Ροζακέας: Πώς η Σαράντης "νίκησε" την κρίση

Ύφεση τόσο το 2013 όσο και το 2014 προβλέπει ο Κ. Ροζακέας. Εκτιμά ωστόσο ότι το επιχειρηματικό κλίμα βελτιώνεται στη χώρα. Οι στόχοι της Σαράντης για εξαγωγές. Σκέψεις για μεταφορά παραγωγής στην Ελλάδα.

Ροζακέας: Πώς η Σαράντης νίκησε την κρίση
Βελτιώσεις στο επιχειρηματικό περιβάλλον διαπιστώνει ο CFO του ομίλου Σαράντη, κ. Κώστας Ροζακέας, μετά την πρόσφατη συμφωνία για την Ελλάδα αλλά και μετά την εφαρμογή σειράς μνημονιακών υποχρεώσεων.

Αν και θεωρεί, ότι τόσο το 2013 όσο και το 2014 θα είναι χρονιές ύφεσης, εκτιμά ότι ο όμιλος θα βγει ευνοημένος από την κρίση, κερδίζοντας μερίδια και ανταγωνιστικότητα.

Αναφέρεται δε στην πρόθεση ο όμιλος να μεταφέρει το σύνολο της παραγωγής καλλυντικών που διαθέτει στο εξωτερικό στη μονάδα του στα Οινόφυτα, δείχνοντας έτσι τη μεταστροφή του κλίματος.

Διευκρινίζει, ωστόσο, ότι η διεθνής επέκταση του ομίλου στις αγορές της ΝΑ. Ευρώπης παραμένει στρατηγικής σημασίας, αναφέροντας ότι ήδη πραγματοποιούνται επαφές για νέες εξαγορές στο εξωτερικό.

Καταλήγει με βελτιωμένες εκτιμήσεις για την κερδοφορία του 2012, ενώ διατυπώνει πρόβλεψη για μέση ανάπτυξη της τάξης του 10% τα προσεχή χρόνια στα μεγέθη του ομίλου.


Πώς εισπράξατε την πρόσφατη συμφωνία με τους διεθνείς δανειστές για το ελληνικό πρόγραμμα σταθεροποίησης;

Υπήρξε σαφώς θετικός αντίκτυπος. Πριν κυριαρχούσε έκδηλη ανησυχία, που ανέκοπτε την επιχειρηματική δραστηριότητα, ακύρωνε σχέδια, έθετε αμφιβολίες και γενικώς καθήλωνε την όποια αναπτυξιακή διαδικασία. Αν όλα εξελιχθούν ομαλά και με βάση τα συμφωνηθέντα, εκτιμώ ότι μπαίνουμε σε μια νέα φάση, όπου τουλάχιστον οι επιχειρήσεις θα είναι σε θέση να προγραμματίσουν τις κινήσεις τους. Η σταθεροποίηση απέχει ακόμη, όμως τουλάχιστον η κατεύθυνση έχει ξεκαθαρίσει, χτίζοντας προοδευτικά την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης.


Παρ' όλα αυτά, η ελληνική οικονομία εισέρχεται στον πέμπτο χρόνο ύφεσης και η κρίση δεν φαίνεται να αναχαιτίζεται σύντομα. Πώς και πόσο έχουν επηρεάσει τον όμιλο αυτές οι συνθήκες;

Η κρίση μας αγγίζει, αλλά με θετικό τρόπο. Αυτό συνέβη γιατί αποδειχθήκαμε ανθεκτικότεροι και βαθμιαία κερδίζαμε έδαφος σε μια αγορά που φθίνει. Τα τελευταία χρόνια ήταν πολύ επώδυνα για τους αδύναμους επιχειρηματικούς οργανισμούς. Στην πρώτη φάση σαρώθηκαν οι μικρές επιχειρήσεις, που δεν είχαν ούτε τα κεφάλαια ούτε την οργάνωση για να αντέξουν. Η κρίση ωστόσο επεκτάθηκε και στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, που είτε δεν τη διαχειρίστηκαν σωστά και βρέθηκαν με υψηλό δανεισμό, είτε δεν είχαν υγιή περιθώρια κερδοφορίας. Όσοι δεν έχουν αντοχές εκτιμώ ότι τη διετία 2013-2014, όπου η ύφεση θα συνεχιστεί, θα δουν τα «καύσιμά» τους να τελειώνουν. Σε αυτό το πλαίσιο, ο όμιλος κερδίζει διαρκώς μερίδια, καθώς συρρικνώνεται ο εγχώριος ανταγωνισμός.


Παράλληλα, όμως, μειώνεται και η ζήτηση. Είναι αρκετός ο προσπορισμός μεριδίων από τον ανταγωνισμό για να διατηρήσει ο όμιλος τα μεγέθη του;

Tα παραπάνω είναι ένας μόνο άξονας μελλοντικής ανάπτυξης που άπτεται της πραγματικότητας στην εγχώρια αγορά. Ταυτόχρονα, όμως, ο όμιλος συνεχίζει την πάγια στρατηγική του. Εμπλουτίζει το χαρτοφυλάκιό του με νέα σήματα αντιπροσωπειών, τακτική που πρόκειται να συνεχιστεί και το 2013, καθώς και σε αυτόν τον τομέα ο ανταγωνισμός υποχωρεί και η μετακίνηση σημάτων θα ενταθεί. Ήδη πραγματοποιούνται επαφές για την προσάρτηση νέων σημάτων στην κατηγορία των οικιακών ειδών για την ελληνική αγορά. Παράλληλα, συνεχίζεται η διεύρυνση της γκάμας των ιδιοπαραγόμενων προιόντων του ομίλου, τα οποία λανσάρονται και κυκλοφορούν τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο δίκτυο θυγατρικών της ΝΑ. Ευρώπης.


