Κύκλο εργασιών της τάξης των 800 εκατ. ευρώ αναμένει για το 2025 ο όμιλος Άβαξ, βασιζόμενος στην εξέλιξη των συμβασιοποιημένων έργων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του, έναντι 651,5 εκατ. ευρώ που είχε παρουσιάσει στο τέλος του 2024, ενώ θεωρεί διατηρήσιμο το ποσοστό κέρδους της τάξης του 10,4% που εμφάνισε στην περασμένη χρήση.
Ο πρόεδρος του ομίλου, Χρήστος Ιωάννου, πέρα από την πρόβλεψη επιδόσεων για το 2029 σε ό,τι αφορά κέρδη EBITDA και επίπεδο καθαρού δανεισμού του ομίλου, επανέλαβε πως στόχος για την προσεχή 5ετία είναι το 40% των κερδών EBITDA να προέρχεται από τον τομέα των έργων Παραχώρησης και ΣΔΙΤ, το real estate και τις σχετικές υποδομές σε μαρίνες, πάρκινγκ, ΚΤΕΟ κ.λπ., και το 60% από τον κλάδο της κατασκευής.
Σε ό,τι αφορά το σημερινό αποτύπωμα του τομέα Παραχωρήσεων -μετά και τη λήξη της πρώτης Παραχώρησης της Αττικής Οδού-, η εύλογη αξία χαρτοφυλακίου του ομίλου ανέρχεται σε 371 εκατ. ευρώ, ενώ στόχος είναι αυτή να μεγαλώσει με την προσθήκη νέων έργων σταθερών ταμειακών ροών όπως έργα ΣΔΙΤ.
Σημειώνεται πως ο όμιλος προσφάτως ανακηρύχθηκε οριστικός ανάδοχος (σε κοινοπραξία με την Ακτωρ Παραχωρήσεις) για το έργο ΣΔΙΤ του φράγματος Ταυρωπού, ενώ διεκδικεί σειρά οδικών έργων ΣΔΙΤ στη βόρεια Ελλάδα αλλά και μεγάλης εμβέλειας κτιριακά όπως την ανάπλαση της ΠΥΡΚΑΛ και τη μετεγκατάσταση των φυλακών Κορυδαλλού.
Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου, δε, στην 5ετία τα έσοδα από μερίσματα ή επιστροφή κεφαλαίου από τις υφιστάμενες Παραχωρήσεις θα ανέλθουν στα 150 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος αναμένεται να εισπράξει ποσό 60 εκατ. ευρώ από την παλιά σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού, που έληξε τον Οκτώβριο του 2024, ενώ ο απώτερος υπολογισμός εσόδων από μερίσματα των Παραχωρήσεων έως το 2063 φθάνει στα 970 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Ιωάννου επίσης υπογράμμισε πως στον τομέα διεκδίκησης νέων έργων σταθερών ροών ο όμιλος προϋπολογίζει equity 90 εκατ. ευρώ, που θα προκύψουν από τις ταμειακές ροές του τομέα κατασκευής.
Σημειώνεται δε ότι ο όμιλος έχει καταθέσει φάκελο σύνδεσης στο ΥΠΕΝ για μονάδα αποθήκευσης 50 MW.
Γραμμή 4 Mετρό
Στην τοποθέτησή του ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε στην εξέλιξη της Γραμμής 4 του αθηναϊκού μετρό, που αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της περιόδου, επαναλαμβάνοντας πως η εργολαβία της κοινοπραξίας που ηγείται ο όμιλος κινείται εντός χρονοδιαγράμματος (ήτοι έξοδος του ενός μετροπόντικα στα τέλη του 2025 και του δεύτερου στα τέλη του 2026 στο φρέαρ Ευαγγελισμού), με ουσιαστική αλλά αποφασιστική εκκρεμότητα για την ολοκλήρωση του έργου τη δημιουργία των σταθμών.
Επανέλαβε πως ακόμη εκκρεμεί η ολοκλήρωση των πρόδρομων εργασιών και η παράδοση τριών σταθμών από την ΕΡΕΤΒΟ (Πανεπιστημιούπολη, Γουδή, Ευαγγελισμός) για τους γνωστούς λόγους.
Ο ίδιος ανάφερε πως εξελίσσεται η συζήτηση με την Ελληνικό Μετρό για την υποβολή ενός νέου χρονοδιαγράμματος και πως ο όμιλος δεσμεύεται να κάνει ό,τι είναι δυνατό «ώστε να συντμήσουμε τους χρόνους ολοκλήρωσης του έργου, στον βαθμό που περνά από τη δική μας δυνατότητα».
Νέα έργα
Ο κ. Μιτζάλης ερωτηθείς σχετικά για το νέο pipeline έργων και το μερίδιο που διεκδικεί ο όμιλος ανάφερε πως παρά την κυκλικότητα του τομέα, δεν ανησυχεί για την παραγωγή νέων συμβολαίων στο μέλλον, αφενός λόγω της τοποθέτησης και της τεχνικής επάρκειας του ομίλου κι αφετέρου λόγω των αναδυόμενων αναγκών σε νέες υποδομές.
Χαρακτηριστικά ανάφερε πως «η εργολαβία ποτέ δεν πεθαίνει». Εκτίμησε πως δεν υπάρχουν ώριμα σχέδια για νέες δημοπρατήσεις οδικών έργων στην Αττική, αναφερόμενος και στην κοινή Πρότυπη Πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, για την οποία το δημόσιο δεν έχει ακόμη τοποθετηθεί.
Υπογράμμισε ωστόσο πως «έχουμε μείνει σοβαρά πίσω στις δημοπρατήσεις νέων έργων μετρό». Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον είναι «παγωμένος» ενώ σχετικά έργα για επέκταση προς Μαρούσι, Νιάρχος κ.λπ. έχουν απενταχθεί χρηματοδοτικά προσώρας από το ΠΔΕ και το ΕΣΠΑ.
Ο ίδιος εκτίμησε πάντως πως η νέα γενιά έργων αφορά μεγάλες σιδηροδρομικές συνδέσεις, λιμάνια, αλλά και έργα παρέμβασης στη λειψυδρία, τα οποία μελετώνται. Υπογράμμισε επίσης το ενδιαφέρον του ομίλου για έργα στο εξωτερικό (ήδη εκτελούνται ενεργειακά έργα για ιδιώτες σε Ιράκ και Ρουμανία) αλλά και για ιδιωτικά έργα, όπου ήδη σχηματίζεται ένα σημαντικό απόθεμα.
Συγκέντρωση
Δεδομένου ότι ο κλάδος έχει βρεθεί τα τελευταία χρόνια σε τροχιά συγκέντρωσης και ανακατατάξεων, ο πρόεδρος του ομίλου Χρ. Ιωάννου ερωτηθείς σχετικά για το αν διακρίνει τάση συνέχισης της συγκέντρωσης και εν προκειμένω αν ο όμιλος βρίσκεται σε συζητήσεις συγχώνευσης ή πώλησης ανάφερε, πως δεν τίθεται τέτοιο ενδεχόμενο.
Πρόσθεσε δε πως «δεν υπάρχει λόγος περαιτέρω συγκέντρωσης. Λειτουργούν τέσσερεις εταιρείες με ανώτατο εργοληπτικό πτυχίο που συντηρούν τον ανταγωνισμό και ανταποκρίνονται στις τεχνικές ανάγκες. Εμάς πάντως δεν μας αφορά ένα τέτοιο ενδεχόμενο».