Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κακή αρχή για την Ενδυση το 2009

Επιβράδυνση στους ρυθμούς αύξησης των πωλήσεών τους παρουσίασαν στο α΄ τρίμηνο του 2009 στην πλειονότητά τους οι εταιρείες ένδυσης, ενώ μεγαλύτερες πιέσεις δέχτηκαν τα μικτά περιθώρια κέρδους τους.

  • της Πέννυς Κούτρα
Κακή αρχή για την Ενδυση το 2009
Επιβράδυνση στους ρυθμούς αύξησης των πωλήσεών τους παρουσίασαν στο α΄ τρίμηνο του 2009 στην πλειονότητά τους οι εταιρείες ένδυσης, ενώ μεγαλύτερες πιέσεις δέχτηκαν τα μικτά περιθώρια κέρδους τους.

Οι εκπρόσωποι της αγοράς υπογραμμίζουν ότι το α΄ τρίμηνο αποτελεί παραδοσιακά αδύναμο εμπορικό διάστημα, δικαιολογώντας εν μέρει την κάμψη των μεγεθών τους ή τη συγκράτηση της ανάπτυξής τους, ωστόσο αναγνωρίζουν ότι η φετινή χρήση θα δεχτεί το αποτέλεσμα της καταναλωτικής υστέρησης.

Ο περιορισμός των περιθωρίων κερδοφορίας αποδίδεται κυρίως στο διάστημα των εκπτώσεων Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου αλλά και στη γενικότερη προσπάθεια για τη συγκράτηση των τιμών, προκειμένου οι εταιρείες ένδυσης να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε αυτό το αρνητικό περιβάλλον.

Εκτός όμως από τις εμπορικές επιδόσεις, οι επιχειρήσεις ένδυσης παγώνουν ανοίγματα και επενδύσεις και μειώνουν την έκθεσή τους στους κινδύνους των υψηλών αποθεμάτων, του δανεισμού και των υψηλών κοστολογίων λειτουργίας.

Τέλος, ελέγχουν τα έξοδα λειτουργίας τους, διαπραγματευόμενες μειώσεις μισθωμάτων, έξοδα προώθησης και διαφήμισης και ελαττώνουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις ανάγκες για κεφάλαιο κίνησης.

* Ο όμιλος Ridenco με παρουσία εντός και εκτός Ελλάδος, στο α΄ τρίμηνο παρουσίασε σημαντική κάμψη πωλήσεων στα 11,834 εκατ. ευρώ από 14,141 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Περισσότερο τα αποτελέσματα EBITDA του ομίλου εμφανίζονται αρνητικά, με ζημίες 1,512 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 1,428 εκατ. ευρώ πέρυσι. Τέλος, τα αποτελέσματα μετά φόρων διαμορφώθηκαν σε ζημίες 1,895 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 275.000 ευρώ.

Σημειώνεται ότι το 2008 ο όμιλος πρόσθεσε 10 νέα καταστήματα στο δίκτυό του στο εξωτερικό, δημιουργώντας 4 σημεία πώλησης στη Ρουμανία, 2 στην Ιταλία (τα οποία προήλθαν από την εξαγορά της Tender Spa), 2 στην Τουρκία και συγκεκριμένα στη Σμύρνη και στην Κωνσταντινούπολη, ένα κατάστημα στη Βουδαπέστη και ένα στη Μαδρίτη μέσω των νεοϊδρυθεισών θυγατρικών στην Ουγγαρία και στη Μαδρίτη.
 
Συνολικά ελέγχει δίκτυο 59 καταστημάτων με ισχυρότερο εκείνο της Ρουμανίας το οποίο ελέγχεται από την κυπριακή θυγατρική του ομίλου. Εκτός όμως από τα σήματα της Timberland και της Nautica, ο όμιλος εξετάζει τη σταδιακή προώθηση και του νέου σήματος ανδρικής casual ένδυσης La Martina στο εξωτερικό, ξεκινώντας από την Κύπρο όπου δημιούργησε μονοθεματικό κατάστημα τον Απρίλιο του 2009.

* Εκτιμήσεις για σταθερές πωλήσεις αλλά και μικρή αύξηση της κερδοφορίας του διατυπώνει για το 2009 ο όμιλος Βάρδα, ο οποίος στην τρέχουσα χρήση δεδομένης της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας ακολουθεί πρόγραμμα λιτότητας με περιορισμό εξόδων, πάγωμα επενδύσεων, μείωση αποθεμάτων και αναχρηματοδότηση δανεισμού.

