Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλέξανδρος Εξάρχου: Οι υποδομές πάνε την Ελλάδα μπροστά

Η μεγάλη ευκαιρία για τον κατασκευαστικό κλάδο και πώς θα περάσει στην... επόμενη μέρα. Γιατί ζητούμενο δεν είναι μόνο το ανεκτέλεστο. Γράφει ο αντιπρόεδρος & CEO της Intrakat, Αλ. Εξάρχου.

Αλέξανδρος Εξάρχου: Οι υποδομές πάνε την Ελλάδα μπροστά
O αντιπρόεδρος & CEO της Intrakat, Αλ. Εξάρχου
  • του Αλέξανδρου Εξάρχου*

Το 2023, ο χώρος των υποδομών είναι γεμάτος υποσχέσεις. Οι διαγωνισμοί για μεγάλα έργα είναι πολλοί και φιλόδοξοι, τα ανεκτέλεστα συνολικά στον κλάδο αυξάνονται, ενώ και το μέλλον προδιαγράφεται ελπιδοφόρο.

Παράλληλα με τα κρατικά έργα, έχει αφυπνιστεί και ο άλλος μεγάλος γίγαντας της κατασκευής που είναι τα ιδιωτικά έργα. Αυτό μπορούμε να το δούμε από την πληθώρα νέων κτιρίων για ξενοδοχεία, γραφεία, βιομηχανικά κτίρια και βέβαια τη ναυαρχίδα όλων αυτών, που είναι η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό.

Σε αυτό το καλό κλίμα επίσης μπορούμε να δούμε και ευκαιρίες. Για τις μεγάλες κατασκευαστικές όπως η INTRAKAT, ο στόχος δεν είναι απλά η αύξηση των έργων και του ανεκτέλεστου, αλλά το πώς περνάμε στην επόμενη ημέρα των κατασκευών με σύγχρονους όρους.

Ποιοι είναι αυτοί; Το πρώτο και το πιο βασικό είναι τα έργα να αναλαμβάνονται με ένα λογικό περιθώριο κέρδους. Είδαμε στο πρόσφατο παρελθόν τις τακτικές των μεγάλων εκπτώσεων και πού οδήγησαν. Επίσης τα έργα πρέπει να εκτελούνται με ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως με τη χρήση βιώσιμων ή και «πράσινων» υλικών, να είναι όσο το δυνατόν πιο φιλικά στο περιβάλλον, να σέβονται τα μοναδικά χαρακτηριστικά της περιοχής στην οποία εκτελούνται και να ωφελούν την κοινωνία σε πολλαπλά επίπεδα.

Παράλληλα θα πρέπει να εκτελούνται στην ώρα τους. Οι ατελείωτες παρατάσεις έργων δεν ωφελούν στην πραγματικότητα κανέναν. Ούτε την αναθέτουσα αρχή αλλά ούτε και τον ανάδοχο. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει να έχουν εξασφαλιστεί δύο καίρια σημεία. Θα πρέπει να εκπονούνται επαρκείς και θωρακισμένες μελέτες, να υπάρχει αρμονική συνεργασία με όσους φορείς εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα στα έργα, να τρέχουν οι απορροφήσεις των χρηματοδοτήσεων ενώ για τον ανάδοχο θα πρέπει να υπάρχει το ανάλογο καταρτισμένο προσωπικό, αλλά και η απαραίτητη κεφαλαιακή επάρκεια.

Εμείς στην INTRAKAT, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε ως νέα διοίκηση τα ηνία του ομίλου, θέσαμε τα παραπάνω ως μια «ιερή Βίβλο», για να πάμε τις κατασκευές της χώρας σε ένα βιώσιμο μέλλον, αξιόπιστο και με μεγάλες προοπτικές.

Σε αυτή τη συγκυρία είμαστε παρόντες με δύναμη αλλά και σοφία, με φιλόδοξα σχέδια να ανεβάσουμε την INTRAKAT στη θέση που της αξίζει μέσα από όσα περιέγραψα παραπάνω. Συμμετέχουμε σχεδόν στο σύνολο των μεγάλων έργων που έχουν δημοπρατηθεί τα τελευταία τρία χρόνια, είτε αυτά είναι δημόσια, είτε είναι ΣΔΙΤ ή Παραχωρήσεις. Η συμμετοχή μας σε κάθε ένα από αυτά τα έργα έχει πάντα ως βασικό της γνώρισμα την απόδοση επιχειρηματικής υπεραξίας, λελογισμένου κέρδους και υγιούς ανταγωνισμού.

Βλέπουμε επίσης και τις προκλήσεις που βιώνει ο κλάδος. Μετά από 12 σχεδόν χρόνια σημαντικής πτώσης του κατασκευαστικού αντικειμένου, που είχε ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του κλάδου, βιώνουμε μια «Άνοιξη των κατασκευών» με πληθώρα έργων.

Αυτό δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις, καθώς υπάρχει έλλειψη προσωπικού σε όλα τα επίπεδα του κλάδου. Συμφωνώ με την αντίληψη περί brain gain, καθώς μεγάλο τμήμα του επιστημονικού μας δυναμικού εγκατέλειψε τη χώρα την προηγούμενη δεκαετία και τώρα είναι η μεγάλη ευκαιρία να επιστρέψουν με σημαντικές προοπτικές.

Μια άλλη απαραίτητη συνθήκη είναι η ύπαρξη επαρκώς κεφαλαιοποιημένων εταιρειών, ώστε να μπορούν να υλοποιήσουν τα έργα που αναλαμβάνουν. Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ μπορούν να δώσουν σημαντικές χρηματοροές στις εταιρείες, αλλά για να γίνει αυτό πρέπει πρώτα να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα, που σημαίνει ένταση κεφαλαίων κατά τη διάρκεια υλοποίησης. Και όλα αυτά σε ένα περιβάλλον πληθωριστικής πίεσης σε υλικά και υπηρεσίες, με τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση να αφήνουν το δικό τους αρνητικό αποτύπωμα.

Οφείλω επίσης όμως να τονίσω πως είμαστε και σε ένα περιβάλλον όπου υπάρχουν ευήκοα ώτα. Τόσο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσο και άλλοι φορείς της κυβέρνησης κατανοούν τις νέες προκλήσεις και είναι βασικό να υπάρχει ανοιχτός δίαυλος που θα εξασφαλίζει τη λύση των όποιων θεμάτων, για το κοινό καλό των έργων.

Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε εκείνη τη στιγμή που ένα έργο αποδίδεται στην κοινωνία, τη βελτιώνει, της δίνει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και την εφοδιάζει με καλύτερες υποδομές. Αυτή είναι και η δική μας ηθική ικανοποίηση αλλά και υποχρέωση.

* Ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου είναι Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v