Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το comeback της Praktiker και η ομπρέλα Fairfax

Το 2016 θα είναι ανοδικό για την εταιρία, προβλέπει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Praktiker Hellas, ενώ εκτιμά ότι παρά την κρίση υπάρχουν περιθώρια επέκτασης. Χαρακτηρίζει λυπηρό το ότι δεν έχουν αντιμετωπιστεί ακόμη ζητήματα όπως η φοροδιαφυγή. Τι δηλώνει για τη Fairfax.

Το comeback της Praktiker και η ομπρέλα Fairfax
Mονοψήφια αύξηση κύκλου εργασιών πέτυχε το 2015 η αλυσίδα Praktiker Hellas, κλείνοντας την πρώτη πλήρη χρήση της υπό την ιδιοκτησία του fund της Fairfax.

Μέσα στη διετία που παρήλθε από την είσοδο του νέου επενδυτή, η αλυσίδα ισορρόπησε πλήρως το ζήτημα των προμηθειών της, παραμένει κερδοφόρα, αυτοχρηματοδοτούμενη και αύξησε το προσωπικό της.

Ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας κ. Γιάννης Σελαλμαζίδης αναφέρεται στη συνέντευξη του, στις «δύσκολες» εποχές και πώς αντέδρασε η εγχώρια αγορά στα προβλήματα της αλυσίδας, αλλά κυρίως στην ομαλή μετάβασή της στην κανονικότητα.

Εκτιμά ότι παρά την κρίση υπάρχουν περιθώρια επέκτασης και προβλέπει σταθεροποίηση στην αγορά, η οποία θα επιτρέψει στις υγιείς και οργανωμένες επιχειρήσεις να αναπτυχθούν.

Τον Απρίλιο του 2016 συμπληρώνονται 2 χρόνια από τη μετάβαση της αλυσίδας στην ιδιοκτησία της Fairfax. Σε ποια κατάσταση βρίσκεται σήμερα η Praktiker;

Ανεβαίνουμε σταθερά. Μπορεί το 2014 να ήταν ένα έτος καμπής, ωστόσο πριν ακόμη κλείσει η χρονιά είχαμε μπει σε θετική τροχιά και η χρήση έκλεισε με κύκλο εργασιών της τάξης των 161 εκατ. ευρώ. Το 2015 κινηθήκαμε έντονα ανοδικά, ωστόσο η τάση μας ανακόπηκε λόγω των πολιτικοοικονομικών εξελίξεων. Παρά την όποια επιβράδυνση ωστόσο, έχουμε πετύχει μονοψήφια αύξηση πωλήσεων και αισιοδοξούμε για το 2016.

Σε επίπεδο κερδοφορίας ποιο είναι το αποτέλεσμα του δικτύου;

Ήμασταν και είμαστε πάντα κερδοφόροι, με εξαίρεση τις χρονιές που λόγω της απομείωσης της αξίας των ακινήτων μας επιβαρύνθηκε το τελικό μας αποτέλεσμα. Γενικώς, στον όμιλο δεν αισθανόμαστε καλά με τις ζημίες, είναι βασικό μας μέλημα να διατηρούμε υγιή τη λειτουργία μας. Διατηρούμε σχεδόν μηδενικό δανεισμό και είμαστε πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενοι. Διατηρήσαμε το δίκτυό μας και αυξήσαμε το προσωπικό μας από 1.250 το 2014 σε 1.300 εργαζόμενους το 2015. Κι όλα αυτά παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικράτησαν στην ελληνική οικονομία.

Πώς ήρθε αυτό το αποτέλεσμα, δεδομένης της πίεσης που είχε δεχθεί η Praktiker, εξαιτίας των προβλημάτων της μητρικής γερμανικής Praktiker;

Ποτέ δεν πίστεψα ότι δεν θα βρισκόταν λύση για την Praktiker Hellas. Είχαμε μια πορεία εξαιρετικά καλή. Aκόμη και τις δύσκολες εποχές, τα μεγέθη μας δεν ήταν κακά και διατηρούσαμε κερδοφορία. Η πίστη μου ότι θα βρισκόταν κάποιος να εκτιμήσει την αξία της ήταν βαθιά. Ακόμη και χωρίς «κεφαλή», επειδή είχαμε καλά αντανακλαστικά, λειτουργήσαμε. Η εξαγορά από τη Fairfax ήταν η καλύτερη δυνατή λύση για μας και έγινε με διαφανή και αντικειμενικό τρόπο.

