Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Π. Τσινάβος: "Στόχος η Βουλγαρία και η Ρουμανία"

«Επιλέγουμε την αυτόνομη, κερδοφόρα ανάπτυξη, έχοντας όραμα να πρωταγωνιστήσουμε στη βαλκανική αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων», δηλώνει ο πρόεδρος της Κρι Κρι, Π. Τσινάβος.

  • Συνέντευξη στην Αθηνά Καλαϊτζόγλου
Π. Τσινάβος: Στόχος η Βουλγαρία και η Ρουμανία
Όραμα της διοίκησης της Κρι Κρι είναι να πρωταγωνιστήσει στην αγορά της ΝΑ. Ευρώπης. Μετά τα Σκόπια, όπου διαθέτει παραγωγική μονάδα, αναπτύσσεται εμπορικά στη Βουλγαρία στον κλάδο γιαουρτιού και το 2009 σχεδιάζει να επεκταθεί εκεί και στο παγωτό. Το επόμενο βήμα θα είναι η αγορά της Ρουμανίας.

Η διοίκηση της Κρι Κρι επιμένει στην αυτόνομη ανάπτυξή της και με αφετηρία την ελληνική περιφέρεια κερδίζει πόντους στην ανταγωνιστική αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων, με στοίχημα τις συνεχείς επενδύσεις. Ήδη, σχεδιάζεται το επόμενο επενδυτικό της πλάνο, ύψους 7 εκατ. ευρώ.

Για όλα αυτά μιλά στο «Μ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κρι Κρι, κ. Παναγιώτης Τσινάβος.

Έχετε την έδρα σας στην ελληνική περιφέρεια. Αυτό είναι πλεονέκτημα ή μειονέκτημα;

Η έδρα μας στις Σέρρες προσφέρει ορισμένα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, αλλά δημιουργεί και κάποιες δυσχέρειες. Η μεγάλη απόσταση από την Αθήνα μάς κάνει να αισθανόμαστε ότι βρισκόμαστε μακριά από τα κέντρα λήψης αποφάσεων, μιας και η δημόσια διοίκηση είναι συγκεντρωμένη στην πρωτεύουσα. Επιπλέον, επιβαρυνόμαστε με αυξημένα κόστη μεταφοράς στην αγορά της Αττικής, όπως και με την ανάγκη για συνεχείς μετακινήσεις στελεχών, από την έδρα της εταιρείας στο υποκατάστημα του Ασπροπύργου.

Όμως, η γεωγραφική μας θέση μας προσδίδει και ισχυρά πλεονεκτήματα. Καταρχήν, πλεονεκτούμε έναντι των ανταγωνιστών μας, καθώς διαθέτουμε άριστη, άφθονη, φρέσκια πρώτη ύλη και με χαμηλό κόστος συγκέντρωσης. Ακόμη, η θέση μας στην καρδιά των Βαλκανίων, μία ανάσα από πρωτεύουσες γειτονικών κρατών, μας παρέχει εύκολη, γρήγορη και οικονομική πρόσβαση στις ραγδαία αναπτυσσόμενες βαλκανικές αγορές. Τέλος, η μικρή απόσταση από τη Θεσσαλονίκη, μας προσφέρει το πλεονέκτημα της «εντοπιότητας» στην αγορά της συμπρωτεύουσας, όπου και κατέχουμε σημαντικά μερίδια αγοράς.

Σε μία αγορά που ευνοεί τις συμπράξεις και τα μεγάλα σχήματα επιμένετε να κινήστε αυτόνομα. Αποπειραθήκατε να εξαγοράσετε τη γαλακτοβιομηχανία Ροδόπη, αλλά εγκαταλείψατε το στόχο. Θα παραμείνετε «κυνηγός» ή θα ανοίξετε την εταιρεία σε στρατηγικό συνεργάτη;

Επιλέγουμε την αυτόνομη, κερδοφόρα ανάπτυξη, έχοντας όραμα να πρωταγωνιστήσουμε στη βαλκανική αγορά των γαλακτοκομικών. Η αγορά που στοχεύουμε παρουσιάζει σημαντικές ευκαιρίες και έχει προσφέρει στην Κρι Κρι ρυθμό ανάπτυξης 15%, την τελευταία πενταετία.

Χωρίς να αποκλείουμε πιθανές εξαγορές - άλλωστε η επιχείρησή μας έχει σημαντικά διαθέσιμα και χαμηλό δανεισμό - έχουμε στον απολογισμό μας πολύ πετυχημένες συνεργασίες με εταιρείες όπως η ΙΟΝ και η Mars. Επίσης, θεωρούμε στρατηγικές τις συνεργασίες που έχουμε με τους μεγάλους ομίλους σούπερ μάρκετ, μιας και πέρα από τη διάθεση των προϊόντων μας, δημιουργούμε και παράγουμε γι’ αυτούς γαλακτοκομικά προϊόντα.

Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι συμπράξεις των εταιρειών είναι αναγκαίες για την αξιοποίηση των ευκαιριών που παρουσιάζονται, χωρίς, ωστόσο, να περιορίζουμε την έννοια της σύμπραξης αποκλειστικά στη μετοχική συνεργασία.

Ποιο θα ήταν το στοιχείο εκείνο που θα σας έπειθε να συμπράξετε με μία άλλη εταιρεία;

Μία πετυχημένη εξαγορά ή συγχώνευση απαιτεί να υπάρχουν ωφέλειες όπως: οικονομίες κλίμακας στην παραγωγή, ενίσχυση της γκάμας των προϊόντων, αξιοποίηση και διεύρυνση του δικτύου πωλήσεων. Ακόμη, ιδιαίτερα σημαντικό είναι να υπάρχουν προϋποθέσεις κοινής φιλοσοφίας management και ταύτιση σε επίπεδο αναπτυξιακού οράματος.

Ποια στοιχεία διαφοροποιούν την Κρι Κρι από τον ανταγωνισμό στην αγορά γάλακτος;

Η αγορά των γαλακτοκομικών έχει να επιδείξει έντονα ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η διαφοροποίηση παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη πετυχημένων προϊόντων. Η Κρι Κρι, όπως έχει ήδη αναφερθεί, παρουσιάζει το πλεονέκτημα να προμηθεύεται το άριστο και άφθονο αγελαδινό γάλα του νομού Σερρών. Είναι δέσμευσή μας η προμήθεια αγελαδινού γάλακτος αποκλειστικά από τοπικά αγροκτήματα, που μάλιστα είναι πιστοποιημένα για τις μεθόδους παραγωγής. Παράλληλα, φροντίζουμε να αναπτύσσουμε προϊόντα εστιασμένα στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού μας. Εφαρμόζουμε προηγμένες μεθόδους στην παραγωγή, ενώ καινοτομούμε στους ελέγχους ποιότητας και τις μεθόδους ανάπτυξης του εμπορικού δικτύου.

Υπήρξαν επιπτώσεις στην αγορά από το θόρυβο που δημιουργήθηκε λόγω καρτέλ; Μετακινήθηκε ενδεχομένως η κατανάλωση από μεγάλες βιομηχανίες σε μικρότερες;

Το τελευταίο διάστημα, σε όλο τον κλάδο των τροφίμων, παρατηρείται στροφή της ζήτησης σε προϊόντα που παράγονται λιγότερο μαζικά, από μικρότερες επιχειρήσεις. Έτσι, και στον κλάδο των γαλακτοκομικών, γίνεται ολοένα εντονότερη η τάση των καταναλωτών για αναζήτηση πιο φρέσκων και πιο αγνών προϊόντων, που παράγονται από ελληνικό γάλα συγκεκριμένης περιοχής.

Στην ανάπτυξη της τάσης αυτής συνέβαλαν καίρια και οι εισαγόμενες διατροφικές κρίσεις που έπληξαν την εγχώρια αγορά, με τη νόσο των τρελών αγελάδων και τις διοξίνες. Σε ένα τέτοιο αγοραστικό περιβάλλον, ωφελούνται οι μικρότερες εταιρείες που σέβονται τον καταναλωτή και επενδύουν έμπρακτα σε υποδομές ποιότητας.

