Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Βασιλάκης: Τι μας οδήγησε στο deal για Olympic

Kίνηση ανάγκης για να υπάρχει στην Ελλάδα ένας βιώσιμος αερομεταφορέας χαρακτήρισε την εξαγορά της Olympic Air ο αντιπρόεδρος της Aegean, κ. Ε. Βασιλάκης.

  • Της Μάρω Τσαντήλα
Βασιλάκης: Τι μας οδήγησε στο deal για Olympic
Κίνηση αναγκαιότητας για να υπάρχει στην Ελλάδα ένας βιώσιμος αερομεταφορέας χαρακτήρισε την εξαγορά της Olympic Air ο Αντιπρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης.

Τα οικονομικά αποθέματα εξαντλούνται, ο χρόνος μειώνεται, έχουμε φτάσει σε κρίσιμο σημείο δήλωσε ο κ. Βασιλάκης ο οποίος παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν ότι Aegean και Olympic καταγράφουν σημαντικές ζημιές την τελευταία τριετία. Η εξαγορά θα πρέπει να προχωρήσει προκειμένου η Ελλάδα να συνεχίσει να διαθέτει έναν αερομεταφορέα στα δρομολόγια εξωτερικού σημείωσε ο αντιπρόεδρος της Aegean υποστηρίζοντας ότι σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύει η βιωσιμότητα και των δύο εταιρειών.

Αισιοδοξία για έγκριση

Ο αντιπρόεδρος της Aegean εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι οι αρχές ανταγωνισμού σε Ελλάδα και Ευρώπη θα εγκρίνουν την πρόταση εξαγοράς. Μάλιστα εκτίμησε ότι αυτό μπορεί να γίνει σε διάστημα 5 εως 7 μηνών ενώ απηύθυνε και έκκληση προκειμένου να εξέταση της υπόθεσης να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι η δραστηριοποίηση των εταιρειών Sky και Astra σε επιδοτούμενες πτήσεις του εσωτερικού δικτύου, καθώς και το άνοιγμα της Cyprus που θα καλύψει το 50% των προορισμών στα δρομολόγια εσωτερικού αποτελούν στοιχεία που δημιουργούν ένα πλαίσιο αγοράς πολύ διαφορετικό από αυτό που υπήρχε όταν οι αρμόδιες αρχές κλήθηκαν να εγκρίνουν την προηγούμενη προσπάθεια σύμπραξης των δύο εταιρειών.

Δεν θέλουμε καθόλου το Plan B

Ερωτηθείς για το ποιο είναι το plan Β σε περίπτωση που η πρόταση δεν λάβει έγκριση από τις αρχές Ανταγωνισμού σημείωσε ότι αυτό θα σημάνει πως η Aegean θα περιορίσει την λειτουργία της στο εξωτερικό και θα «ξαναγυρίσει στις ρίζες της» εστιάζοντας στην παρουσία της στην αγορά εσωτερικού. Είναι κάτι που δεν το θέλουμε καθόλου, σημείωσε.

Απαντώντας σε ερώτηση για το α ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της συγχώνευσης στο προσωπικό ο κ. Βασιλάκης παραδέχθηκε ότι θα υπάρξουν απώλειες σε θέσεις εργασίας οι οποίες κατά κύριο λόγο θα προέρχονται από το διοικητικό προσωπικό και γενικότερα από προσωπικό που απασχολείται σε θέσεις οι οποίες δεν σχετίζονται με τον πτητικό έργο, τον τομέα που αναμένεται ότι θα πληγεί λιγότερο.

Πάντως οι απώλειες σε θέσεις εργασίας θα είναι λιγότερες από αυτές που θα υπάρξουν και από τις δύο εταιρείες αν δεν προχωρήσει η συμφωνία, τόνισε.

Να σημειωθεί ότι την τελευταία τριετία η μείωση του προσωπικού στην οποία προχώρησε η Aegean ανέρχεται σε 250 άτομα ενώ επιπλέον 850 εργαζόμενοι που απασχολούσε η εταιρεία στο self handling μεταφέρθηκαν στις εταιρείες Swissport και Goldair. Η Aegean απασχολεί 1250 άτομα το χειμώνα και 1750 άτομα το καλοκαίρι.

Χρειάζεται και η λογική

Κληθείς να σχολιάσει την επίθεση του υπεύθυνου του τομέα Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ κ. Σηφουνάκη, ο οποίος χρησιμοποίησε βαρείς χαρακτηρισμούς για την κίνηση εξαγοράς της Olympic από την Aegean ο κ. Βασιλάκης σημείωσε χαρακτηριστικά: «Ο όμιλος Marfin επένδυσε περισσότερα από 400 εκατομμύρια ευρώ στην υπόθεση Ολυμπιακή. Δεν μπορώ να σχολιάσω δηλώσεις αλλά πρέπει κάπου να υπεισέρχεται και η λογική. Αμφισβητεί κανείς ότι η Marfin έχει χάσει χρήματα; Αμφισβητεί κανείς ότι και οι δύο εταιρείες έχουν ζημιές;».