Λειτουργεί ως αντιστάθμισμα στην εσωτερική ύφεση η δραστηριότητα στο εξωτερικό, σε ένα οικονομικό περιβάλλον που και αυτό χαρακτηρίζεται δυσμενές;

Το περιβάλλον στη ΝΑ. Ευρώπη δεν είναι σαφώς ειδυλλιακό, ωστόσο οι θέσεις που έχει χτίσει από νωρίς ο όμιλος στις τοπικές αγορές αποδίδουν και ενισχύουν την αποδέσμευσή του από μία και μόνο κεντρική αγορά. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου πραγματοποιείται μέσω των θυγατρικών μας, οι οποίες συνεχίζουν να αναπτύσσονται, αυξάνοντας τη διείσδυσή τους στις τοπικές αγορές. Ταυτόχρονα, τα νέα σήματα και τα νέα λανσαρίσματα, προστίθενται σε αυτήν την αντένα που έχει δημιουργηθεί, αυξάνοντας τη δραστηριότητα.


Στο προηγούμενο διάστημα, η ανάπτυξη του ομίλου υποστηρίχθηκε εν πολλοίς και από τις εξαγορές σημάτων και εταιριών. Υπάρχει αντίστοιχος σχεδιασμός για το 2013 και επιπλέον, πέρα από τη ΝΑ. Ευρώπη, διακρίνετε ευκαιρίες εξαγορών και στην εσωτερική αγορά;

Υπάρχουν διαθέσιμοι στόχοι εξαγορών στην Ελλάδα, αλλά δεν σκοπεύουμε να προβούμε σε τέτοιου είδους κινήσεις στην εγχώρια αγορά. Όλα λίγο είναι ακόμη ρευστά και αβέβαια. Ωστόσο, στη ΝΑ. Ευρώπη υπάρχουν πιθανοί στόχοι, που πληρούν τις προδιαγραφές που θέτουμε (συνέργειες, λειτουργική κερδοφορία, μερίδια κ.τ.λ.) και ήδη έχουμε προϋπολογίσει ποσό 10 εκατ. ευρώ για το 2013. Βεβαίως, το πότε και το πώς θα ολοκληρωθούν αυτές οι επενδύσεις μέσω εξαγορών είναι συνάρτηση ελέγχων και διαπραγματεύσεων. Πάντως, το ενδιαφέρον παραμένει στις κατηγορίες των καλλυντικών και των προϊόντων οικιακής χρήσης.


Η Ελλάδα παραμένει δηλαδή ακόμη «αφιλόξενη» για επενδύσεις;

Νομίζω ότι μετά την τελευταία ομολογουμένως σκληρή περίοδο προσαρμογής, έχουν επέλθει και οι αναγκαίες διορθώσεις. Μετά την εφαρμογή των μνημονίων διαπιστώνουμε, για παράδειγμα, ότι η ανταγωνιστικότητα του εργοστασίου μας στα Οινόφυτα έχει βελτιωθεί σημαντικά και γι' αυτό επεξεργαζόμαστε διάφορα σχέδια περαιτέρω αξιοποίησής του.


Τι περιλαμβάνουν αυτά τα σχέδια και τι θα σηματοδοτήσουν για την παραγωγή του ομίλου;

Εξετάζουμε τη μεταφορά όλων των γραμμών παραγωγής καλλυντικών από τις μονάδες εξωτερικού στο εργοστάσιο των Οινοφύτων. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας, μια τέτοια κίνηση θα απαιτήσει επένδυση 1 εκατ. ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης στα τέλη του 2013 και θα δημιουργήσει 20 νέες θέσεις εργασίας.


Ολοκληρώνοντας μια δύσκολη χρονιά, ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τα μεγέθη του ομίλου αλλά και ποια είναι η μεσοπρόθεσμη πρόβλεψή σας δεδομένων των συνθηκών;

Για φέτος, όχι μόνο θα εκπληρώσουμε την αρχική πρόβλεψη, αλλά εκτιμώ ότι θα την ξεπεράσουμε σε επίπεδο καθαρής κερδοφορίας. Σε ό,τι αφορά το μέλλον, συνηθίζουμε να ενημερώνουμε την επενδυτική κοινότητα με αναλυτικό guidance για κάθε χρήση, ωστόσο εκτιμώ ότι υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης.

Συνυπολογίζοντας τόσο την αύξηση των μεριδίων μας, την προσέλκυση νέων αντιπροσωπειών και το λανσάρισμα νέων προϊόντων όσο και την αύξηση της διείσδυσης του ομίλου στις γεωγραφικές περιοχές που κατέχει θέση, εκτιμώ ότι τα προσεχή χρόνια μπορούμε να προσβλέπουμε σε μια μέση ανάπτυξη της τάξης του 10% σε τζίρο και κερδοφορία.


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v