Ωστόσο «χάσατε» έναν βασικό προμηθευτή. Πώς αντιδράσατε όσον αφορά τις προμήθειες προϊόντων;

Οι προμήθειες δεν ήταν πρόβλημα. Το 75% των προϊόντων προέρχονται από εγχώριους προμηθευτές, είτε θυγατρικές είτε ελληνικές εταιρίες. Η Praktiker AG είχε μια «αδελφή» εταιρία στην Ασία που έκανε όλες τις αγορές για τις θυγατρικές της και ουσιαστικά παρείχε το 25% των αναγκών μας. Επρεπε να διαχειριστούμε λοιπόν το εναπομείναν κομμάτι. Λύσαμε το πρόβλημα πολύ γρήγορα, συνεργαζόμενοι με έναν προμηθευτή που προμηθεύει μεγάλες αλυσίδες DIY στη Γερμανία και καλύψαμε τις ανάγκες μας. Νομίζω δε ότι βελτιωθήκαμε ακόμη περισσότερο. Ο συγκεκριμένος προμηθευτής είναι καλύτερος και από την παλιά «μαμά» μας.

Ετσι εξισορροπήσατε και τις σχέσεις με τους εγχώριους προμηθευτές;

Ομολογώ ότι η στάση των εγχώριων συνεργατών κατά το διάστημα των δυσκολιών μας δεν ήταν αναμενόμενη. Εμείς ακόμη και στα δύσκολα, είχαμε υγιείς ταμειακές ροές και συνεχίσαμε να πληρώνουμε τακτικά αλλά παρ' όλα αυτά συναντήσαμε έντονες επιφυλάξεις και ανησυχία, που επηρέασαν τη λειτουργία μας. Τολμώ να πω πως δημιουργήθηκε μια έντονη σπέκουλα που αφορούσε στην επιβίωσή μας, με αποτέλεσμα να διαταραχθεί η εμπορική σχέση με τους προμηθευτές μας. Τα αποθέματα είχαν πέσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Η στάση τους δεν ήταν αλληλέγγυα, παρά του ότι η διοίκηση της Praktiker ενημέρωνε διαρκώς και με επίσημο τρόπο για τις κινήσεις μας. Πάντως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης στη Fairfax, εξαλείφθηκε η ανησυχία των βασικών προμηθευτών στην Ελλάδα και αποκαταστάθηκε η σχέση, με αποτέλεσμα η λειτουργία της αλυσίδας να επανέλθει.

Μετά από τόσα χρόνια ως θυγατρική ενός πολυεθνικού εμπορικού ομίλου, πώς ήταν για σας η μετάβαση στην ιδιοκτησία ενός fund όπως η Fairfax;

Είμαι πραγματικά ενθουσιασμένος με τη νέα ιδιοκτησία και τον τρόπο λειτουργίας του ομίλου και της αντίληψης που διαθέτει. Προσφέρουν εμπιστοσύνη και άνεση στο management, επιτρέποντάς μας να κάνουμε τη δουλειά μας αποτελεσματικά. Παρά του ότι ανδρώθηκα επαγγελματικά σε γερμανικούς oμίλους, ομολογώ ότι το στυλ διοίκησης που απολαμβάνουμε σήμερα είναι εξαιρετικό. H Praktiker Hellas υπήρξε αγαπημένο «παιδί» του πρώην ομίλου Praktiker AG -αφού κάποια εποχή συνεισέφερε μέχρι και το 50% των κερδών του ομίλου-, ωστόσο από το 1995 που βρίσκομαι σ' αυτή τη θέση δεν είχα εισπράξει τόση εκτίμηση και εμπιστοσύνη.

Υπό τη νέα ιδιοκτησία και δεδομένου ότι η ισορροπία στην εταιρία έχει επανέλθει, υπάρχουν σκέψεις νέων επεκτάσεων και επενδύσεων;

Παλιά θεωρούσαμε ότι το δίκτυο Praktiker θα μπορούσε να φθάσει τα 20 σημεία. Σήμερα οι καταναλωτικές συνθήκες δεν επιτρέπουν τέτοια μεγέθη, ωστόσο θεωρούμε ότι υπάρχει χώρος για λελογισμένες επεκτάσεις. Μεσοπρόθεσμα θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε νέα σημεία στην Ανατολική Αττική ή στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο δεν έχουμε λάβει απόφαση υλοποίησης τέτοιων επενδύσεων. Πάντως, αρχίζουμε να αισθανόμαστε όπως παλιά και εξετάζουμε μικρότερης κλίμακας επενδύσεις όπως η ανακαίνιση των καταστημάτων και η εκπαίδευση του προσωπικού.

Η κρίση ευνόησε την Praktiker στρέφοντας καταναλωτές στη χειρωνακτική εργασία;

Παραδόξως, το DYI δεν έχει διεισδύσει σημαντικά στην Ελλάδα, γιατί απαιτεί πειθαρχία, μέθοδο και αποτελεσματικότητα, στοιχεία που δεν έχει ο 'Ελληνας, παρά τις άλλες του αρετές. Μόνον στις πωλήσεις χρώματος και συναφών υλικών παρατηρήθηκε αύξηση της ζήτησης, ωστόσο το DIY δεν είναι μόνο βάψιμο. Η κατάσταση λοιπόν στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει παρά την κρίση κι εμείς συνεχίζουμε να είμαστε ένα τεχνικό πολυκατάστημα και όχι ένα καθαρόαιμο DIY κατάστημα. Από την αρχή της λειτουργίας μας προσπαθήσαμε να εμπλουτίσουμε την γκάμα ώστε να απαντήσουμε στην ανάγκη του ελληνικού κοινού, και συμπεριλάβαμε επίσης είδη αυτοκινήτου, ηλεκτρονικά, οικιακά είδη και έπιπλα. Οι πωλήσεις αφορούν σε ποσοστό 60% αμιγώς υλικά DIY και 40% άλλα είδη. Αυτό το μίγμα είναι το πιο αποτελεσματικό για μας.

Παρ' όλα αυτά διαβλέπετε κάποιες εμπορικές ευκαιρίες, κινούμενοι σε νέους χώρους;

Προφανώς η διεύρυνση της γκάμας μας είναι διαρκής, αφού παρακολουθούμε κάθε εξέλιξη στην αγορά. Είμαστε δε από τους πρώτους που επενδύσαμε το 2012 στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα, προκειμένου να αποκτήσουμε πρόσβαση σε καταναλωτές αλλά και για να βοηθήσουμε την έρευνα όσων μπορούσαν να μας προσεγγίσουν. Αν και δεν εκτιμώ ως σημαντικό το μερίδιο των ηλεκτρονικών πωλήσεων στον τζίρο μας, ωστόσο θεωρώ την ηλεκτρονική μας παρουσία σημαντική γιατί βοηθά τον καταναλωτή να βρει λύσεις και προϊόντα και να τα αγοράσει από το φυσικό δίκτυο. Πέραν τούτου, επενδύουμε στο τμήμα των b2b πωλήσεων, με ειδικά οργανωμένο τμήμα που προσεγγίζει το κομμάτι της τουριστικής αγοράς ή ακριβέστερα της Ho.Re.Ca. Επίσης βλέπουμε σημαντική ανάπτυξη σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις ειδών κήπου, αφού στην Ελλάδα η συγκεκριμένη δραστηριότητα έχει υψηλή διείσδυση.

Πώς προδιαγράφεται το 2016 για την αλυσίδα; Πώς βλέπετε τον ανταγωνισμό;

Δεν μπορείς να διαλέξεις το περιβάλλον στο οποίο κινείσαι, πρέπει να ελίσσεσαι. Εκτιμούμε ωστόσο ότι το 2016 θα είναι ανοδικό. Η κατάσταση παρά τις δυσκολίες έχει σε μεγάλο βαθμό ξεκαθαρίσει, οπότε προβλέπουμε πως οι βασικές αβεβαιότητες έχουν εκλείψει και πως η αγορά θα σταθεροποιηθεί. Σε ό,τι αφορά στον ανταγωνισμό, δυστυχώς η επίπτωση της κρίσης ήταν βαρύτερη για τις μικρές και λιγότερο οργανωμένες επιχειρήσεις, που δεν μπόρεσαν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις. Η συγκέντρωση ως ένα βαθμό ήταν λογική, ώστε να εξυγιανθεί η αγορά, ωστόσο η πολύχρονη κρίση και τα capital controls το 2015 έδωσαν τη χαριστική βολή σ' ένα τμήμα της οικονομίας που ήταν επί της ουσίας και πελάτες μας.

Η πρόβλεψη κάνει λόγο για ύφεση και το 2016, με προσδοκίες ανάκαμψης στο δεύτερο μισό του έτους.

Σαφώς, η οικονομία συνεχίζει να έχει προβλήματα και είναι λυπηρό το ότι δεν έχουμε αντιμετωπίσει ακόμη ζητήματα όπως η φοροδιαφυγή. Χρειάζεται οπωσδήποτε να εγκαθιδρυθεί η αξιοκρατία και η σωστή διαχείριση. Επίσης να αντιμετωπιστεί το ζήτημα καθυστέρησης απονομής της δικαιοσύνης, μια δυσλειτουργία εξόχως αντιεπενδυτική. Ας ελπίσουμε ότι και τα δύο μεγάλα θέματα θα σημειώσουν κάποια πρόοδο στο μέλλον.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v