Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί πισωγυρίζουν τα σχέδια για το κλίμα στην ΕΕ

Με ένα πλάνο για την κλιματική αλλαγή ο Γάλλος πρόεδρος προτίθεται να προετοιμάσει τη χώρα για την επόμενη μέρα. Ωστόσο ξεκινά με περικοπές έναντι των αρχικών προθέσεων, όπως κι άλλα κράτη της ΕΕ. Το κόστος μετάβασης προκαλεί αντιδράσεις, ενόψει ευρωεκλογών.

Γιατί πισωγυρίζουν τα σχέδια για το κλίμα στην ΕΕ

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδίων του Γάλλου προέδρου, Εμανουέλ Μακρόν, για την ανοικοδόμηση μιας «οικολογίας αλά γαλλικά», όπως την παρουσίασε χθες, ενώπιον των υπουργών του. 

Ωστόσο το πράσινο σχέδιο Μακρόν δεν είναι τόσο φιλόδοξο όσο είχε αρχικά παρουσιαστεί, καθώς ανακοινώθηκε με περικοπές, προκειμένου να λειάνει αντιδράσεις σχετικά με το αυξημένο κόστος της πράσινης μετάβασης ενόψει και των ευρωεκλογών που αξιοποιούνται από "δεξιές λαϊκίστικές" αντιπολιτευτικές δυνάμεις.

Χαρακτηριστικά ανέβαλε εκ νέου το κλείσιμο των δύο τελευταίων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, ενώ μείωσε και τον προϋπολογισμό σε πράσινα κονδύλια

«Αγαπάμε το αυτοκίνητο, και εγώ το λατρεύω» είπε χαρακτηριστικά στην ομιλία του για το πράσινο σχέδιο που παρουσίασε . «Το θέμα είναι πως θα πεισθούν τα νοικοκυριά να εγκαταλείψουν τα παλιά τους θερμικά αυτοκίνητα και να στραφούν στα υβριδικά και κυρίως τα ηλεκτρικά».

«Η στροφή θα πρέπει να γίνει με ευφυή τρόπο» πρόσθεσε, δηλαδή «να μην εξαρτώμαστε πλέον από τις εισαγωγές από Κίνα και Αμερική, αλλά να παράγουμε οχήματα και μπαταρίες στο σπίτι μας». Μίλησε για «επαναβιομηχανοποίηση της Γαλλίας μέσω της Οικολογίας», και σαν πρώτο στοιχείο ανήγγειλε τη δημιουργία τεσσάρων εργοστασίων για μπαταρίες, που είναι σε εξέλιξη.

Leasing για ηλεκτρικά οχήματα...

Η άλλη αναζήτηση, αφορά στα μέσα βοήθειας των χαμηλόμισθων για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ο Εμανουέλ Μακρόν πρότεινε να αντιμετωπισθεί, μέσω ενός συστήματος χρονομίσθωσης γνωστής ως leasing, με 100 ευρώ το μήνα.

Η σύμβαση γίνεται για ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα και στο τέλος ο ενοικιαστής μπορεί να διαλέξει εάν θα αγοράσει το όχημα ή όχι. Στο «leasing - αλά γαλλικά» υπάρχει μια σημαντική δέσμευση: Ισχύει μόνο για τα γαλλικά ή ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Τα πρώτα μοντέλα θα είναι έτοιμα αρχές του 2024. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το 2030 το 15% των αυτοκινήτων στη Γαλλία αναμένεται να είναι ηλεκτρικά.

Ο Εμανουέλ Μακρόν ανέβαλε εκ νέου το κλείσιμο των δύο τελευταίων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, που προβλεπόταν για το 2022. Ο νέος στόχος είναι να γίνεται πλέον η καύση με βιομάζα, μετατροπή που υπόσχεται να ολοκληρώσει πριν το 2027.

Ανακοίνωσε μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, αλλά παράλληλα απέφυγε αντιδημοφιλείς πολιτικές όπως να απαγορευτούν οι λέβητες αερίου. Η Γαλλία θα αποχωρήσει από τον άνθρακα το 2027, είπε, αλλά απομακρύνεται από τον προηγούμενο στόχο του 2022 λόγω της λιγότερης πυρηνικής παραγωγής.

Οπισθοχώρηση...

Μαζί με ένα πακέτο 7 δισ. ευρώ για την τόνωση των πράσινων επενδύσεων, 700 εκατ. ευρώ προορίζονταν για τα τοπικά τρένα στοχεύοντας στη μείωση των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές — αλλά αυτό το ποσό είναι χαμηλότερο από τα περίπου 800 εκατ. ευρώ που είχαν αρχικά υπολογισθεί.

Οι περικοπές αυτές είναι άλλο ένα σημάδι φόβου ότι το κόστος της πράσινης μετάβασης δίνει πυρομαχικά στα δεξιά λαϊκιστικά κόμματα καθώς το μπλοκ των 27 κρατών της ΕΕ πάει προς εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Ιούνιο, σχολιάζει το Bloomberg.

Η επείγουσα ανάγκη για μέτρα για την επιβράδυνση της κλιματικής αλλαγής έρχεται σε αντίθεση με τις απαιτήσεις βραχυπρόθεσμων πολιτικών πιέσεων και επιλογών, με αποκορύφωμα την αναμέτρηση των ευρωεκλογών.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι κυβερνήσεις περιορίζουν τα σχέδια για τη μείωση των εκπομπών ορυκτών καυσίμων από φόβο μήπως εξοργίσουν τους ψηφοφόρους που είναι ήδη πικραμένοι για τον υψηλό πληθωρισμό και την υποτονική οικονομική ανάπτυξη, εξαιτίας του υψηλού κόστους της πράσινης μετάβασης.

Στη Γερμανία, η κυβέρνηση αμβλύνει τη στάση της για μια σειρά πράσινων κανόνων εν μέσω ανησυχιών για αντιδράσεις των ψηφοφόρων.

Η τελευταία ανατροπή ήρθε από τον υπουργό Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, από τη μεριά των Πρασίνων στη συγκυβέρνηση, ο οποίος δήλωσε ότι η θέσπιση αυστηρότερου περιβαλλοντικού προτύπου για νέα κτίρια θα αναβληθεί επ' αόριστον.

Η μείωση των απαραίτητων κονδυλίων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης προσφέρει ένα απρόσμενο «δώρο» στη γερμανική κυβέρνηση. Όπως ανακοίνωσε την Τρίτη ο Γερμανικός Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, ο νέος δανεισμός του γερμανικού κράτους για το τέταρτο τρίμηνο του 2023 θα είναι μειωμένος κατά 31 δισεκατομμύρια ευρώ σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη.

Αλλά και στο προηγούμενο τρίμηνο η Γερμανία χρειάστηκε 14 δις ευρώ λιγότερα από όσα είχε προϋπολογίσει στις αρχές του έτους. Συνολικό όφελος λοιπόν για τα δημόσια οικονομικά: 45 δις ευρώ.

Την ίδια ώρα η Volkswagen περιορίζει την παραγωγή ηλεκτρικών μοντέλων σε δύο γερμανικά εργοστάσια, καθώς η ζήτηση στην Ευρώπη βυθίζεται, δήλωσε εκπρόσωπος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η παραγωγή των ηλεκτρικών μοντέλων Volkswagen ID.3 και Cupra Born θα περιοριστεί στο κύριο εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων στο Τσβικάου της Σαξονίας μέχρι τις 16 Οκτωβρίου, ενώ η κατασκευή του ID.3 θα σταματήσει στη Δρέσδη τις δύο πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου.

Επιπλέον, ο πρωθυπουργός της Βρετανίας Ρίσι Σούνακ καθυστερεί την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων και την εγκατάσταση καθαρής ενέργειας για θέρμανση στα βρετανικά σπίτια.

Ακόμη και η Σουηδία - η πρώτη χώρα παγκοσμίως που έθεσε στόχο ορόσημο για καθαρές μηδενικές εκπομπές - φαίνεται πιθανό να χάσει τους νομοθετημένους στόχους της για το κλίμα.

Με το 2023 να είναι η πιο ζεστή χρονιά που έχει καταγραφεί και ο πλανήτης να μάχεται με τις πυρκαγιές, τα κύματα καύσωνα και τις πλημμύρες, οι ηγέτες του πλανήτη αντιμετωπίζουν μια δύσκολη πρόκληση: Πώς να ανταποκριθούν στους φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών που υποσχέθηκαν να περιορίσουν την υπερθέρμανση του πλανήτη διασφαλίζοντας παράλληλα ότι ο πόνος των ανθρώπων από το υψηλό κόστος ζωής δεν τους κοστίζει πολιτικά το ερχόμενο διάστημα...

Με πληροφορίες, DEUTSCHE WELLE, BLOOMBERG

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v