Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΗ: Χρήση λιθάνθρακα παρά την απαγόρευση

Στα παλαιότερα των υποδημάτων της γράφει η ΔΕΗ τον εξοβελισμό από την Πολιτεία της χρήσης του λιθάνθρακα για ηλεκτροπαραγωγή. Εδώ και πέντε μήνες εισάγει και χρησιμοποιεί λιθάνθρακα σε δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
ΔΕΗ: Χρήση λιθάνθρακα παρά την απαγόρευση
Στα παλαιότερα των υποδημάτων της γράφει η ΔΕΗ τον εξοβελισμό από την Πολιτεία της χρήσης του λιθάνθρακα για ηλεκτροπαραγωγή. Εδώ και πέντε μήνες εισάγει και χρησιμοποιεί λιθάνθρακα για τη βελτίωση της θερμογόνου δύναμης του λιγνίτη όχι μόνο σε μονάδες της δυτικής Μακεδονίας, αλλά και στη Μεγαλόπολη!

Οι ποσότητες του λιθάνθρακα έρχονται με πλοία στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια μεταφέρονται με φορτηγά αυτοκίνητα τόσο προς το ενεργειακό κέντρο της Πτολεμαΐδας όσο και στη Μεγαλόπολη. Μέχρι τώρα εισήχθησαν 100.000 μ.τ. λιθάνθρακα, με περιεκτικότητα την ανώτατη ποσότητα θείου (2%) και απομένει να έρθουν άλλοι τόσοι ως τον Οκτώβριο, με βάση την υπογραφείσα σύμβαση.

Η εισαγωγή του λιθάνθρακα αποφασίστηκε από την προηγούμενη διοίκηση Αθανασόπουλου, παρά την εκπεφρασθείσα δημόσια θέση του πρώην υπουργού Ανάπτυξης, κ. Κωστή Χατζηδάκη, για τη χρήση του λιθάνθρακα και την απαγόρευση για νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με το συγκεκριμένο καύσιμο.

Και φαίνεται ότι δεν εμποδίζεται και από την τωρινή διοίκηση της ΔΕΗ, παρά το γεγονός ότι τόσο το ΠΑΣΟΚ στις προγραμματικές δηλώσεις του όσο και η υπουργός ΠΕΚΑ κ. Τίνα Μπιρμπίλη διαβεβαίωναν ότι ο λιθάνθρακας δεν έχει θέση στο ενεργειακό μίγμα της χώρας.

Είναι ενδεικτικό ότι στις αρχές Μαρτίου η αρμόδια Διεύθυνση Υλικού Καυσίμων, Προμηθειών και Μεταφορών της ΔΕΗ προκήρυξε διαγωνισμό για τη μεταφορά ποσότητας 10.000 τόνων λιθάνθρακα από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στους ΑΗΣ Μεγαλόπολης. Ήδη, έχουν μεταφερθεί και χρησιμοποιηθεί ως τώρα εκεί περί τις 3.000 - 4.000 μ.τ.

Όταν, λοιπόν, η επίσημη πολιτεία βάζει φρένο σε επενδύσεις τόσο της ΔΕΗ όσο και ιδιωτών για λιθανθρακικές μονάδες και εξοβελίζει γενικώς τον λιθάνθρακα από το ενεργειακό μίγμα της χώρας, η δημόσια Επιχείρηση καταστρατηγεί πλήρως τις θέσεις του ίδιου του μετόχου της, δημιουργώντας ένα τεράστιο ηθικό αλλά και περιβαλλοντικό ζήτημα. Και αντί να επιταχύνει το πρόγραμμα απόσυρσης των ρυπογόνων λιγνιτικών μονάδων της και την αντικατάστασή τους με νέες υπερσύγχρονες, όπως έχει υποδείξει ήδη η νέα ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, επιλέγει να εισάγει λιθάνθρακα!

Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του euro2day, η ΔΕΗ δημοσίευσε τον Ιούλιο 2009 διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια 200.000 μ.τ. λιθάνθρακα. Ανταποκρίθηκαν τρεις ξένες εταιρίες και μία ελληνική, η Greek Alternative Energy S.A. (Ελληνική Εναλλακτική Ενεργειακή). Ανάδοχος αναδείχτηκε τον Σεπτέμβριο, λίγο πριν από τις εκλογές, η Bulk Trading, με έδρα το Λουγκάνο της Ελβετίας, και η σύμβαση υπογράφηκε τον Οκτώβριο, με ισχύ για έναν χρόνο, δηλαδή έως τον Οκτώβριο του 2010. Από τους 100.000 μ.τ. λιθάνθρακα που εισήχθησαν ως τώρα οι 10.000 προέρχονται από τη Ρωσία και οι υπόλοιποι από τις ΗΠΑ.

Τα φορτία αυτά είχαν ξεμείνει για αρκετούς μήνες στα λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, καθώς λόγω της οικονομικής κρίσης οι χρήστες στην Ευρώπη προτιμούσαν να αναλώνουν από τα αποθέματά τους, προσδοκώντας να μειωθούν οι τιμές του προϊόντος, που κινούνταν σε υψηλά επίπεδα.