Το 84% της κίνησης εξωτερικού σε ξένες εταιρείες

Θέλοντας να αποδείξει ότι ο νέος αερομεταφορέας που θα δημιουργηθεί από την εξαγορά της Olympic δεν θα έχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά ο κ. Βασιλάκης σημείωσε ότι το 84% κίνησης εξωτερικού στην Ελλάδα εξυπηρετείται από ξένους αερομεταφορείς, ενώ μόνο το 16% από ελληνικές εταιρίες. Την ίδια ώρα, ανέφερε, στη γειτονική Τουρκία ξένες εταιρίες καλύπτουν μόνο το 32% της κίνησης εσωτερικού και όλη η υπόλοιπη κίνηση καλύπτεται από τουρκικούς αερομεταφορείς

Η αεροπορική αγορά εσωτερικού στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια έχει χάσει το 40% της αξίας της και διαμορφώνεται πλέον στα 240 εκατομμύρια ευρώ έναντι 400 εκατομμυρίων το 2009. Η αγορά αυτή αποτελεί μόλις το 6% της συνολικής αξίας αγοράς των αερομεταφορών στη χώρα μας που ανέρχεται σε 3,2 δισ. ευρώ.

Στην αγορά εξωτερικού η Aegean έχει μερίδιο αγοράς 14% και ακολουθούν οι εταιρείες Easy Jet, Ryan Air και Lufthansa. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη στης περισσότερες χώρες της Ευρώπης ο μεγάλος αερομεταφορέας της χώρας διαθέτει ποσοστά τριπλάσια σε σχέση με αυτά που κατέχει η Aegean στην ελληνική αγορά.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στην Τουρκία το μερίδιο της Turkish ανέρχεται στα 46,2%, ενώ στην Γερμανία το αντίστοιχο ποσοστό της Lufthansa φτάνει στο 43%.

Ακριβό το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος της Αεροπορίας Αιγαίου αναφέρθηκαν ακόμη στην ανάγκη να προχωρήσει άμεσα η μείωση χρεώσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας παράλληλα με την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης, σημειώνοντας ότι είναι πρόβλημα το κόστος του "Ελευθέριος Βενιζέλος".

Χαρακτηριστικό είναι ότι για ένα αεροσκάφος Α320 με 100 επιβάτες η χρέωση ανά επιβάτη φτάνει στα 42 ευρώ στην Αθήνα, στα 18 ευρώ στη Λισαβώνα, στα 17 ευρώ στην Κωνσταντινούπολη, στα 20 στη Ρώμη και το Μιλάνο, στα 28 στη Μαδρίτη και στα 26 στη Βαρκελώνη.

Την ίδια ώρα οι χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας ανέρχονται σε 12 ευρώ ανά επιβάτη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η ελληνική πρωτεύουσα να είναι λιγότερο ανταγωνιστική χάνοντας μερίδιο αγοράς. Η μείωση της κίνησης εξωτερικού προς την Αθήνα φτάνει στο 22% σε σχέση με το 2009, ενώ το ίδιο διάστημα η κίνηση προς τα περιφερειακά αεροδρόμια ενισχύθηκε κατά 10%.

Πάντως το κόστος των εισιτηρίων στην Ελλάδα, εξαιρουμένων των τελών αεροδρομίου, είναι ευθέως συγκρίσιμο με το αντίστοιχο άλλων χωρών της Ευρώπης. Ενδεικτικό είναι ότι στην πτήση Αθήνα Θεσσαλονίκη ο χαμηλότερος ναύλος είναι 18 ευρώ ενώ ο υψηλότερος 129 ευρώ την ίδια ώρα στο δρομολόγιο Βαρκελώνη Μαρδίτη τα αντίστοιχα κόστη είναι 37 και 205 ευρώ.

Από διαθέσιμα η εξαγορά

Εφόσον η πρόταση εξαγοράς της Aegean γίνει δεκτή τότε η Aegean θα εξαγοράσει το 100% Olympic Air έναντι €72 εκατ. Το ποσό αυτό θα προέλθει από τα διαθέσιμα της Aegean και όχι από δανεισμό, καθώς ο κ. Βασιλάκης χαρακτήρισε την πρόσβαση στον δανεισμό πολύ δύσκολη υπόθεση στην παρούσα συγκυρία.

Η Olympic Air θα είναι θυγατρική της Aegean ενώ δεν θα υπάρξει καμία διαφοροποίηση στη

μετοχική σύνθεση της Aegean. Πρόκειται να διατηρηθούν και τα δύο σήματα και οι ονομασίες των εταιρειών ενώ διακριτοί θα είναι στόλοι και το πτητικό προσωπικό.

Συνέργιες

Οι συνέργιες που θα προκύψουν από την εξαγορά αφορούν στα εξής:

• Απόκτηση κρίσιμου μεγέθους στόλου
• Διοικητική ενοποίηση, ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης
• Συνέργειες δικτύου - ενίσχυση της συνδεσιμότητας εσωτερικού/ εξωτερικού - καλύτερη διαχείριση του στόλου
• Εξασφάλιση βιωσιμότητας εταιρειών / μείωση κόστους
• Πλήρη κάλυψη όλου του σημερινού εσωτερικού δικτύου
• Προοπτικές σταδιακής επέκτασης του εξωτερικού δικτύου της τόσο από την Αθήνα, όσο και από τουλάχιστον έξι επιπλέον περιοχές βάση τύπου αεροσκαφών, με τοπική απασχόληση προσωπικού.
• Προσφορά πιο ανταγωνιστικών τιμών

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο