Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

WaPo: Τραγωδία που θα μπορούσε να αποτραπεί στην Πύλο

Νέα μεγάλη έρευνα για την τραγωδία με τους μετανάστες από μεγάλο διεθνές μέσο. Τα δεδομένα, οι μαρτυρίες και τα ερωτήματα που τίθενται.

WaPo: Τραγωδία που θα μπορούσε να αποτραπεί στην Πύλο

Η πρώτη από τις δώδεκα κλήσεις κινδύνου ήρθε το πρωί της 13ης Ιουνίου. Σε ένα σκάφος γεμάτο με μετανάστες, το νερό είχε τελειώσει και η κατάσταση χειροτέρευε. Ωστόσο, η ελληνική ακτοφυλακή δεν ζήτησε μια επιχείρηση διάσωσης υψηλής προτεραιότητας. Τις επόμενες ώρες, οι αξιωματούχοι υποστήριξαν ότι το σκάφος προχωρούσε με «σταθερή πορεία και ταχύτητα» και οι επιβαίνοντες δεν ήθελαν βοήθεια. Οι Έλληνες αξιωματούχοι αρνούνται την ευθύνη για αυτό που συνέβη εκείνο το βράδυ, όταν το σκάφος Adriana με έως 750 μετανάστες ανατράπηκε και βυθίστηκε ανοικτά της Πύλου, γράφει η Washington Post.

Οι αντικρουόμενες ιστορίες των τελευταίων λεπτών του Adriana είναι οι πιο οδυνηρές -είτε το σκάφος ανατράπηκε ως αποτέλεσμα μιας αλλαγής βάρους που προκλήθηκε από πανικό, όπως υποστηρίζει η ακτοφυλακή, είτε ανετράπη ενώ ρυμουλκούνταν από το λιμενικό, όπως περιγράφουν κάποιοι επιζώντες.

Η έρευνα της Washington Post θέτει εν αμφιβόλω και άλλους βασικούς ισχυρισμούς Ελλήνων αξιωματούχων και υποδηλώνει ότι το πιο θανατηφόρο ναυάγιο στη Μεσόγειο εδώ και χρόνια ήταν μια τραγωδία που μπορούσε να αποφευχθεί.

Σε αντίθεση με τον ισχυρισμό της ακτοφυλακής ότι το σκάφος έκανε σταθερή πρόοδο και ήταν αποφασισμένο να φτάσει στην Ιταλία, η εφημερίδα διαπίστωσε ότι η ταχύτητα του σκάφους περιορίστηκε δραματικά -σύμφωνα με τις αναμνήσεις των επιβατών για προβλήματα κινητήρα- ενώ έκανε κύκλους.

Βετεράνοι ναυτικής διάσωσης και νομικοί εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι οι Έλληνες αξιωματούχοι εκμεταλλεύτηκαν ενδείξεις ότι η βοήθεια δεν ήταν επιθυμητή και κάλυψαν την υποχρέωσή τους να ξεκινήσουν μια προσπάθεια διάσωσης αμέσως μόλις εντοπίστηκε το επισφαλές σκάφος.

«Αυτό είναι εξωφρενικό», είπε ο Άαρον Ντάβενπορτ, ένας απόστρατος ανώτερος αξιωματικός της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ που διοικούσε επιχειρήσεις θαλάσσιας διάσωσης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν μετανάστες. «Έστειλαν ένα ελικόπτερο εκεί έξω. Έπρεπε να είχαν στείλει ένα σωρό πλοία, να ζητήσουν βοήθεια από όλη την κάτω Μεσόγειο, να πάρουν σωσίβια και να βγάλουν αυτούς τους ανθρώπους».

Ο εκπρόσωπος του Λιμενικού Σώματος Νίκος Αλεξίου είπε ότι στην Ελλάδα πρέπει να αναγνωριστεί η τελική βοήθεια στη διάσωση 104 ανθρώπων. «Ήμασταν εκεί προσπαθώντας να τους κάνουμε να δεχτούν βοήθεια», είπε. «Δεν κατάλαβαν τον κίνδυνο. [Είχε] καλό καιρό, έπλεαν κανονικά».

Για να καταγράψει το μονοπάτι του Adriana, η Washington Post εξέτασε δορυφορικές εικόνες, χαρτογράφησε δεδομένα κυκλοφορίας πλοίων και ενσωμάτωσε συντεταγμένες από κλήσεις κινδύνου και επίσημες αναφορές και μαρτυρίες. Για να ανασυνθέσει αυτό που συνέβη, η The Post στη συνέχεια συνέκρινε επίσημες δηλώσεις, στοιχεία από τα εμπορικά πλοία και πήρε συνεντεύξεις από επιζώντες, ακτιβιστές και ειδικούς στη ναυτιλία. 

Η έρευνα της αμερικανικής εφημερίδας, σε εκτενές ρεπορτάζ, καταγράφει τα δεδομένα από την έναρξη του μοιραίου ταξιδιού. Μεταξύ άλλων σημειώνει ότι τη στιγμή που η ελληνική ακτοφυλακή υποστήριξε πως σε επικοινωνία με το πλοίο δηλώθηκε πως το σκάφος δεν κινδυνεύει και χρειάζεται μόνο φαγητό και νερό πριν συνεχίσει για Ιταλία, πλοίο που βρισκόταν κοντά έλαβε πολλαπλές κλήσεις κινδύνου. Οταν ωστόσο προσέγγισε, κάποιοι επιβαίνοντες φώναζαν ότι θέλουν να πάνε στην Ιταλία. 

Επισημαίνει ότι το υπό ελληνική σημαία πετρελαιοφόρο Faithful Warrior που πλησίασε για να παράσχει τρόφιμα και νερό ανέφερε ότι η τράτα «ταλαντεύεται επικίνδυνα».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v