Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς θα πάρουν πράσινη ετικέτα ΕΕ οι «βρόμικες» αερομεταφορές

Σχέδιο της Κομισιόν για την περιβαλλοντική ταξινόμηση των αεροσκαφών. Οδικός χάρτης βιωσιμότητας για έναν τομέα-ρυπαντή ή πράσινη επικάλυψη σε μια μαύρη βιομηχανία; Ντιμπέιτ πριν το άλμα προς τον εξηλεκτρισμό και την υδρογονοποίηση των αιθέρων.

Πώς θα πάρουν πράσινη ετικέτα ΕΕ οι «βρόμικες» αερομεταφορές

Kανόνες που θα ορίζουν υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούν ορισμένα αεροσκάφη να θεωρούνται φιλικά προς το κλίμα θα υποβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ακολουθώντας το πράσινο κανονιστικό της πλαίσιο και προσφέροντας έναν οδικό χάρτη για ένα καθαρότερο μέλλον μιας βιομηχανίας με παραδοσιακά τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα.

Η Επιτροπή θα προτείνει την προσθήκη της κατασκευής και μίσθωσης αεροσκαφών στην πράσινη ταξινόμηση (EU Taxonomy), εφόσον πληρούνται αυστηρά κριτήρια όπως η μηδενική εκπομπή ρύπων ή η τήρηση ορισμένων ορίων που δεν θα επιβαρύνουν το αποτύπωμα του παγκόσμιου στόλου, σύμφωνα με προσχέδιο που επικαλείται το Bloomberg.

Από το 2030 τα επιβατικά αεροσκάφη θα πρέπει να χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα τουλάχιστον κατά 10%, αυξάνοντάς τα κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες κάθε χρόνο προκειμένου να πληρούν τις προϋποθέσεις για την πράσινη ετικέτα, σύμφωνα με το προσχέδιο. Η Επιτροπή πρόσθεσε επίσης κανόνες για άλλους κλάδους, όπως οι οδικές και οι θαλάσσιες μεταφορές.

Ορισμένοι από τους μεγαλύτερους αεροπορικούς ομίλους της Ευρώπης, όπως η International Airlines Group, μητρικής της British Airways, η Lufthansa, η Air France-KLM και η Ryanair, έχουν δεσμευτεί για μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Ωστόσο, οι αερομεταφορές είναι ένας από τους πιο δύσκολους τομείς ως προς την απανθρακοποίηση, καθώς απαιτείται πολύς χρόνος για την ανάπτυξη ηλεκτροκίνητων ή υδρογονοκίνητων αεροσκαφών και υπάρχει έλλειψη εναλλακτικών μεθόδων πρόωσης για αεριωθούμενα μεγάλων αποστάσεων.

Η ταξινόμηση της ΕΕ αποσκοπεί στη δημιουργία μια σειράς οικονομικών δραστηριοτήτων που συμβάλλουν στον στόχο για κλιματική ουδετερότητα μέχρι τα μέσα του αιώνα, με την ελπίδα να διοχετευθούν σ' αυτή την κατεύθυνση οι ιδιωτικές επενδύσεις. Αποτελεί θεμέλιο της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της Ενωσης, στην οποία εντάσσονται και τα πράσινα ομόλογα.

Αλλά το πλαίσιο των κανόνων ενεργοποίησε και διαμάχες. Η περυσινή απόφαση να συμπεριληφθούν υπό αυστηρούς όρους και το φυσικό αέριο και η πυρηνική ενέργεια εξόργισε τους περιβαλλοντολόγους. Το σχέδιο να συμπεριληφθεί και ο τομέας των αερομεταφορών πιθανότατα θα προκαλέσει περισσότερη «πράσινη» οργή.

Οι υποστηρικτές λένε, αντιθέτως, ότι θα εισαχθούν ζωτικής σημασίας επενδύσεις για την ανάπτυξη τεχνολογιών όπως τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα, μέχρι να φτάσουν στον απώτερο στόχο της ηλεκτροκίνησης ή υδρογονοκίνησης στον αέρα.

Η Airbus, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αεροσκαφών στον κόσμο, έχει βάλει στόχο μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας να διαθέτει υδρογονοκίνητο αεροπλάνο. Σχεδιάζει να ξεκινήσει τις δοκιμές κινητήρα καύσης υδρογόνου τοποθετημένου στην άτρακτο του υπερ-τζάμπο A380 το 2026.

Βέβαια, το σχέδιο της ΕΕ δεν απαγορεύει τη συνέχιση της παραγωγής «βρόμικων» αεροσκαφών που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα. Απλώς δεν θα τους αποδίδει πράσινη ετικέτα.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v