Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Σκληρό πόκερ" των κολοσσών στα λιμάνια

Σε σκληρό πόκερ εξελίσσεται η διεκδίκηση των δύο μεγάλων λιμανιών από τους 3 διεθνείς κολοσσούς που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς. Οι ενστάσεις. Οι μπλόφες. Οι στοχεύσεις & η εκκόλαψη συμμαχιών.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Σκληρό πόκερ των κολοσσών στα λιμάνια
Σε σκληρό πόκερ εξελίσσονται οι διαγωνισμοί στα δύο λιμάνια της χώρας, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, μετά τις δύο ενστάσεις που κατατέθηκαν.

Μετά την Dubai Ports World που υπέβαλε ένσταση κατά της Hutchison στον διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης, χθες αργά το απόγευμα, λίγο πριν από την εκπνοή της προθεσμίας που είχε δοθεί για τον Πειραιά, και η Cosco Pacific κινήθηκε κατά της Hutchison.

Ωστόσο, το ενδιαφέρον είναι ότι πρόκειται για δύο διαφορετικές ενστάσεις και με διαφορετική, επίσης, στόχευση.

Στη Θεσσαλονίκη το παιχνίδι ανάμεσα στους τρεις διεκδικητές του ΣΕΜΠΟ αναμένεται να είναι σκληρό και πηγές που μίλησαν στο euro2day άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην τελειώσει με μία μόνον ένσταση.

Αντίθετα, στον Πειραιά, όπου οι υποψήφιοι επενδυτές είναι μόνον δύο, με την Cosco Pacific να αφήνει να διαρρεύσει ότι έχει καταθέσει την καλύτερη προσφορά, η ένσταση εμφανίζεται να έχει την έννοια της ισχυροποίησης της θέσης της.

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το euro2day, αρχικά στις γραμμές της Cosco Pacific είχε επικρατήσει η άποψη να μη δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα στον διαγωνισμό του Πειραιά, με το σκεπτικό ότι «κατεβαίνουμε με την καλύτερη προσφορά, άρα έχουμε σοβαρές αξιώσεις να επικρατήσουμε» και επομένως «αφήνουμε τον διαγωνισμό να κυλήσει ομαλά».

Ωστόσο, στη συνέχεια κατά το άνοιγμα των φακέλων και τον έλεγχο των πιστοποιητικών εκτιμήθηκε από την Cosco Pacific ότι η Hutchison έχει ένα «αδύνατο» σημείο, που έχει να κάνει με τα νομικά πρόσωπα της κοινοπραξίας, τα οποία θεωρήθηκε ότι δεν πληρούν τις προδιαγραφές του διαγωνισμού.

Έτσι, στο πλαίσιο περαιτέρω ενίσχυσης της θέσης της, όπως υποστηρίχτηκε από αρμόδια πηγή, η Cosco Pacific αποφάσισε τελικά να καταθέσει ένσταση, ενώ περίμενε έως την τελευταία στιγμή ανάλογη κίνηση και από την «αντίπαλό» της. Το κατά πόσο η ένσταση ήταν για την «τιμή των όπλων» θα φανεί από την απόφαση που θα λάβει η αρμόδια επιτροπή του ΟΛΠ έως την επόμενη εβδομάδα.

Θα αποδεχτεί η Cosco Pasific την τυχόν απόρριψη της ένστασης ή θα συνεχίσει και στα πολιτικά δικαστήρια (Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά), καθυστερώντας τον διαγωνισμό έως το φθινόπωρο; Πηγές που μίλησαν στο euro2day εξέφρασαν την άποψη ότι η Cosco Pacific επιθυμεί διακαώς να επικρατήσει στον διαγωνισμό του Πειραιά και μάλιστα θέλει να προχωρήσει αυτός χωρίς καθυστερήσεις. Άρα, η ένστασή της είχε άλλη στόχευση και όχι την καθυστέρηση του διαγωνισμού.

Αντίθετα, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Πρώτον, εκφράζεται η άποψη ότι τα τεχνικά στοιχεία του διαγωνισμού δεν είναι τόσο σαφή όσο του αντίστοιχου για τον Πειραιά.

Δεύτερον, υπάρχουν τρεις διεκδικητές, με την Dubai Ports να επιδιώκει να αναδειχτεί leader και την Cosco Pasific να γνωρίζει ότι η προσφορά της δεν είναι τόσο «δυνατή» όσο στον Πειραιά. Η ένσταση της Dubai Ports κατά της Hutchison αφορά στην εγγυητική επιστολή που κατέθεσε η τελευταία και στην έλλειψη ορισμένων διασφαλίσεων για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι κατατέθηκε πριν από τον έλεγχο των πιστοποιητικών και κατά την ανάγνωση των φακέλων, σε αντίθεση με τον διαγωνισμό του Πειραιά, όπου προηγήθηκε ο έλεγχος των πιστοποιητικών.

Ο «πόλεμος», με άλλα λόγια, στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε νωρίς. Και ενώ η διοίκηση του ΟΛΘ είχε αφήσει να διαρρεύσει ότι η ένσταση θα εξεταστεί το αργότερο έως σήμερα, χθες οι ενδιαφερόμενοι διεκδικητές ενημερώθηκαν ότι η προγραμματισμένη για σήμερα συνεδρίαση της Επιτροπής Αξιολόγησης αναβάλλεται για την ερχόμενη Τετάρτη.

Άρα, όλα παίζονται στη Θεσσαλονίκη. Ακόμη και να κινηθεί και η Cosco Pacific κατά της Hutchison για τους ίδιους λόγους που έγινε η ένσταση και στον διαγωνισμό του Πειραιά, αφού η τελευταία κατεβαίνει με το ίδιο ακριβώς σχήμα και στη Θεσσαλονίκη.

Και μπορεί ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γ. Βουλγαράκης να προσπάθησε χθες να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που ήδη δημιουργούνται υποστηρίζοντας ότι οι διαγωνισμοί στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ θα ολοκληρωθούν στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να προδιαγράφεται, τουλάχιστον για τη Θεσσαλονίκη.

Ήδη, αρχίζουν να αναπτύσσονται και σενάρια για την «επόμενη ημέρα». Για παράδειγμα, αφήνεται να διαρρεύσει η επιθυμία ορισμένων διεκδικητών να συμμετάσχουν στην Εταιρία Ειδικού Σκοπού που θα συσταθεί για την ανάληψη των ΣΕΜΠΟ, τόσο στον Πειραιά όσο και στη Θεσσαλονίκη. Μπορεί, λόγου χάρη, όπως υποστηρίζεται, η Dubai Ports να «πάρει» τον διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης, αλλά δεν αποκλείεται να καλέσει τους δύο άλλους διεκδικητές να συμμετάσχουν στην Εταιρία με μικρότερα ποσοστά. Άλλωστε, αυτό αποτελεί επιδίωξη της Cosco Pasific.

Αντίθετα, στον Πειραιά επισημαίνεται ότι όποιος αναδειχτεί παραχωρησιούχος δεν θα μπορέσει να αγνοήσει την MSC, που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού, άρα δεν αποκλείεται να της εκχωρήσει κάποιο κομμάτι εκμετάλλευσης του ΣΕΜΠΟ.

Όλα λοιπόν είναι ανοιχτά. Και σε αυτό το σκληρό πόκερ που ξεκίνησε φαίνεται ότι θα κερδίσει εκείνος που θα έχει γερά νεύρα μέχρι το τέλος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v