Στο α΄ τρίμηνο ο τζίρος της Βάρδας μειώθηκε στα 12,177 εκατ. ευρώ από 13,898 το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Τα δε κέρδη μετά φόρων περιορίστηκαν στις 520.000 ευρώ από 1,306 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο του 2008.

Στην τρέχουσα χρήση ο όμιλος εξακολουθεί να διατηρεί συντηρητική στρατηγική σε ό,τι αφορά τα έξοδα και τις επεκτάσεις του. Εκτιμά δε ότι η κρίση θα συνεχιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, ενώ το τελευταίο τρίμηνο του 2009, όπου η σύγκριση των αποτελεσμάτων θα γίνει με το αντίστοιχο διάστημα του 2008 στη διάρκεια του οποίου άρχισε η μεγάλη πτώση των λιανικών πωλήσεων, εκτιμάται ότι θα υπάρξει σταθεροποίηση και πιθανότατα ελαφρά ανάκαμψη.

Στόχοι για το 2009 είναι η σταθεροποίηση των πωλήσεων και η μικρή άνοδος των καθαρών κερδών σε ποσοστό περίπου 5%, η οποία πιστεύεται ότι θα προέλθει από την πιθανή ανάκαμψη των πωλήσεων στο δ΄ τρίμηνο. Πέρα απ’ ό,τι αφορά στα βασικά μεγέθη, η εταιρεία στοχεύει επίσης στη μεγαλύτερη αναδιάρθρωση των τραπεζικών υποχρεώσεων και στο πάγωμα της αύξησης του τραπεζικού δανεισμού.

* Στροφή στην εγχώρια αγορά, με περιορισμό στις επενδύσεις σε χώρες όπου ήδη διαθέτει παρουσία, αλλά και στη μετάθεση των όποιων σχεδίων για άνοιγμα νέων αγορών, πραγματοποιεί ο όμιλος Sprider, ο οποίος ακολουθεί πλέον συντηρητικότερη στρατηγική, δεδομένης της αρνητικής συγκυρίας και της αβεβαιότητας τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στη ΝΑ. Ευρώπη.

Ειδικότερα, η εταιρεία μετά το άνοιγμα 35 καταστημάτων το 2008 μειώνει τους ρυθμούς αύξησης του δικτύου της και προγραμματίζει επενδύσεις 11 - 12 εκατ. ευρώ εντός του 2009, σκοπεύοντας να δημιουργήσει 10 νέα σημεία εντός του α΄ εξαμήνου, από τα οποία τα 9 θα λειτουργήσουν στην Ελλάδα.

Σε ό,τι αφορά τη συγκράτηση των εξόδων, ο όμιλος επικεντρώνεται στη σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, στη συγκράτηση των εξόδων marketing και στο κόστος ανάπτυξης των καταστημάτων. Σχετικά με τα έξοδα της προώθησης, της διαφήμισης και του marketing, σκοπεύει να διατηρήσει αλώβητο το ποσό που διαθέτει, όμως εκτιμά ότι η δαπάνη θα έχει μεγαλύτερη αποδοτικότητα, καθώς η τρέχουσα χρήση έχει πιέσει σημαντικά τις τιμές των υπηρεσιών διαφήμισης.

Παράλληλα, ο όμιλος έχει προβεί σε σειρά αμυντικές κινήσεις προκειμένου να διαφυλάξει το μικτό του περιθώριο από τις πιέσεις της συγκεκριμένης περιόδου, σε ό,τι αφορά τόσο τις συναλλαγματικές ισοτιμίες όσο και το κόστος των εμπορευμάτων, από τις ασιατικές αγορές.

Στο α΄ τρίμηνο του 2009 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 31,5% καθώς τα νέα καταστήματα που δημιουργήθηκαν το 2008 πρόσθεσαν τζίρο. Τα ενοποιημένα EBITDA αυξήθηκαν κατά 55,3%, ενώ τα αντίστοιχα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε 1,478 εκατ. ευρώ έναντι 1,296 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2008 ενισχυμένα κατά 14%.

* Πτώση στον κύκλο εργασιών και στα κέρδη εμφάνισε στο α΄ τρίμηνο η ΕΛΒΕ Ενδυμάτων, κυρίως λόγω της σημαντικής κάμψης των πωλήσεων της μητρικής. Ειδικότερα, οι πωλήσεις του ομίλου στις οποίες συμπεριλαμβάνονται της Calin και των πολυκαταστημάτων Λητώ διαμορφώθηκαν στα 15,946 εκατ. ευρώ από 16,518 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008.

Η μητρική παρουσίασε πωλήσεις 2,703 εκατ. ευρώ έναντι 4,793 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Τέλος, η καθαρή μετά φόρων κερδοφορία για τον όμιλο ανήλθε στο 1,336 εκατ. ευρώ έναντι 1,532 εκατ. ευρώ, ενώ για την εταιρεία στις 535.000 ευρώ έναντι 1,062 εκατ. ευρώ στο περυσινό α΄ τρίμηνο. Η εταιρεία αναμένει ανάπτυξη μέσω των θυγατρικών της, οι οποίες φαίνεται να αντιστέκονται στην κρίση.

Ήδη, σχεδιάζει σε συνεργασία με το γαλλικό γκρουπ Beaumanoir, μετά το πρώτο πιλοτικό κατάστημα που άνοιξε πέρυσι στην Καβάλα, τη λειτουργία φέτος 2 ακόμη χώρων της φίρμας Cache-Cache στην Αθήνα και σε ένα ακόμη μεγάλο αστικό κέντρο, ενώ η θυγατρική της Calin προγραμματίζει τη δημιουργία 8 νέων καταστημάτων εντός του 2009 όπως και η Λητώ άλλα δύο.

Η διοίκηση της ΕΛΒΕ εκτιμά ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη πίεση των μεγεθών σε επίπεδο τόσο πωλήσεων όσο και κερδών το 2009, λόγω της συνεχιζόμενης κρίσης. Αντίθετα, για τις δύο θυγατρικές αναμένεται αύξηση πωλήσεων που θα προέλθει από το άνοιγμα και νέων σημείων πώλησης.

* Συντηρητικές εκτιμήσεις για την πορεία της χρήσης του 2009 διατυπώνει η διοίκηση του ομίλου Fashion Box, η οποία αν και δεν προβαίνει σε σαφείς προβλέψεις υπολογίζει ότι το χειρότερο διάστημα για την πορεία του λιανεμπορίου θα είναι το δ΄ τρίμηνο του 2009 μέχρι το α΄ τρίμηνο του 2010.

Πέραν των γενικών τοποθετήσεων, ο όμιλος εκτιμά ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης θα επιτύχει αύξηση μεριδίων, γεγονός που πιστοποιείται και από τον ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων στο α΄ τρίμηνο (+7%), το οποίο θεωρείται υψηλότερο από τον μέσο όρο της αγοράς. Σε ό,τι αφορά το τετράμηνο του 2009, ο όμιλος συνεχίζει να κινείται με εφάμιλλους ρυθμούς ανάπτυξης εκείνων του τριμήνου.

Ο όμιλος συνεχίζει συντηρητικά να επενδύει, δημιουργώντας ένα κατάστημα στο κεντρικό Mall στη Ρουμανία, ενώ μέσα στο εξάμηνο υπολογίζεται ότι θα προχωρήσει στη συμφωνία franchise για σημείο πώλησης στην Αλβανία. Σε ό,τι αφορά τη συγκράτηση του κόστους λειτουργίας, ο όμιλος έχει περιορίσει τα έξοδα προώθησης και μάρκετινγκ και επαναδιαπραγματεύεται τα μισθώματα των καταστημάτων του, εκτιμώντας ότι κατά μέσο όρο αυτά θα υποχωρήσουν 10% - 12%.

* Αύξηση καθαρής κερδοφορίας, η οποία προήλθε από έκτακτα έσοδα σημείωσε η Elmec Sport στο α΄ τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2008. Οι ενοποιημένες πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 14,5% περίπου. Στο α΄ τρίμηνο ο όμιλος κατέγραψε κέρδη μη επαναλαμβανόμενα από πώληση παγίου αξίας 5,2 εκατ. ευρώ, γεγονός που ώθησε τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας στα 5,6 εκατ. ευρώ έναντι 2,5 εκατ. ευρώ το 2008, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 118%. Για το 2009 ο όμιλος συγκρατεί τις επενδύσεις του και κυρίως παγώνει τα ανοίγματα πολυκαταστημάτων στη Ρουμανία και στο ΜΙΝΙΟΝ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v