Έτσι, η τιμή των συγκεκριμένων φορτίων κατέληξε να είναι εξευτελιστική και προφανώς θεωρήθηκε «λαβράκι» για τη ΔΕΗ, άσχετα αν η επίσημη πολιτεία είχε βάλει φραγμό στη χρήση του λιθάνθρακα. Η μεταφορά των 100.000 μ.τ. έγινε καθ’ όλα νόμιμα, κατέπλευσαν στην προβλήτα 24 του λιμένα Θεσσαλονίκης και εκτελωνίστηκαν από το αρμόδιο Β΄ Τελωνείο, που είναι εγκατεστημένο μέσα στο λιμάνι.

Οι μεγαλύτερες ποσότητες μεταφέρθηκαν με φορτηγά αυτοκίνητα ως το ενεργειακό κέντρο της Πτολεμαΐδας και ποσότητα 10.000 μ.τ. (ως τώρα) προορίζεται για τους ΑΗΣ Μεγαλόπολης, όπου ο λιγνίτης είναι πολύ πιο φτωχός σε θερμογόνο δύναμη σε σχέση με τον λιγνίτη της δυτικής Μακεδονίας. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΔΕΗ για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα αυτό στη Μεγαλόπολη δεν δίστασε να εμπλουτίζει τον χρησιμοποιούμενο λιγνίτη με diesel!

Η περιεκτικότητα σε θείο του εισαγόμενου λιθάνθρακα φτάνει σε ποσοστό 2%, είναι δηλαδή ιδιαίτερα επιβαρημένος. Η πρόσμιξή του με τον λιγνίτη φτάνει σε ποσοστά 3% - 4%. Δηλαδή, μειώνεται η ποσότητα λιγνίτη περίπου κατά 14% για να προστεθεί ποσότητα λιθάνθρακα κατά 3% - 4%.

Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η ΔΕΗ κάνει εισαγωγές λιθάνθρακα για να ενισχύσει την καύση του λιγνίτη. Η τελευταία φορά ήταν το 2007, οπότε είχε υπογραφεί σχετική σύμβαση με την ΕΛΙΝΟΪΛ για 300.000 μ.τ.

Από τον Ιούνιο του 2007 έως τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους είχαν εισαχθεί 55.000 μ.τ. λιθάνθρακα από τη Ρωσία, με περιεκτικότητα θείου 0,5%, αλλά στη συνέχεια η ΕΛΙΝΟΪΛ κατήγγειλε τη σύμβαση με τη ΔΕΗ, λόγω της απροσδόκητα μεγάλης αύξησης στην τιμή του προϊόντος στην παγκόσμια αγορά. Επειδή λοιπόν οι όροι της σύμβασης είχαν καταστεί επαχθείς για την ΕΛΙΝΟΪΛ αποφάσισε να καταγγείλει τη σύμβαση, αφού είχε παραδώσει ήδη περίπου το 20% των συμβατικών ποσοτήτων.

Για πρώτη φορά η ΔΕΗ εισήγαγε λιθάνθρακα στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και αποσπασματικά το 1992, το 1993, το 1994 και το 1997. Το 2008, με άλλοθι την απεργία της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ και τη συνακόλουθη μείωση των λιγνιτικών αποθεμάτων, η διοίκηση της Επιχείρησης είχε αποπειραθεί να φέρει περί τους 800.000 μ.τ. από τη Βουλγαρία, κάτι τελικά που δεν ευοδώθηκε. Για να επιστρέψει δριμύτερη το 2009.

Τη χρήση του λιθάνθρακα από τη ΔΕΗ καταγγέλλουν στο euro2day τόσο η Greenpeace όσο και η WWF. Ο υπεύθυνος για θέματα ενέργειας της Greenpeace Hellas κ. Δημήτρης Ιμπραήμ χαρακτηρίζει «κατακριτέα και επικίνδυνη για το περιβάλλον» την ενέργεια της ΔΕΗ και υπενθυμίζει ότι οι περισσότεροι λιγνιτικοί σταθμοί της Επιχείρησης είναι εξαιρετικά ρυπογόνοι και ελάχιστα αποδοτικοί. Μάλιστα, οι λιγότερο αποδοτικοί λιγνιτικοί σταθμοί στην Ελλάδα είναι οι ΑΗΣ Πτολεμαΐδας και Μεγαλόπολης, οι οποίοι εκλύουν τεράστιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα ανά παραγόμενη κιλοβατώρα.

Εξάλλου, ο υπεύθυνος για ενεργειακά θέματα της WWF Hellas κ. Αχιλλέας Πληθάρας επισημαίνει ότι πέραν της απαγόρευσης για νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με λιθάνθρακα «δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται ο λιθάνθρακας ούτε και σε μικρές ποσότητες, δεδομένης της δεδηλωμένης απόφασης της πολιτικής ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου, τόσο της παρούσας όσο και της προηγούμενης κυβέρνησης».

Για τον κ. Πληθάρα «είναι θαύμα το πώς λειτουργεί σήμερα το κέντρο της Μεγαλόπολης, όπου ο λιγνίτης είναι σκέτο χώμα». Ο ίδιος θα πει ότι «αν η ΔΕΗ ενδιαφέρεται να βελτιώσει τη θερμογόνο δύναμη του λιγνίτη θα μπορούσε να το κάνει με την καύση βιομάζας, όχι μόνο προστατεύοντας έτσι την υγεία των κατοίκων των τοπικών κοινωνιών αλλά και ενισχύοντας τις θέσεις απασχόλησης».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v