Οι Γάλλοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας απεργούν σήμερα και αύριο, σηματοδοτώντας μια θερινή ταξιδιωτική περίοδο που κινδυνεύει να κατακλυστεί από καθυστερήσεις.
Ο βασικός λόγος είναι το κατακερματισμένο, υπερφορτωμένο και υποστελεχωμένο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της Ευρώπης. Ενώ οι ελεγκτές διαμαρτύρονται για υπερκόπωση και εξουθένωση, αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair απαιτούν από τους πολιτικούς να αναλάβουν δράση.
Η απεργία στη Γαλλία «αναπόφευκτα θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στο δίκτυο, αυτό είναι σίγουρο», δήλωσε ο Φρεντερίκ Ντελό, αντιπρόεδρος Ευρώπης της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ενώσεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (IFATCA), μιας παγκόσμιας οργάνωσης στην οποία δεν συμμετέχουν τα γαλλικά συνδικάτα.
Όταν σημειώνονται απεργίες ή άλλα προβλήματα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, πρόσθεσε, «το φαινόμενο ντόμινο της κυκλοφοριακής συμφόρησης» αναγκάζει τους ελεγκτές να «κρατούν τα αεροσκάφη κοντά στο αεροδρόμιο και στη συνέχεια κατά τη διάρκεια της διαδρομής να μειώνουν την ταχύτητά τους ώστε να μην φτάσουν πολύ νωρίς... μόνο αφού λυθεί το πρόβλημα μπορούμε να αφήσουμε το σύστημα να επανέλθει».
Η επικείμενη απεργία στη Γαλλία αποτελεί απλώς έναν ακόμα παράγοντα κινδύνου σε ένα ήδη δυσοίωνο σκηνικό για τις καλοκαιρινές πτήσεις.
«Κάθε καλοκαίρι από την εποχή του Covid είναι το χειρότερο μέχρι στιγμής», δήλωσε ο Πολ Ρόιτερ, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πιλότων (European Cockpit Association).
«Ο εναέριος χώρος είναι πεπερασμένος, οι διάδρομοι απογείωσης και προσγείωσης περιορισμένοι, τα αεροδρόμια έχουν περιορισμούς δυναμικότητας... οποιαδήποτε διαταραχή, λόγω της ελάχιστης εφεδρείας που υπάρχει, διαταράσσει ολόκληρο το σύστημα. Και αυτό πιθανότατα θα δούμε και αυτό το καλοκαίρι», πρόσθεσε ο Ρόιτερ, που εργάζεται ως κυβερνήτης Boeing 737 στην Luxair του Λουξεμβούργου.
Οι πολιτικοί γνωρίζουν επίσης καλά ότι το ευρωπαϊκό σύστημα εναέριας κυκλοφορίας έχει γίνει εύθραυστο. «Ήδη από πέρυσι, οι καθυστερήσεις στο ευρωπαϊκό δίκτυο αερομεταφορών ήταν οι χειρότερες των τελευταίων 25 ετών, και η κατάσταση φέτος πιθανότατα θα επιδεινωθεί περαιτέρω», έγραψε ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας σε επιστολή του προς τους υπουργούς Μεταφορών τον Απρίλιο, την οποία είδε το Politico.
«Πέρυσι, η Ευρώπη κατέγραψε 35.000 πτήσεις σε μια πολυσύχναστη καλοκαιρινή ημέρα. Φέτος αναμένεται να φτάσουμε τις 38.000», πρόσθεσε ο Τζιτζικώστας.
«Η υψηλή ζήτηση ασκεί σημαντικές πιέσεις στους παρόχους υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας (ANSPs), ορισμένοι από τους οποίους συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν ελλείψεις προσωπικού και δυναμικότητας», παραδέχθηκε ο επίτροπος, καλώντας τις κυβερνήσεις να ξεκινήσουν «προσλήψεις και εκπαίδευση επιπλέον ελεγκτών όπου χρειάζεται».
Απαραίτητοι περισσότεροι ελεγκτές
Ωστόσο, το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί άμεσα, καθώς η εκπαίδευση ενός νέου ελεγκτή διαρκεί τουλάχιστον τρία χρόνια. Η CAE, μια καναδική εταιρεία εξειδικευμένη στην εκπαίδευση, προέβλεψε πρόσφατα ότι η Ευρώπη θα χρειαστεί περισσότερους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας από κάθε άλλη περιοχή τα επόμενα δέκα χρόνια — 27.000 από τους συνολικά 71.000 παγκοσμίως.
Στο μεταξύ, οι αεροπορικές εταιρείες εκφράζουν την αγανάκτησή τους.
Σε μια προσπάθεια να καταγγείλει τους χειρότερους παρόχους ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, η Ryanair δημιούργησε τη «Λίγκα των Καθυστερήσεων», κατατάσσοντας τις χώρες που προκαλούν τον περισσότερο επιπλέον χρόνο ταξιδιού στο ευρωπαϊκό δίκτυο.
«Η Γαλλία, η Ισπανία, η Γερμανία, η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο εξακολουθούν να είναι οι χειρότεροι πάροχοι υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας όσον αφορά τις καθυστερήσεις, ως αποτέλεσμα της αποτυχίας των εθνικών υπουργών Μεταφορών να εξασφαλίσουν ότι οι αντίστοιχες υπηρεσίες είναι επαρκώς στελεχωμένες και διαχειριζόμενες», υποστήριξε την Τετάρτη η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους.