N. Δρανδάκης: "Οι επιδοτήσεις σε κοιμίζουν"

Γιατί θεωρεί "συνταγή αποτυχίας" τα κοινοτικά κονδύλια και τον τραπεζικό δανεισμό ο Νίκος Δρανδάκης, "πατέρας" του Taxibeat. Η κρίση και οι... καλές ιδέες. Πώς δουλεύει η εφαρμογή που φέρνει τα ταξί στο κινητό σας!

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
N. Δρανδάκης: Οι επιδοτήσεις σε κοιμίζουν
Για την πλειονότητα των Ελλήνων πολιτών, των επιχειρηματιών αλλά και των κυβερνητικών παραγόντων τα κοινοτικά κονδύλια, εν προκειμένω τα λεφτά του ΕΣΠΑ, είναι μάννα εξ ουρανού για να πάρει ξανά μπροστά η οικονομική κι επιχειρηματική μηχανή της χώρας τη στιγμή που το τραπεζικό σύστημα έχει κλείσει τις στρόφιγγες χρηματοδότησης. Όχι για όλους.

Ο Νίκος Δρανδάκης του Taxibeat, μιας καινοτόμου εφαρμογής για τα smartphones, που έχει καταφέρει να κάνει πιο φιλική την εύρεση ταξί για τους χρήστες του όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, αποτελεί ίσως την εξαίρεση. Είναι κατά του τραπεζικού δανεισμού και χαρακτηρίζει συνταγή αποτυχίας τα κοινοτικά κονδύλια.

Όπως μας εξηγεί "τα κρατικά και τα ευρωπαϊκά κονδύλια είναι μια λάθος ιστορία. Σε εγκλωβίζουν. Σου προσφέρονται ως δωρεάν χρήμα, ενώ κανείς δεν αξιολογεί αυτό που κάνεις, την ιδέα σου. Δεν λέει ότι δεν μου αρέσει το πλάνο σου. Δεν στα δίνω γιατί είναι δικά μου λεφτά και τα πονάω".

Αντιθέτως "στα δίνουν κάτω από διαδικασίες γραφειοκρατικές και στο τέλος καταλήγεις ο πελάτης σου να μην είναι ο πελάτης σου, αλλά να είναι ο γραφειοκράτης".

Σύμφωνα με τον κ. Δρανδάκη, εξαιτίας αυτής της χρονοβόρας γραφειοκρατικής διαδικασίας "κάνεις περισσότερο focus στο να πάρεις την επιδότηση, με αποτέλεσμα όταν την πάρεις να έχεις χάσει το πιο σημαντικό που είναι η αγορά". Εξίσου αρνητικός είναι και στον τραπεζικό δανεισμό, τον οποίο χαρακτηρίζει κακή πρακτική.

Βέβαια, το ερώτημα που ανακύπτει είναι πού μπορεί να βρει λεφτά ένας νέος επιχειρηματίας, μια start up εταιρεία, προκειμένου να χρηματοδοτήσει την ιδέα του, αν δεν αποταθεί π.χ. στην τράπεζα ή στα κοινοτικά κονδύλια.

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα για τον κ. Δρανδάκη είναι απλή: "Προτιμάμε από τη στιγμή που υπάρχουν άνθρωποι που έχουν διάθεση να μοιραστούν το ρίσκο μαζί μας και να βάλουν τα λεφτά τους να πάρουμε αυτά τα χρήματα. Χάνουμε ένα μερίδιο της εταιρείας, αλλά παίρνουμε υγιή λεφτά. Μοιραζόμαστε το ρίσκο με κάποιον που πιστεύει την ιδέα".

Η εξήγησή του ακόμη πιο απλή, αν και παραδέχεται ότι αυτός είναι ο δύσκολος τρόπος, αλλά είναι ο σωστός, όπως επισημαίνει. "Εάν δεν μπορείς να πείσεις για το επιχειρηματικό σου πλάνο κάποιον ο οποίος θα ρισκάρει για εσένα, τότε δεν αξίζει να πάρεις αυτά τα χρήματα".

Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτός ο δρόμος είναι ο σωστός. Μάλιστα, αναφέρει αφοπλιστικά: "Γιατί και αναγκάζεσαι να κοιτάξεις εσωτερικά τι πάει λάθος με την ιδέα σου, τι πάει λάθος με εσένα για να το βελτιώσεις. Για να καταφέρεις να πείσεις αυτούς τους ανθρώπους και να πάρεις χρήματα τα οποία υπάρχουν και περιμένουν καλές ιδέες". Και προσθέτει: "Αν δεν καταφέρεις να τους πείσεις και δεν μπορέσεις να βρεις χρηματοδότηση, πιθανότατα η ιδέα σου να μην είναι καλή ή δεν τους έχει πείσει γιατί δεν λες καλά το story". Η ουσία κατά τον ίδιο "είναι πως θα φτιάξεις κάτι που έχει νόημα και θα πάρεις κεφάλαια επειδή προσφέρεις αξία".


Η εξέλιξη του Taxibeat

Στην προκειμένη περίπτωση ο Νίκος Δρανδάκης και η ομάδα του Taxibeat κατάφερε να πείσει αρχικά το Openfund από όπου έλαβε τα πρώτα 45.000 ευρώ για να ξεκινήσει να τρέχει η ιδέα και εκ των υστέρων επενδυτές, κάποιοι εκ των οποίων Έλληνες οι οποίοι πείστηκαν από το story του και έχουν ρίξει περί το 1 εκατ. ευρώ αποκτώντας κομμάτι της εταιρείας.

Και αν για την ομάδα του Taxibeat και τον Νίκο Δρανδάκη ήταν σχετικά εύκολο να πουλήσουν την ιδέα τους σε επενδυτικά κεφάλαια -σημειώνεται ότι το Taxibeat είναι το τρίτο start up που δημιουργεί ο κ. Δρανδάκης-, μιας και μιλάνε την ίδια γλώσσα, το στοίχημα ήταν να πειστούν οι ταξιτζήδες. Μια επαγγελματική ομάδα η οποία ούτε ιδιαίτερη επαφή με την τεχνολογία έχει ούτε ιδιαίτερα ανοικτή φαίνεται να είναι σε νέες ιδέες.

Η ιστορία και η εξέλιξη του Taxibeat στην Ελλάδα απέδειξε ότι η αγορά ακόμη και παραδοσιακών κλειστών κλάδων είναι ανοικτή σε καλές ιδέες που μπορούν να ενισχύσουν το εισόδημά τους. Όπερ και εγένετο. Η κρίση βοήθησε το Taxibeat, όπως λέει ο κ. Δρανδάκης.

Όπως εξηγεί "στην Αθήνα οι ταξιτζήδες ήταν μέσα στην κρίση και ήταν ανοικτοί να ακούσουν μια νέα υπηρεσία που θα τους βοηθήσει να πάρουν έστω και έναν πελάτη παραπάνω". Παραδέχεται ωστόσο ότι "εάν ξεκινούσαν αυτήν την προσπάθεια πριν από τέσσερα χρόνια ήταν πολύ πιθανό οι περισσότεροι από τους ταξιτζήδες να μην ενδιαφέρονταν".

Σήμερα πάντως όσοι δουλεύουν συστηματικά με το Taxibeat κερδίζουν 5 πελάτες την ημέρα κατά μέσο όρο, αν και υπάρχουν και κάποιοι που μπορούν να κερδίσουν 7, 8 ή ακόμη και 10 ημερησίως.

Για να καταλάβουμε την τάξη μεγέθους αρκεί να αναφέρουμε ότι 10-12 πελάτες ανά βάρδια είναι ένας ικανοποιητικός αριθμός τη σήμερον ημέρα για έναν ταξιτζή, όταν πριν από λίγα χρόνια εξυπηρετούσε τουλάχιστον 20.


Τι είναι το Taxibeat

Ταξί στο… κινητό σου ή αλλιώς Taxibeat. Πρόκειται για μία εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα (iPhone & Android) που επιτρέπει στους εν δυνάμει επιβάτες να επιλέξουν ποιος οδηγός ταξί θέλουν να τους εξυπηρετήσει, ποιος έχει την υψηλότερη βαθμολογία από άλλους επιβάτες του Taxibeat, το καλύτερο αυτοκίνητο, ή αυτόν που προσφέρει επιπλέον υπηρεσίες (όπως WiFi στο ταξί, εφημερίδες/περιοδικά, βρεφικό κάθισμα, δερμάτινα καθίσματα κ.ά.). Οι βιαστικοί μπορούν απλώς να επιλέξουν αυτόν που είναι πιο κοντά τους.

