Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΝΑΥΠ: Ισχυρή άμυνα με προϋποθέσεις αντεπίθεσης

Ο διευθύνων σύμβουλος της Κλωστοϋφαντουργίας Ναυπάκτου κ. Δημήτρης Πολύχρονος δεν συμμερίζεται την αισιοδοξία ορισμένων για σημαντική ανάκαμψη του κλάδου της νηματουργίας κατά τα επόμενα χρόνια. Τι απαντά στο ερώτημα για πιθανή επιστροφή κεφαλαίου και πώς σχολιάζει το γεγονός ότι η μετοχή διαπραγματεύεται κάτω από τη λογιστική της αξία.

ΝΑΥΠ: Ισχυρή άμυνα με προϋποθέσεις αντεπίθεσης
Ο διευθύνων σύμβουλος της Κλωστοϋφαντουργίας Ναυπάκτου κ. Δημήτρης Πολύχρονος δεν συμμερίζεται την αισιοδοξία ορισμένων για σημαντική ανάκαμψη του κλάδου της νηματουργίας κατά τα επόμενα χρόνια. Επί του παρόντος, μάλιστα, θεωρεί ότι μια εταιρεία θα πρέπει να είναι ικανοποιημένη αν καταφέρνει να μην επιβαρύνεται με ζημίες, δηλαδή να κερδίζει τις αποσβέσεις.

Σε ό,τι αφορά την Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου, ο κ. Πολύχρονος μιλά για τα σχέδια επέκτασής της στον χώρο της εμπορίας ενδυμάτων και για το πότε αυτά θα μπορούσαν να αποδώσουν. Τι απαντά στο ερώτημα για πιθανή επιστροφή κεφαλαίου και πώς σχολιάζει το γεγονός ότι η μετοχή διαπραγματεύεται κάτω από τη λογιστική της αξία.

Συνέντευξη στον Στέφανο Κοτζαμάνη

Πώς κινήθηκε η περυσινή χρονιά για την Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου;

Το πρώτο εξάμηνο του 2006 ήταν μια καλή περίοδος για εμάς, κατά την οποία σημειώσαμε και κάποια κερδοφορία. Κατά το υπόλοιπο έτος, όμως, η κατάσταση επιδεινώθηκε.

Όχι μόνο υποχώρησε η ζήτηση, αλλά επιπρόσθετα μας έπληξε και η πορεία της συναλλαγματικής ισοτιμίας ευρώ - δολαρίου, καθώς οποιαδήποτε υποχώρηση του αμερικανικού νομίσματος πλήττει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής κλωστοϋφαντουργίας σε σχέση με τα προϊόντα των ανταγωνιστών μας στη ΝΑ. Ασία και αλλού.

Συνολικά για το έτος, από λειτουργικής πλευράς ίσως το 2006 να ήταν λίγο καλύτερο από το 2005, ενώ σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματά μας, όπως φάνηκε και στις λογιστικές καταστάσεις του εννεαμήνου, αναμένεται να είναι οριακά. Είτε μικρά κέρδη, είτε περιορισμένες ζημίες.

Σε ποιους παράγοντες αποδίδετε την πτώση της ζήτησης κατά το δεύτερο περυσινό εξάμηνο;

Η πτώση της ζήτησης οφείλεται στο ότι η ”πίτα” των πελατών μας και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη έχει μικρύνει, καθώς η ζήτηση το τελευταίο διάστημα μετατοπίστηκε από το βαμβάκι στη βισκόζη. Και επιπλέον, βλέπουμε ότι η υποχώρηση του δολαρίου έκανε εντονότερη την παρουσία νημάτων από χώρες του τρίτου κόσμου και κυρίως από την Ινδία.

