Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοίγει η πλατφόρμα για την αξιολόγηση του δημοσίου

Περίπου πέντε εκατομμύρια πολίτες θα βαθμολογήσουν τις υπηρεσίες του κράτους. Ποιες από αυτές περιλαμβάνονται στο νέο σύστημα αξιολόγησης. Ολόκληρη η διαδικασία.

Ανοίγει η πλατφόρμα για την αξιολόγηση του δημοσίου

«Τελικός κριτής του κράτους πρέπει να είναι ο ίδιος ο πολίτης και για πρώτη φορά θα του δώσουμε τα εργαλεία». Αυτό τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πρόσφατη επίσκεψή του στο υπουργείο Εσωτερικών, αναφορικά με την κυβερνητική πρωτοβουλία για την οριζόντια αξιολόγηση των υπηρεσιών του Δημοσίου από τους ίδιους τους χρήστες.

Αυτό το σύστημα αξιολόγησης του κράτους από τους πολίτες θα παρουσιαστεί σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου, με απώτερο στόχο να ξεχωρίσει και να επιβραβεύσει τους άριστους δημοσίους υπαλλήλους και ταυτόχρονα να δώσει τα απαραίτητα εργαλεία για εκείνους που δεν έχουν τις προσδοκώμενες επιδόσεις να βελτιώσουν την απόδοσή τους.

Ο πρωθυπουργός δίνει μεγάλη σημασία στη διαδικασία της αξιολόγησης στο δημόσιο και μάλιστα, όπως έχει προαναγγείλει, η ΝΔ θα εισηγηθεί να κατοχυρωθεί θεσμικά και συνταγματικά, μέσω της επικείμενης αναθεώρησης.

Στο νέο σύστημα αξιολόγησης θα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, κρίσιμες υπηρεσίες που παρέχει το κεντρικό κράτος, όπως ο e-ΕΦΚΑ και μέσα μαζικής μεταφοράς, αλλά και η τοπική αυτοδιοίκηση, όπως η καθαριότητα, ο φωτισμός στους δρόμους, οι χώροι στάθμευσης και οι παιδικοί σταθμοί.

Η βαθμολόγηση των επιδόσεων των υπαλλήλων θα γίνεται ανώνυμα, μέσω τακτικού ερωτηματολογίου που θα μπορούν να συμπληρώσουν εθελοντικά όσοι ενδιαφέρονται. Αυτό θα καλύπτει υπηρεσίες όπου οι πολίτες σπανίως έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με δημόσιους ή δημοτικούς υπαλλήλους, ωστόσο είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ποιότητα της ζωής τους.

Στον κατάλογο των αξιολογούμενων υπηρεσιών και υποδομών, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, περιλαμβάνονται επίσης, η ΑΑΔΕ, η ΔΥΠΑ, το Κτηματολόγιο, τα ΚΑΠΗ, οι Πολεοδομίες, η ανακύκλωση, οι χώροι πρασίνου, οι παιδικές χαρές, η κάλυψη των αναγκών ατόμων με αναπηρία, τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα δημοτικά ιατρεία, ακόμα και οι πρόνοιες για τα ζώα συντροφιάς.

Στη σχετική λίστα θα βρεθούν και ψηφιακές υπηρεσίες, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, αλλά και υπηρεσίες που πλέον παρέχονται μέσω του gov.gr, όπως η συμπλήρωση υπεύθυνης δήλωσης, ο ψηφιακός έλεγχος εισιτηρίων για γήπεδα και το e-παράβολο.

Δύο κουτάκια

Περίπου 5 εκατομμύρια πολίτες οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας, κάτοικοι της Ελλάδας, θα κληθούν να απαντήσουν σε 40 – 50 ερωτήσεις, μπαίνοντας σε ηλεκτρονική πλατφόρμα. Θα μπορούν να αξιολογούν βάζοντας βαθμό από το 1 έως το 10 ενώ θα υπάρχουν και δύο κουτάκια παρατηρήσεων. Το πρώτο αφορά μια γενική παρατήρηση για ό,τι θέλουν να μεταφέρουν στις αρμόδιες υπηρεσίες και στο δεύτερο θα απαντούν στο τι άλλο θα ήθελαν να γίνει πιο απλά.

Στη συνέχεια, η ανάλυση των στοιχείων που θα προκύψουν από τα σχόλια των πολιτών θα γίνεται σε πολλά επίπεδα: ανά φορέα, ανά υπηρεσία, ανά περιφέρεια, περιφερειακή ενότητα, δήμο και δημοτική ενότητα, ακόμα και σε επίπεδο ταχυδρομικού κώδικα. Οι απαντήσεις θα εξετάζονται επίσης με βάση την ηλικιακή ομάδα των συμμετεχόντων.

Μέσα από αυτή την πολυεπίπεδη μελέτη των αποτελεσμάτων, ο άμεσος στόχος του νέου συστήματος είναι ο εντοπισμός συγκεκριμένων σημείων όπου παρατηρούνται πρακτικές δυσλειτουργίες και δεν ικανοποιούνται οι προσδοκίες των φορολογουμένων. Μακροπρόθεσμα όμως, οι απαντήσεις των πολιτών θα επιτρέψουν την οικοδόμηση μιας μεγάλης τράπεζας δεδομένων που θα επιτρέπει την αντιμετώπιση συστημικών αδυναμιών του Δημοσίου, αλλά και την αναγνώριση επιτυχημένων πρακτικών, που μπορούν να δοκιμαστούν ευρύτερα.

Τα δεδομένα που θα προκύψουν θα είναι δημόσια προσβάσιμα και οι ίδιες οι υπηρεσίες και οι ΟΤΑ θα ξέρουν πώς βαθμολογήθηκαν, μέσα από οπτικοποιημένους χάρτες.

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι για τις υπηρεσίες όπου η εξυπηρέτηση του πολίτη συνήθως γίνεται πρόσωπο με πρόσωπο (π.χ. τα ΚΕΠ), σχεδιάζεται μία συμπληρωματική μέθοδος αξιολόγησης, όπου μετά την απομάκρυνση από το γκισέ ο πολίτης θα λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, μέσω του οποίου θα μπορεί να αξιολογήσει τόσο την υπηρεσία όσο και τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την κάλυψη των αναγκών του.

Η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή για δύο περίπου εβδομάδες για τους πολίτες και θα ανοίγει δύο φορές το χρόνο, την περίοδο Απριλίου- Μαΐου και την περίοδο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο