Μαρινόπουλος: Big deal με Carrefour

Νέα δεδομένα στο ελληνικό και όχι μόνο λιανεμπόριο αλλά και στον ίδιο τον όμιλο Μαρινόπουλου φέρνουν το big deal που σύναψε με την Carrefour για την ανάπτυξη στα Βαλκάνια αλλά και η ενσωμάτωση της Dia Hellas.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Μαρινόπουλος: Big deal με Carrefour
Νέα δεδομένα στο ελληνικό, και όχι μόνο, λιανεμπόριο αλλά και στον ίδιο τον όμιλο Μαρινόπουλου φέρνουν το big deal που σύναψε με την Carrefour για την ανάπτυξη στα Βαλκάνια αλλά και η ενσωμάτωση της Dia Hellas στην Carrefour Μαρινόπουλος.

Μόνο από τον "γάμο" με την Dia Hellas ο όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος προσθέτει στο δίκτυο των καταστημάτων του τα 381 Dia που υπάρχουν στην Ελλάδα αλλά και τζίρο 400 εκατ. ευρώ, ισχυροποιώντας ακόμη περισσότερο τη θέση του. Επίσης, μέσω της επέκτασής του στις γειτονικές χώρες θα επιδιώξει να καταστεί βασικός παίκτης της βαλκανικής λεκάνης εκμεταλλευόμενος τις ευκαιρίες που δημιουργεί η οικονομική κρίση.

Πολυμέτωπη "επίθεση" σε επτά νέες αγορές

Ύστερα από δεκαεπτά χρόνια συνεργασίας στην Ελλάδα και στην Κύπρο και τρία στη Βουλγαρία, οι εταιρίες Carrefour και Μαρινόπουλος προχωρούν στη δημιουργία κοινοπραξίας για την ανάπτυξη δικτύου υπερμάρκετ και σουπερμάρκετ Carrefour στα Βαλκάνια υπό τη μορφή franchise.

Στο πλαίσιο λοιπόν της ενδυνάμωσης της μακροχρόνιας συνεργασίας τους, οι συγκεκριμένοι όμιλοι αποφάσισαν από κοινού τη δημιουργία εταιρίας στα Βαλκάνια (Αλβανία, Βοσνία, Κροατία, Φύρομ, Μοντενέγκρο, Σερβία και Σλοβενία). Η νέα αυτή εταιρία θα είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη των καταστημάτων υπερμάρκετ και σουπερμάρκετ της Carrefour υπό τη μορφή franchise.

To 60% της εταιρίας θα ανήκει στην Μαρινόπουλος και το 40% στην Carrefour Μαρινόπουλος (εταιρία που και αυτή αποτελεί κοινοπραξία της Carrefour και της Μαρινόπουλος).

Επίσης, η κοινή θυγατρική τους στη Βουλγαρία (σήμερα 80% της Carrefour Μαρινόπουλος και 20% της Carrefour SA) θα ανήκει στη νέα αυτή εταιρία.

Μέσω αυτής της κίνησης θα επιδιωχθεί η επέκταση του δικτύου σε μια γεωγραφική περιοχή η οποία, παρά τα όποια οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει την περίοδο αυτή, εξακολουθεί να είναι "παρθένα" και παρουσιάζει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις να φέρει τα επιθυμητά μεγέθη και μερίδια στο άμεσο μέλλον.

Για την ιστορία, πάντως, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι οι σκέψεις για επέκταση στις χώρες Αλβανία, Βοσνία, Κροατία, Φύρομ, Μοντενέγκρο, Σερβία και Σλοβενία δεν αποτελεί κάτι καινούργιο. Πριν από λίγα χρόνια, όταν στο τιμόνι της Carrefour Μαρινόπουλος ήταν ο Ζερόμ Λουμπέρ, προκάτοχος του σημερινού διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας κ. Β. Στασινούλια, είχε αναφέρει πως ο όμιλος εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο επέκτασής του σε αυτήν την γεωγραφική περιοχή.

Ενσωμάτωση της Dia Hellas στην Carrefour Μαρινόπουλος

Η χθεσινή μέρα επιφύλασσε ακόμα μία επιχειρηματική είδηση από το στρατηγείο του Αλίμου:

Τη συμφωνία Carrefour και Μαρινόπουλου για την ενσωμάτωση της Dia Hellas στην Carrefour Μαρινόπουλος και τη μετατροπή του δικτύου των καταστημάτων Dia στην Ελλάδα σε σουπερμάρκετ και σε καταστήματα ευκολίας (convenience stores) Carrefour. Πρόκειται για μία συμφωνία η οποία προβλέπει τη μετατροπή του δικτύου των 381 καταστημάτων Dia στην Ελλάδα (από τα οποία τα 126 είναι franchise) σε σουπερμάρκετ με την επωνυμία Carrefour Μαρινόπουλος ή σε καταστήματα ευκολίας (convenience stores) με την επωνυμία Carrefour Express.