Πώς επηρεάστηκε η κατάσταση μετά την εκκοκκιστική περίοδο του φθινοπώρου;

Δυστυχώς, εκτός των άλλων δεινών, αντιμετωπίσαμε πρόβλημα και με το βαμβάκι. Λόγω των καιρικών συνθηκών που επικράτησαν, με την ξηρασία του καλοκαιριού και τις πυκνές βροχοπτώσεις του Σεπτεμβρίου, παρήγαμε πολύ χαμηλότερη ποσότητα βαμβακιού ως χώρα. Τι σημαίνει αυτό;

Λιγότερα τα κιλά για τους παραγωγούς, λιγότερα τα κιλά που επεξεργάστηκαν τα εκκοκκιστήρια και φυσικά βαμβάκι χαμηλότερης ποιότητας για τις νηματουργίες. Ως αποτέλεσμα, τα δικά μας κοστολόγια δεν βελτιώθηκαν, για να μην πω ότι επιβαρύνθηκαν κιόλας. Το βαμβάκι, λόγω των συγκυριών αυτών, πουλήθηκε στα ελληνικά κλωστήρια σε τιμές ανώτερες απ’ ό,τι στο χρηματιστήριο.

Σε όρους ευρώ, μάλιστα, πουλήθηκε στα αντίστοιχα επίπεδα του 2005, παρά την υποχώρηση του δολαρίου και παρά το ότι ήταν χαμηλότερης ποιότητας. Αντίθετα από την πορεία της τιμής στην πρώτη ύλη μας, από το καλοκαίρι και μετά η τιμή του νήματος, του τελικού προϊόντος μας, είναι σταθερή ή και ελαφρά πτωτική.

Προς τα πού, λοιπόν, φαίνεται να βαδίζουν τα περιθώρια κέρδους των νηματουργιών; Τι μπορεί να προσδοκά μια νηματουργία;

Κατά τα τελευταία 2 με 2,5 χρόνια τα περιθώρια είναι ιδιαίτερα μειωμένα σε όλο τον κλάδο. Μια νηματουργία βαμβακερών νημάτων θα πρέπει να είναι ικανοποιημένη αν κατά τα τελευταία έτη, αλλά και κατά τη χρονιά που έρχεται, καταφέρει να επιτυγχάνει μηδενική κερδοφορία, δηλαδή στην πράξη να καρπώνεται το ύψος των αποσβέσεων.

Η κατάσταση είναι δύσκολη για όλες τις εταιρείες. Τα κοστολόγια των νηματουργιών δεν διαφέρουν σημαντικά από εταιρεία σε εταιρεία.

Σχεδόν όλα τα εργοστάσια είναι σύγχρονα και αν κάποιος ενδεχομένως υπερτερεί ελαφρά σε παραγωγικότητα, πολύ πιθανόν να έχει να αντιμετωπίσει σημαντικότερα χρηματοοικονομικά έξοδα ή κάποια άλλης κατηγορίας δαπάνη.

Ορισμένες νηματουργίες έχουν αρχίσει να στρέφονται και προς άλλες δραστηριότητες. Πώς κρίνετε αυτή την πολιτική;

Τη βλέπω θετικά. Πρέπει να έχουμε ”ανοιχτό μυαλό” και να εξετάζουμε πιθανές ευκαιρίες που μας παρουσιάζονται. Από εκεί και πέρα, βέβαια, οι δυνατότητες και η εξειδίκευση καθενός σπάνια μπορούν να εκτείνονται σε πάρα πολλά αντικείμενα δραστηριότητας.

Σε ό,τι αφορά εμάς, έχουμε προχωρήσει εδώ και χρόνια σε νέες δραστηριότητες, είτε στον χώρο των ενδυμάτων μέσα από τη θυγατρική μας Πολάρις είτε μέσα από τη δραστηριότητά μας στον χώρο των εκκοκκιστηρίων.

Βέβαια, ο κύριος όγκος των εργασιών μας παραμένει η νηματουργία και θα απαιτηθεί σημαντικός χρόνος μέχρις ότου οι νέες δραστηριότητες αναπτυχθούν σημαντικά ώστε να αλλάξει η ισορροπία. Εμείς έχουμε ρίξει τώρα το βάρος μας στην Πολάρις.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την Πολάρις;

Η Πολάρις έχει και παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα στον χώρο του ενδύματος. Διαθέτει από παλιά τα σήματα Lee Cooper και Lois και από το καλοκαίρι έχουμε προσθέσει και το brand name της Bee Band, το οποίο απευθύνεται σε νεαρές ηλικίες.

