Διαγωνισμούς για έργα υποδομών που αθροίζονται στα 45 δισ. ευρώ δρομολογεί το ρουμανικό δημόσιο για τα προσεχή χρόνια, δημιουργώντας ένα τεράστιο κατασκευαστικό αντικείμενο, μερίδιο του οποίου διεκδικούν και οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες.
Στις γειτονικές αγορές σημαντική παρουσία διαθέτουν μεγάλοι ιταλικοί, αυστριακοί και γαλλικοί όμιλοι, καθώς και αρκετές τουρκικές κατασκευαστικές εταιρείες, ωστόσο οι ελληνικές εταιρείες αυξάνουν το αποτύπωμα τους.
Την ευκαιρία είχε ήδη υπογραμμίσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης από το 2024 κάνοντας λόγο για το ενεργό ενδιαφέρον του ομίλου για συμμετοχή σε διαγωνιστικές διαδικασίες σε Ρουμανία και Βουλγαρία. Προ ημερών ανακοίνωσε την ανάδειξη του ομίλου ως προσωρινού αναδόχου (σε κοινοπραξία με την Alstom) για δύο σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, αθροιστικού προϋπολογισμού 1 δις.ευρώ, εκτιμώντας ότι η τελική σύμβαση θα μπορούσε να υπογραφεί στο τέλος του 2025.
Αντιστοίχως ο όμιλος Aktor, ο οποίος έχει παρουσία από το 2004 στη ρουμανική αγορά επανατοποθετείται έχοντας χτίσει ανεκτέλεστο οδικών έργων ύψους 900 εκατ. ευρώ. Ολοκλήρωσε τον οδικό άξονα του Νότιου Περιφερειακού Αυτοκινητοδρόμου Βουκουρεστίου Α0 (Lot 3), τελικού προϋπολογισμού ύψους 305 εκατ.ευρώ. Παράλληλα εκδηλώνει ενδιαφέρον (σε κοινοπρακτικό σχήμα) για νέους διαγωνισμούς έργων αθροιστικού ύψους 3,7 δισ. ευρώ (δύο σιδηροδορμικά κι ένα οδοποιίας) που αναμένεται να δημοπρατηθούν άμεσα.
Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Aktor, Αλέξανδρος Εξάρχου κατά την πρόσφατη τακτική γ.σ. των μετόχων του ομίλου, εκτίμησε πως το σημερινό ανεκτέλεστο μπορεί να τριπλασιαστεί την προσεχή διετία, φθάνοντας στα 3 δισ. ευρώ. Εκτίμησε επίσης πως αργά ή γρήγορα η χώρα της ΝΑ Ευρώπης θα αναγνωρίσει το θεσμό των Παραχωρήσεων ή των ΣΔΙΤ.
Σημειώνεται ότι το σύνολο των προς δημοπράτηση έργων αφορούν σε δημόσια δαπάνη -κυρίως χρηματοδοτούμενη από ευρωπαϊκά κονδύλια- καθώς προς το παρόν ο θεσμός των έργων ΣΔΙΤ ή Παραχωρήσεων δεν έχει υιοθετηθεί από τις ρουμανικές αρχές, κυρίως λόγω έλλειψης εξοικείωσης με τα χρηματοοικονομικά μοντέλα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ωστόσο παραγόντων της αγοράς οι μεγάλες ανάγκες έργων υποδομής και ο πακτωλός των κεφαλαίων νομοτελειακά θα οδηγήσει σε αναθεώρηση της χώρες της ΝΑ Ευρώπης.
Υπενθυμίζεται επίσης πως ο όμιλος Άβαξ εκτελεί ιδιωτικό έργο προϋπολογισμού 637,5 εκατ. ευρώ για την κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στη Ντέβα της Ρουμανίας για λογαριασμό MASS GLOBAL Energy Romania.