Παράλληλα, η συμφωνία προβλέπει την ενσωμάτωση της εταιρίας Dia Hellas (κατά 80% της Carrefour SA και κατά 20% του ομίλου Μαρινόπουλου), στην κοινή τους εταιρία Carrefour Μαρινόπουλος. Εταιρία η οποία σήμερα διαθέτει 35 υπερμάρκετ, 219 σουπερμάρκετ και 284 καταστήματα ευκολίας (convenience stores), με ετήσιο τζίρο 2,419 δισ. ευρώ (2009).

Αξίζει πάντως να αναφέρουμε ότι ο όμιλος Carrefour στην ελληνική αγορά (συμπεριλαμβάνεται και η Dia Hellas) στο σύνολο της περασμένης χρήσης παρουσίασε μείωση στις πωλήσεις του σε ποσοστό 3,4% και 2,6% στο τέταρτο τρίμηνο του 2009. Αποτέλεσμα αυτής της κάμψης ήταν πέρυσι οι πωλήσεις της Carrefour στην Ελλάδα να διαμορφωθούν στα 2,836 δισ. ευρώ από 2,934 δισ. ευρώ στη χρήση του 2008.

Σε ό,τι αφορά το τέταρτο τρίμηνο, η κάμψη των πωλήσεων του ομίλου στην ελληνική αγορά περιορίστηκε στο -2,6%, με αποτέλεσμα ο τζίρος να διαμορφωθεί στα 742 εκατ. ευρώ από 761 εκατ. ευρώ που ήταν το τέταρτο τρίμηνο του 2008.

Τίτλοι τέλους για τα Dia

Δεκαπέντε χρόνια μετά την εμφάνισήη της στην ελληνική αγορά, η αλυσίδα Dia, η οποία επί της ουσίας άνοιξε το κομμάτι του discount στην Ελλάδα, εν έτει 1995, αλλάζει σελίδα.

Η ενσωμάτωσή της στο δίκτυο της Carrefour Μαρινόπουλος αποτελεί την τελευταία πράξη σε ένα σίριαλ που παίζεται την τελευταία τριετία και ήθελε η εταιρία να αλλάζει χέρια και στρατηγική στην προσπάθειά της να αντέξει τις πιέσεις από τους hard discounters Lidl και Aldi. Πιέσεις οι οποίες όπως φαίνεται και από την πορεία των μεγεθών είχαν άμεση επίπτωση στα αποτελέσματά της. Είναι ενδεικτικό ότι η Dia Hellas, παρά την αύξηση των πωλήσεών τα τελευταία χρόνια -το 1995 ο τζίρος της ήταν 3,125 εκατ. ευρώ, 389,3 εκατ. ευρώ το 2008, ενώ πέρυσι εκτιμάται ότι κινήθηκε στα 400 εκατ. ευρώ-, δεν κατάφερε να έχει ανάλογη πορεία και στα αποτελέσματά της. Έτσι, στη χρήση του 2007 εμφάνισε ζημίες 2,855 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 4,991 εκατ. ευρώ που είχε παρουσιάσει στη χρήση του 2006, ενώ οι ζημίες της το 2008 είχαν εκτοξευτεί στα 8,452 εκατ. ευρώ.

Συν όλα τα άλλα, το καλοκαίρι του 2008 η Επιτροπή Ανταγωνισμού της επέβαλε πρόστιμο 5,192 εκατ. ευρώ διότι, σύμφωνα με απόφαση της Επιτροπής, η εταιρία ως δικαιοπάροχος καθόριζε τις τιμές λιανικής του δικτύου των δικαιοδόχων της (καταστημάτων franchising), γεγονός που αντιβαίνει στη νομοθεσία περί ανταγωνισμού.

Ανάλογες κατηγορίες από την Επιτροπή Ανταγωνισμού αντιμετωπίζει σήμερα και η Carrefour Μαρινόπουλος. Σύμφωνα με την εισήγηση, από την εξέταση των σχετικών εμπορικών πρακτικών της Carrefour Μαρινόπουλος προκύπτουν στοιχεία που αποτελούν κάθετο περιορισμό καθορισμού τιμών μεταπώλησης και κάθετο περιορισμό αμοιβαίων προμηθειών μεταξύ των δικαιοδόχων και διανομέων της Carrefour κατά το διάστημα 2003 - 2008.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v