Προσπάθειά μας είναι να διευρύνουμε την γκάμα του προϊοντικού χαρτοφυλακίου μας με νέα brand names, να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στην εμπορική δραστηριότητα της αγοράς του ενδύματος, όπου πιστεύω ότι εξακολουθεί -κάτω από προϋποθέσεις- να υπάρχει περιθώριο κέρδους.

Η δραστηριότητα αυτή βέβαια χαρακτηρίζεται από ετεροχρονισμό μεταξύ προσπαθειών και αποτελεσμάτων, γιατί ο δειγματισμός γίνεται τον Σεπτέμβριο, με στόχο οι πωλήσεις να γίνουν λίγο πριν από το Πάσχα. Άρα λοιπόν από αυτή την προσπάθεια, μέσα στο 2006 όχι μόνο δεν είχαμε επιπλέον πωλήσεις, αλλά αντίθετα επιβαρυνθήκαμε με επιπλέον έξοδα.

Το 2007 θα είναι μια ενδιάμεση χρονιά, καθώς θα επενδύσουμε και στον τομέα της διαφήμισης - προώθησης. Ελπίζουμε πάντως μετά το καλοκαίρι να πάμε σε break even την εταιρεία και από το 2008 να είμαστε κερδοφόροι.

Τι ποσοστό του συνόλου αποτελούν οι πωλήσεις της Πολάρις και μέχρι πού θα μπορούσε αυτό να ανέβει κατά τα επόμενα χρόνια;

Πέρυσι οι πωλήσεις της Πολάρις αποτέλεσαν το 17% - 18% των συνολικών πωλήσεων. Για φέτος προσδοκούμε το ποσοστό αυτό να αυξηθεί γύρω στο 20% και μέχρι το 2009 να έχει ανέβει γύρω στο 30%.

Η Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και διαθέσιμα αρκετών εκατομμυρίων ευρώ. Εξετάζετε το θέμα της επιστροφής κεφαλαίου στους μετόχους σας;

Πέρα από τα χρηματοοικονομικά έσοδα που μας αποφέρουν, τα υψηλά διαθέσιμα μας βοηθούν κατά καιρούς -μέσω του κεφαλαίου κίνησης που προσφέρουν- στην υλοποίηση των λειτουργικών μας στόχων. Επιπλέον, η ρευστότητα μας δίνει την απαραίτητη δύναμη και την απαιτούμενη ευελιξία προκειμένου να είμαστε έτοιμοι να εκμεταλλευτούμε οποιαδήποτε ευκαιρία που ενδεχομένως να προκύψει στο μέλλον.

Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι η κεφαλαιοποίησή σας στο χρηματιστήριο είναι χαμηλότερη των ιδίων κεφαλαίων σας;

Όλες οι μετοχές των καλών εταιρειών του κλωστοϋφαντουργικού κλάδου διαπραγματεύονται κάτω από τη λογιστική τους αξία. Η λογιστική αξία της εταιρείας βρίσκεται στα 2,20 ευρώ και στην πραγματικότητα είναι ακόμη μεγαλύτερη. Σκεφτείτε ότι δεν έχουμε κάνει χρήση της δυνατότητας που προσφέρουν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα να αποτιμήσουμε τα ακίνητά μας σε τρέχουσες αξίες.

Από την άλλη, βέβαια, η κατάσταση στον κλάδο δεν είναι ευχάριστη. Δεν αναμένω μεγάλες αλλαγές, ούτε προς τα πάνω ούτε προς τα κάτω. Ακούω από διάφορες πλευρές ότι τα πράγματα θα πάνε πολύ καλύτερα. Προσωπικά, δεν θα υιοθετούσα τόσο αισιόδοξες προβλέψεις.

* Aναδημοσίευση από το φύλλο 465 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 16-20/2/2007.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v