Έχετε ανακοινώσει την πρόθεσή σας να επεκταθείτε περαιτέρω στη ΝΑ. Ευρώπη, εκτός από τα Σκόπια, όπου διαθέτετε παραγωγική μονάδα. Τι περιλαμβάνουν οι σχεδιασμοί αυτοί και κατά πόσο έχουν προχωρήσει;

Κύρια επιδίωξή μας, σχετικά με τη δραστηριότητά μας στη ΝΑ. Ευρώπη, είναι η ενίσχυση της παρουσίας μας στη Βουλγαρία. Ήδη έχουμε συνεργασία με δύο τοπικές εταιρείες και διαθέτουμε τα γιαούρτια Κρι Κρι σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ και στο κανάλι catering. Σχεδιάζουμε, το 2009, την είσοδό μας και στην αγορά παγωτού της Βουλγαρίας. Επόμενος στόχος μας αποτελεί η Ρουμανία, χωρίς, επί του παρόντος, να έχουμε προχωρήσει σε οποιουδήποτε είδους συμφωνία.

Σήμερα τι ποσοστό αντιπροσωπεύουν οι εξαγωγές σας στο συνολικό τζίρο; Εκτός από τα Βαλκάνια έχουν εντοπιστεί νέες αγορές-στόχοι στην Ευρώπη ή και αλλού;

Οι εξαγωγές, το 2007, αποτελούσαν περίπου το 9% των συνολικών πωλήσεων. Κύριο προορισμό των πωλήσεών μας στο εξωτερικό αποτελούν οι βαλκανικές αγορές, ενώ σημαντικό μέρος κατευθύνεται και σε αγορές της δυτικής Ευρώπης. Στα Βαλκάνια, αναπτυσσόμαστε μέσω οργανωμένων δικτύων διανομής, ενώ, αντίθετα, στις ανεπτυγμένες αγορές τις δυτικής Ευρώπης ακολουθούμε περισσότερο συντηρητική πολιτική επέκτασης. Κι αυτό γιατί στις εν λόγω αγορές ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα ισχυρός.

Στην ελληνική αγορά είστε επαρκώς ανεπτυγμένοι ή υπάρχουν ακόμη περιθώρια ανάπτυξης;
 
Η διανομή των προϊόντων πραγματοποιείται από ευρύ δίκτυο τοπικών αντιπροσώπων, που καλύπτουν τους περισσότερους νομούς της χώρας. Παρ’ όλα αυτά, η πυκνότητα του δικτύου μας δεν είναι, ακόμη, υψηλή. Έτσι, διατηρούμε μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς.

Ποιο είναι το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξής σας την επόμενη τριετία σε επενδύσεις και οικονομικά μεγέθη;

Η αναπτυξιακή στρατηγική μας περιλαμβάνει την επέκταση της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούμαστε και την ενίσχυση της προϊοντικής μας γκάμας, με νέα, καινοτόμα προϊόντα. Στην κατεύθυνση αυτή, επενδύουμε σε δίκτυα διανομής. Παράλληλα, ενισχύουμε τις παραγωγικές μας δυνατότητες με την απόκτηση σύγχρονου μηχανολογικού εξοπλισμού, συστημάτων αυτοματοποίησης και εξοπλισμού μηχανοργάνωσης. Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα δίνουμε σε επενδύσεις αναφορικά με την ποιότητα, την ιχνηλασιμότητα και την ασφάλεια.

Στους πρώτους μήνες του 2008, ολοκληρώθηκε το τριετές επενδυτικό πλάνο, συνολικού προϋπολογισμού 12 εκατ. ευρώ, και πλέον βρισκόμαστε στη φάση σχεδιασμού του επόμενου, που αναμένεται να ξεπεράσει τα 7 εκατ. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, προσδοκούμε διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Φυσικά, οι συνθήκες της αγοράς και το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον θα καθορίσουν το βαθμό στον οποίο οι στόχοι αυτοί θα επιτευχθούν.

Είστε ικανοποιημένος από την παρουσία της εταιρείας στο ΧΑ;

Η εικόνα της εταιρείας ενισχύθηκε με την απόκτηση δημόσιου χαρακτήρα, ενώ η λειτουργία της απέκτησε περισσότερο εξωστρεφή χαρακτήρα. Τέλος, συγκεντρώθηκαν και τα απαραίτητα κεφάλαια για τη διενέργεια των επενδύσεων που είχαν προγραμματιστεί. Η διαπραγμάτευση των μετοχών της εταιρείας στο Χ.Α., φυσικά, την επιβαρύνει και με ορισμένα επιπλέον κόστη, τα οποία, ωστόσο, δεν είναι σπουδαία και ίσως είναι ανταποδοτικά.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 542 της εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ" (8 - 12 Αυγούστου 2008).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v