Όλοι όμως οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα να δουν το ταξί να πλησιάζει στον χάρτη του smartphone τους, ενώ δεν υπάρχει έξτρα χρέωση πέραν της κούρσας.

Συγκεκριμένα, το Taxibeat είναι εντελώς δωρεάν για τους επιβάτες. Καλώντας ταξί μέσω του Taxibeat, ο πελάτης θα πληρώσει ακριβώς ό,τι θα πλήρωνε αν σταματούσε ένα ταξί στον δρόμο.

Το ταξίμετρο ξεκινάει τη στιγμή που θα μπει μέσα στο ταξί και δε θα κληθεί ποτέ να πληρώσει τίποτα περισσότερο από όντι αναγράφεται σε αυτό.

Οι επαγγελματίες ταξιτζήδες χρησιμοποιούν το Taxibeat μόνο όποτε είναι διαθέσιμοι και χρειάζονται πελάτες.

Απαντούν μόνο σε αιτήματα των πελατών που ζητούν να τους εξυπηρετήσουν, ενώ επιλέγουν τους πελάτες τους και μπορούν να αρνηθούν όσους έχουν κακό ιστορικό. Το μόνο που χρειάζεται για να ξεκινήσουν είναι ένα κινητό τηλέφωνο (iPhone ή Android smartphone), δεν πληρώνουν εγγραφή ούτε συνδρομή. Αλλά κάθε φορά που παίρνουν ένα πελάτη μέσω του Taxibeat, και μόνο τότε, χρεώνονται με 0,49 ευρώ, τα οποία δεν τα χρεώνεται ο πελάτης, αλλά ο ταξιτζής, ο οποίος τα καταβάλλει στην εταιρεία στο τέλος κάθε μήνα.

Η λογική είναι μέσα από το κινητό του ο ταξιτζής να βλέπει στον χάρτη σε ποιες περιοχές υπάρχει έντονη ζήτηση τα τελευταία λεπτά, ώστε να κινηθεί κατάλληλα αν δεν έχει πελάτες. Οι ταξιτζήδες που έχουν κατεβάσει την εφαρμογή του Taxibeat μπορούν παράλληλα να είναι συνδρομητές σε ραδιοταξί και φυσικά να δουλεύουν ανεξάρτητα.

Η φιλοσοφία του Taxibeat είναι να γεμίσει τον ελεύθερο χρόνο των ταξιτζήδων. Σήμερα υπολογίζεται ότι ο ελεύθερος χρόνος αγγίζει το 30-40% της βάρδιας, και αποτελεί μια εναλλακτική.

Οπότε όταν έχουν ελεύθερο χρόνο ανοίγουν την εφαρμογή και δηλώνουν ότι είναι διαθέσιμοι, ενώ εάν πάρουν πελάτη από τον δρόμο κλείνουν την εφαρμογή.

Σήμερα στην Αθήνα το Taxibeat έχει συνεργασία με 1.800 ταξιτζήδες, αποτελώντας τον μεγαλύτερο στόλο με διαφορά, ενώ 700 ταξιτζήδες είναι στη λίστα αναμονής.

Μέχρι στιγμής περισσότεροι από 100.000 Αθηναίοι έχουν κατεβάσει την εφαρμογή, το 50% αυτών έχει χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες τουλάχιστον μία φορά ενώ πιο συστηματικοί πελάτες είναι το 20%.

Εκτός από την Αθήνα όπου ξεκίνησε τον Μάιο του 2011, το Taxibeat έχει επεκταθεί στο Παρίσι, στο Βουκουρέστι, στο Όσλο, στο Ρίο Ντε Τζανέιρο και στο Σάο Πάολο, ενώ στα σχέδια της ομάδας είναι η περαιτέρω επέκταση της εφαρμογής και σε άλλες μεγάλες αγορές προκειμένου την επόμενη διετία να βρίσκεται σε 10 παγκόσμιες αγορές.


***To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v