Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι ελληνικές εταιρείες και το κυνήγι του χαμένου χρόνου

Οι τηλεπικοινωνίες και η τεχνολογία, που έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια και στη χώρα μας, είναι οι «λεωφόροι» του σήμερα και του αύριο. Αν δεν έχεις δρόμους, δεν μπορείς να πας πουθενά. Γράφει ο Θ. Κρίντας.

Οι ελληνικές εταιρείες και το κυνήγι του χαμένου χρόνου
  • του Θεόδωρου Ν. Κρίντα*

Η Ένωση Ανώτατων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ) με προσκάλεσε πρόσφατα να μιλήσω για το Blockchain και τις εφαρμογές του στις επιχειρήσεις, σε μια υπέροχη ημερίδα όπου συζητήθηκαν πολλά και ενδιαφέροντα θέματα για το μέλλον των επιχειρήσεων. Οι απόψεις που διατυπώνονται παρακάτω αποτελούν μια διεύρυνση της τοποθέτησής μου στην ημερίδα.

Έπειτα από μια υπερ-δεκαετή κρίση, όπου αναμφίβολα χάθηκε πολύτιμος χρόνος, το εγχώριο επιχειρηματικό περιβάλλον διαμορφώνεται και αναδιαμορφώνεται με μεγάλες ταχύτητες. «Κερδίζοντας τον χρόνο» θα ονόμαζα τη βασική λειτουργία των επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια. Η αισιοδοξία έχει επιστρέψει, αλλά η εμπιστοσύνη θα έρθει αργά και με έργα. Δεν έχουμε ξεκινήσει ακόμα τον αγώνα για την 4η βιομηχανική επανάσταση και πρέπει να τρέξουμε. Πρέπει να επενδύσουμε κάθε διαθέσιμο πόρο σε αυτή την κατεύθυνση. Κράτος και επιχειρήσεις προς την ίδια κατεύθυνση.

Οι τηλεπικοινωνίες και η τεχνολογία, που έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια και στη χώρα μας, είναι οι «λεωφόροι» του σήμερα και του αύριο. Αν δεν έχεις δρόμους, δεν μπορείς να πας πουθενά. Η μετάβαση όμως στην ψηφιακή εποχή δεν έχει να κάνει με τις λεωφόρους αλλά με την πληροφορία που κινείται σε αυτές.

Το Internet of Things και το Blockchain πρόκειται να ανατρέψουν τον τρόπο που λειτουργούμε, όπως ακριβώς ο ηλεκτρισμός άλλαξε τον κόσμο για πάντα. Δεν πρόκειται για σύγχρονες τάσεις (trends) αλλά για βάσεις (bases) του σύγχρονου επιχειρείν. Αν δεν τις έχεις, απλά δεν υπάρχεις...

Είναι ακόμα μικρός ο βαθμός διείσδυσής τους, γιατί οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν έχουν αντιληφθεί ότι η ταχύτητα των αλλαγών είναι σήμερα 10 φορές μεγαλύτερη από εκείνη των αρχών του 2000. Οι νέες «βάσεις» πρέπει να γίνουν τμήμα των οικονομικών σχεδιασμών, των χρηματοοικονομικών εργαλείων και της συνολικής στρατηγικής τους. Με τρομάζει η δυναμική που έχουν αποκτήσει οι πρωτοπόροι στον χώρο.

Η Κίνα βρίσκεται τόσο ψηλά στους τομείς αυτούς, που πολλοί εντοπίζουν ακριβώς εδώ την αφορμή για τον εμπορικό πόλεμο που της κήρυξε ο πρόεδρος Τραμπ. Ας το σκεφτούμε λίγο, αποτελεσματικότητα, πληροφόρηση, συνδεσιμότητα και διαμοιρασμός. Αυτά κρύβονται πίσω από τις έννοιες του σύγχρονου μοντέλου οικονομικής ανάπτυξης και ευημερίας.

Η Ελλάδα σε θέματα ψηφιακού αλφαβητισμού απέχει ακόμα, προκειμένου να ακολουθήσει επιτυχημένα μοντέλα προηγμένων τεχνολογικά χωρών όπως η Εσθονία και το Ισραήλ. Τα πρότυπα είναι διαφορετικά. Στην Εσθονία εκμεταλλεύτηκαν προς όφελός τους το ψηφιακό χάσμα και επένδυσαν στις σύγχρονες τεχνολογίες κερδίζοντας εκατοντάδες δισ. σε επενδύσεις από τα ενδιάμεσα στάδια. Το μέλλον τους θα κριθεί από τη συμμετοχή τους στις επενδύσεις που θα πρέπει να γίνουν από εδώ και μπρος. Το Ισραήλ δημιούργησε δρόμους τεχνολογίας. Επένδυσε στο μέλλον, πήρε ρίσκα, άλλαξε το εκπαιδευτικό μοντέλο, δημιούργησε εταιρείες και κυρίως άφησε να κλείσουν όσες δεν τα κατάφεραν.

Πολλοί μού λένε ότι δεν μπορούμε να γίνουμε Ισραήλ. Τους ρωτώ: Θέλουμε; Αν θέλουμε, είναι το μόνο που μπορούμε. Σήμερα η καινοτομία στηρίζεται στα μυαλά (brain power).

Χωρίς να περιμένουν τη χώρα να αλλάξει ριζικά, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαμορφώσουν το όραμά τους για τα επόμενα χρόνια, να μελετήσουν τις δυνάμεις τους, οικονομικές, προσωπικού, άλλων πόρων, και να τρέξουν προς το μέλλον.

Στο μέλλον, τα online δίκτυα θα έχουν μεγάλο μερίδιο στην αγορά, αλλά θα υποστηρίζουν και τα offline. Στον συνδυασμό των πόρων βρίσκεται το μέλλον, όπως έγινε και στο παρελθόν. Οι άνθρωποι θελουμε την πραγματική επαφή και μεγάλη αποτελεσματικότητα σε όλα τα άλλα.

* Ο Θεόδωρος Ν. Κρίντας, PhD, CIIA, είναι ιδρυτής και CEO της Koubaras Ltd. H Koubaras Ltd είναι μια boutique συμβουλευτικής αξίας, που δίνει έμφαση στις κατάλληλες λύσεις και την άμεση εφαρμογή τους.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v