 πλοίων σε ετήσια βάση.

Σύμφωνα με το σχετικό σχέδιο εξυγίανσης, στη μονάδα θα αναπτυχθούν ξεχωριστά το εμπορικό σκέλος, σε συνεργασία με την DFC, και το αμυντικό σκέλος, με την ιταλική εταιρεία Fincantieri, η οποία διεκδικεί το αμυντικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για τη ναυπήγηση των ελληνικών κορβετών, εκ των οποίων οι 2 (από τις 2+1), αν όχι οι 3 (από τις 3+1), θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα. Μάλιστα, εκτιμάται ότι σε 6 μήνες από τη συμβασιοποίηση οποιουδήποτε έργου στο αμυντικό κομμάτι, μπορεί να ξεκινήσουν οι σχετικές εργασίες και η εκπαίδευση στελεχών στη Γένοβα, ενώ θα υπάρχει και η δυνατότητα ταυτόχρονης κατασκευής πλοίων και όχι εν σειρά, κάτι που θα λειτουργήσει καλύτερα και σε επίπεδο οικονομίας κλίμακος.

Σε ό,τι αφορά τα Ναυπηγεία Σύρου, από τα μέσα του 2018 μέχρι σήμερα έχουν επισκευαστεί περίπου 400 πλοία, με τον κύκλο εργασιών στο κομμάτι της εμπορικής δραστηριότητας να κλείνει για το 2022 στα 41 εκατ. ευρώ περίπου, από 20 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο επαναλειτουργίας τους, με ανάπτυξη 50% σε ετήσια βάση. Είναι ενδεικτικό ότι το ιστορικό ρεκόρ ως προς τον κύκλο εργασιών για τα Ναυπηγεία της Σύρου δεν είχε υπερβεί τα 17 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ο όμιλος ONEX έχει επενδύσει περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ στη μονάδα της Σύρου, καλύπτοντας παλιές οφειλές, ύψους 10 εκατ. ευρώ, αλλά και αναβαθμίζοντας τις υποδομές.

Απώτερος στόχος της ONEX είναι το 2024 να επισκευάζονται στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας και της Σύρου, που αποτελούν δύο αυτόνομες οντότητες και μπορούν να λειτουργήσουν και συνδυαστικά ενίοτε, 300 πλοία σε ετήσια βάση.

Στο μεταξύ, χθες, στο πλαίσιο της συνεργασίας με το τοπικό βιομηχανικό οικοσύστημα και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας, η Fincantieri και η Leonardo υπέγραψαν μια σειρά επιπρόσθετων Μνημονίων Συνεργασίας (MoU) με τους οκτώ δυνητικούς Έλληνες προμηθευτές (SUNLIGHT GROUP ENERGY STORAGE SYSTEMS S.A., GENERAL COMMERCIAL AND INDUSTRIAL S.A., FARAD S.A. HEAT EXCHANGERS, ENVIRONMENTAL PROTECTION ENGINEERING S.A., G.LIGEROS O.E (PSYCTOTHERM), SSA S.A., ELFON και TECROSS S.A.), θέτοντας τις βάσεις για την ενδυνάμωση και την εδραίωση μακροπρόθεσμων επιχειρηματικών σχέσεων. 

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής της Fincantieri στην περίπτωση που ανατεθεί στον όμιλο, ως κύριο ανάδοχο, το πρόγραμμα των κορβετών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Η ομάδα των εταιρειών από την Ιταλία που συγκροτήθηκε αποτελεί έναν συνεκτικό πυρήνα υποστήριξης και ανάπτυξης ενός ναυπηγικού εταίρου με προηγμένη τεχνογνωσία. «Το συγκεκριμένο μνημόνιο αποτελεί ένα πρώτο βήμα συνεργασίας. Θέλουμε να “χτίσουμε” μια μόνιμη σχέση. Είναι μια στόχευση μακράς πνοής πέρα από τη ναυπήγηση των κορβετών», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο εκπρόσωπος της ιταλικής Fincantieri.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Δεκέμβριο η Fincantieri υπέγραψε επίσημη συμφωνία με τον όμιλο ONEX Shipyards & Technologies για τη δημιουργία μιας γραμμής κατασκευής κορβετών και εγκαταστάσεων υποστήριξης του κύκλου ζωής τους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Η συμφωνία προβλέπει τους όρους συνεργασίας για την κατασκευή 2+1 κορβετών υπερσύγχρονης τεχνολογίας και κορυφαίων προδιαγραφών στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της Onex μαζί με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, βελτιώσεις, τεχνογνωσία & μεταφορά τεχνολογίας, εξοπλισμού, εκτιμώμενης αξίας περίπου 80 εκατομμυρίων ευρώ. Ετσι, αναμένεται να δημιουργηθούν 2.500 άμεσες και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία, με τη συνεργασία αυτή να φέρει πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία και τον αμυντικό τομέα, ενισχύοντας την προοπτική περαιτέρω συνεργασίας μεταξύ των δύο ομίλων σε μελλοντικά προγράμματα κατασκευής πολεμικών και εμπορικών πλοίων.

Η εν λόγω συμφωνία αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ενδυνάμωση της εγχώριας αμυντικής παραγωγής. Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η τεχνογνωσία που αναμένεται να αποκτηθεί από τη συνεργασία ONEX-Fincantieri, συμπεριλαμβανομένου και ολόκληρου του ιταλικού βιομηχανικού οικοσυστήματος, θα αποτελέσει σημαντικό ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη ανταγωνιστικών προϊόντων που θα ανταποκρίνονται στις αμυντικές απαιτήσεις πολλαπλών αγορών, δίνοντας ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στην αναγέννηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v