Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εκτόξευση ναύλων σε υψηλά 14ετίας!

Πέντε φορές πάνω έχει αυξηθεί σε ένα χρόνο το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Κίνα στην Ευρώπη. Ράλι στα ναύλα και για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Εκτοξεύονται τα κέρδη των εφοπλιστών.

Εκτόξευση ναύλων σε υψηλά 14ετίας!

Οι εφοπλιστές λαμβάνουν τις μεγαλύτερες αμοιβές από το 2008 καθώς ο συνδυασμός της μεγάλης ζήτησης για αγαθά και η κατάρρευση της εφοδιαστικής αλυσίδας εξαιτίας της πανδημίας οδηγεί τα ναύλα όλο και υψηλότερα.

Είτε πρόκειται για τεράστια πλοία μεταφοράς κοντέινερ, είτε για σκάφη μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carriers), είτε για εξειδικευμένα πλοία σχεδιασμένα για μεταφορά αυτοκινήτων, τα κέρδη ρέουν άφθονα.

Πίσω στο 2008, το ράλι στα ναύλα είχε οδηγήσει σε ένα τεράστιο κύμα παραγγελιών νέων πλοίων. Το ράλι όμως τότε ανακόπηκε γρήγορα καθώς η χρηματοπιστωτική κρίση οδήγησε σε κατάρρευση της ζήτησης. Σε αυτό το μπουμ οι αιτίες είναι δυο: η αύξηση της ζήτησης και οι διαταραχές που προκαλεί η πανδημία στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, με πολλά πλοία έξω από τα λιμάνια να περιμένουν να ξεφορτώσουν και καθυστερήσεις στα δρομολόγια.

Στο επίκεντρο βρίσκονται τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ, όπου τα ναύλα είναι σε ένα ανοδικό σπιράλ. Σήμερα κοστίζει 14.287 δολάρια η αποστολή ενός κουτιού από την Κίνα στην Ευρώπη. Είναι 500% πάνω σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Οι μόνοι τομείς που έχουν μείνει πίσω είναι τα πλοία μεταφοράς πετρελαίου και αερίου.

Δεν είναι τυχαίο πως ο μεγαλύτερος όμιλος στον χώρο των κοντέινερ, η Moller-Maersk, νωρίτερα αυτό το μήνα αύξησε την πρόβλεψη για την κερδοφορία της κατά 5 δισ. δολάρια. Ο τρίτος σε μέγεθος όμιλος, η CMA CGM, ανακοίνωσε ότι παγώνει τα ναύλα στις σημερινές τιμές για να προφυλάξει τις μακροχρόνιες σχέσεις με τους πελάτες της. Με άλλα λόγια, γυρίζει την πλάτη σε επιπλέον κέρδη, σχολιάζει το Bloomberg.

Σε υψηλά 11 ετών βρίσκονται τα κέρδη του κλάδου μεταφοράς χύδην φορτίου, ενώ δεν φαίνεται σημάδι αποκλιμάκωσης των ναύλων τουλάχιστον μέχρι το τέλος της χρονιάς. «Η ισχυρή ζήτηση σε συνδυασμό με τις διαταραχές στα logistics που προκαλεί η πανδημία στηρίζουν τα ναύλα στην spot αγορά και τα futures», σημειώνει ο Ted Petrone, αντιπρόεδρος στην Navios Maritime Holdings.

Είναι τέτοια τα δεδομένα που κάποια πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου άρχισαν να μεταφέρουν κοντέινερ. Η Golden Ocean Group είναι μεταξύ των εταιρειών που εξετάζουν την ιδέα. Αν και μπορεί η κίνηση αυτή να προσφέρει επιπλέον κέρδη, δεν είναι μια κίνηση χωρίς κινδύνους, δεδομένου ότι αυτά τα πλοία δεν έχουν σχεδιαστεί να μεταφέρουν κοντέινερ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v