Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εκρηξη εσόδων και κερδών για τον ΔΕΣΦΑ

Ανοδος άνω του 30% στα έσοδα και τα λειτουργικά κέρδη του Διαχειριστή, άλμα 300% στις εξαγωγές! Πώς ευνοήθηκε από την απόσυρση του ρωσικού αερίου. Τι προβλέπει η διοίκηση. Προχωρά σε διαχωρισμό δραστηριοτήτων.

Εκρηξη εσόδων και κερδών για τον ΔΕΣΦΑ

Εκρηκτική αύξηση στα οικονομικά αποτελέσματα του είδε ο ΔΕΣΦΑ στη χρήση 2022. Μία εξέλιξη που συνδέεται άμεσα με τον περιορισμό της ροής ρωσικού αερίου και την αντικατάσταση του με τη διακίνηση περισσότερων φορτίων LNG, για την κάλυψη όχι μόνον των εγχώριων αναγκών, αλλά και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, τα έσοδα του Διαχειριστή το 2022 εκτοξεύθηκαν στα 278,3 εκατ. ευρώ (+37,32%) και τα λειτουργικά κέρδη του στα 112,6 εκατ. ευρώ (+30,39%).

Ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας, ως μοναδική πύλη της χώρας για την υποδοχή φορτίων LNG, και το εθνικό δίκτυο μεταφοράς αναδείχθηκαν συνδυαστικά κατά το περασμένο έτος σε εναλλακτικό διάδρομο διέλευσης αερίου για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και της ευρύτερης περιοχής, φέρνοντας παράλληλα σημαντικά έσοδα για τον ΔΕΣΦΑ.

Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά: οι εξαγωγές προς την ευρύτερη γειτονιά μας σημείωσαν αύξηση-ρεκόρ της τάξης του 300%, στη Ρεβυθούσα εκφορτώθηκαν 78 φορτία υγροποιημένου αερίου (+123% σε αριθμό φορτίων και +55% σε ποσότητες ΥΦΑ), με τη δυναμικότητα αποθήκευσης της να αυξάνεται πάνω από 60%, καθώς προστέθηκε από τον Ιούνιο πέρυσι και το FSU.

Σχεδόν το 50% των φορτίων αυτών προέρχονταν από τις ΗΠΑ, με τις τρεις επόμενες πηγές να είναι, η Αλγερία (16,46%), η Αίγυπτος (12,57%) και η Νιγηρία (7,48%). Φορτία ήρθαν, επίσης, από τη Νορβηγία, το Ομάν, την Ισπανία και το Καμερούν, ενώ οι ροές από τη Ρωσία περιορίσθηκαν μόλις στο 5,18%.

Τα ρυθμιζόμενα έσοδα του Διαχειριστή (το 95% των δραστηριοτήτων του καθορίζονται με αποφάσεις της ΡΑΑΕΥ) αυξήθηκαν το 2022 κατά 75,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα μη ρυθμιζόμενα κατέγραψαν αύξηση κατά 65%, κυρίως, λόγω της λειτουργίας και συντήρησης του τερματικού LNG στο Αλ Ζουρ του Κουβέιτ, που έχει αναλάβει ο ΔΕΣΦΑ.

Η CEO του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι στην Έκθεση Διαχείρισης του διοικητικού συμβουλίου, που συνοδεύει τα οικονομικά στοιχεία του 2022, αναφέρει ότι «το επίπεδο των εξαγωγών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2022 αναμένεται να συνεχιστεί ή ακόμα και να αυξηθεί».

Πράγμα που σημαίνει ότι ο Διαχειριστής θα έχει και φέτος πολύ καλό οικονομικό έτος από άποψη αποτελεσμάτων, προοπτική που στοιχειοθετείται και από το γεγονός ότι η Ρεβυθούσα θα συνεχίσει να είναι καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους το μοναδικό τέρμιναλ LNG της χώρας, ενώ οι ταρίφες του Διαχειριστή για το 2023 είναι αυξημένες κατά 18%, από 1,78 ευρώ τη μεγαβατώρα ανήλθαν σε 2,10 ευρώ τη μεγαβατώρα μεσοσταθμικά για φέτος.

Συν τοις άλλοις, ο ΔΕΣΦΑ εξασφάλισε υψηλά premium για το 2023 και το 2024 από τις δημοπρασίες αερίου που πραγματοποίησε πρόσφατα, ενώ «κλείδωσε» και η δυναμικότητα της Ρεβυθούσας για την επόμενη 5ετία.

Από τον Ιανουάριο, πάντως, του 2024 αναμένεται να λειτουργήσει το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, της εταιρίας Gastrade, στην οποία ο ΔΕΣΦΑ κατέχει το 20%. Συνεπώς, αναμένεται να αθροίζει πρόσοδο και από το βόρειο, πλωτό, τέρμιναλ LNG της χώρας.

Από το FSRU της Αλεξανδρούπολης θα μπορούν να εξάγονται ποσότητες αερίου στη Βουλγαρία μέσω του IGB, για το λόγο αυτό ο ΔΕΣΦΑ προσδιόρισε τεχνικές λύσεις και προχώρησε στην τελική επενδυτική απόφαση για τα σχετικά έργα, ώστε να διασφαλιστεί η λειτουργία του σημείου διασύνδεσης με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό από την 1η Ιανουαρίου 2024.

Μείωση στον αντίποδα

Και μπορεί οι εξαγωγές αερίου να σημείωσαν επιδόσεις ρεκόρ πέρυσι, δεν συνέβη το ίδιο με την εγχώρια κατανάλωση, η οποία ήταν μειωμένη κατά 19%. Ο ΔΕΣΦΑ προβλέπει ότι βραχυπρόθεσμα η ζήτηση αερίου στη χώρα μας θα επηρεαστεί από την παράταση της λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων έως το 2025 και τη χρήση εναλλακτικών, πιο οικονομικών, πηγών ενέργειας από τη βιομηχανία, στην προσπάθεια της να αντιμετωπίσει το υψηλό ενεργειακό κόστος.

Ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει, εξάλλου, με ποσοστό 7% στο Χρηματιστήριο Ενέργειας (HEnEx) και σε συνεργασία με αυτό εξετάζει την ενίσχυση του Βάθρου Εμπορίας Αερίου με νέα προϊόντα στην spot αγορά, καθώς και εργαλεία διαχείρισης κινδύνων και παραγώγων. Στο πλαίσιο, εξάλλου, του στόχου απανθρακοποίησης έως το 2050 και τη δημιουργία αγοράς για νέα αέρια (υδρογόνο, βιομεθάνιο) ο ΔΕΣΦΑ εκτιμά ότι οι μηχανισμοί εμπορίας φυσικού αερίου θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν και στην αγορά των νέων αερίων.

Διαχωρισμός δραστηριοτήτων

Όπως προκύπτει από την Έκθεση Διαχείρισης, ο ΔΕΣΦΑ επεξεργάζεται σχέδιο μεταβίβασης των μη ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων του, καθώς και των συμμετοχών του στις εταιρίες Gastrade και HEnEx σε ένα νέο νομικό πρόσωπο εντός του 2023.

Η υπόδειξη για τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του Διαχειριστή προέρχεται από τη ΡΑΑΕΥ. Θυμίζουμε ότι ο πρόεδρος της τέως ΡΑΕ, Αθανάσιος Δαγούμας, σε συνέντευξη Τύπου, που είχε παραχωρήσει τον Ιανουάριο του 2022, είχε αναφέρει ότι ζητήθηκε από τον Ρυθμιστή από το 2021 να προβεί στον διαχωρισμό αυτό, λέγοντας, μάλιστα, ότι «ο ΔΕΣΦΑ ήθελε να επενδύσει με χρήματα των καταναλωτών σε μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες».

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι ο Διαχειριστής ανταποκρίνεται στο αίτημα της ΡΑΕ και προχωρά στην υποχρέωση του αυτή εντός του χρονοδιαγράμματος που τέθηκε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v