Μάχες για τα δίκτυα διανομής στην κινητή τηλεφωνία

Η εποχή που μεγάλες αλυσίδες στην Ελλάδα διέθεταν αποκλειστικά τα προϊόντα μίας εταιρίας κινητής τηλεφωνίας παρήλθε ανεπιστρεπτί. Πλέον οι ίδιες οι εταιρίες βρίσκονται σε αγώνα δρόμου για την επέκταση του δικτύου διανομής. Τα σχέδια των Cosmote, Panafon, Telestet και Q Telecom.

Μάχες για τα δίκτυα διανομής στην κινητή τηλεφωνία
Το δίκτυο καταστημάτων και η όσο το δυνατόν ταχύτερη διεύρυνσή του ανάγεται, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, σε μείζον ζήτημα για τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας.

Η διείσδυση των κινητών τηλεφώνων σε επίπεδα άνω του 80% του συνόλου του πληθυσμού αναγκάζει τις εταιρίες να ”παλέψουν” σε διάφορα επίπεδα για τη διατήρηση των συνδρομητών τους, αποδεικνύοντας το γνωστό θεώρημα ότι ”ο ανταγωνισμός είναι πάντα προς όφελος του καταναλωτή”.

Ετσι οι τρείς εταιρίες προσπαθούν με κάθε τρόπο να αυξήσουν τα σημεία διάθεσης των υπηρεσιών τους δίνοντας εύκολη και κοντινή πρόσβαση στο σύνολο σχεδόν του ελληνικού πληθυσμού, με καταστήματα που φέρουν με κάποιο τρόπο το όνομα της εταιρίας και εξειδικευμένο προσωπικό. Η εποχή άλλωστε που οι μεγάλες αλυσίδες διέθεταν αποκλειστικά προϊόντα μίας εταιρίας παρήλθε ανεπιστρεπτί και πλέον υπάρχουν αλυσίδες που διαθέτουν προϊόντα και των τριών εταιριών όπως τα Zachs και τα One Way Technostores.

Vodafone Stores: το πλέον αναγνωρίσιμο brand name κινητής, τώρα και στην Ελλάδα

Η Vodafone-Panafon αντιλήφθηκε πολύ νωρίς την ανάγκη άμεσης πρόσβασης σε όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες της και ακολουθώντας την πρακτική της βρετανικής μητρικής της επιχείρησε να απορροφήσει όσο το δυνατόν περισσότερους εμπορικούς αντιπροσώπους. Ετσι απορρόφησε διαδοχικά την Πάναφον Εμπορική (πρώην Panavox), την Unifon που ήλεγχε τα καταστήματα e-motion και την Nextnet (πρώην Κορασίδης Telecom), μετονομάζοντας ταυτόχρονα τα καταστήματά τους σε Vodafone Stores.

Αναφερόμενος στα Vodafone Stores ο κ. Κορωνιάς δήλωσε πρόσφατα κατα τη διάρκεια επίσκεψής του στη Θεσσαλονίκη, ότι η εταιρία στοχεύει μέχρι τέλος του χρόνου να έχει ολοκληρώσει την ανάπτυξη του δικτύου πώλησης, με 230 καταστήματα σ ολόκληρη την Ελλάδα. Ηδη λειτουργούν τα 150, εκ των οποίων τα 60 είναι ιδιόκτητα.

Επιπλέον, η εταιρία αύξησε το ποσοστό συμμετοχής της στην Mobitel από 25 σε 35% και σταδιακά τα καταστήματα της εταιρείας γίνονται μέλη της αλυσίδας καταστημάτων Vodafone. Με τον τρόπο αυτό η εταιρία έχει καταφέρει να ελέγχει άμεσα ποσοστό άνω του 75% των συνδρομητών της ενώ ενισχύει το ήδη πανίσχυρο brand name της με τη φυσική παρουσία του λογότυπού της.

Τυρί, ρύζι καφέ, γάλα...Telestet

Ανάλογη ήταν και η στρατηγική της Stet Hellas. Η εταιρία ανέκαθεν είχε ισχυρό δίκτυο διανομής, καθώς παλαιότερα τα προϊόντα της διατίθεντο αποκλειστικά μέσω της αλυσίδας καταστημάτων Γερμανός. Στη συνέχεια η εταιρία ξεκίνησε την ανάπτυξη αποκλειστικής αλυσίδας καταστημάτων με την επωνυμία Telestet Centers. Ηδη λειτουργούν 75 τέτοια καταστήματα ενώ μέχρι το τέλος του έτους η διοίκηση της εταιρίας έχει δεσμευθεί να αυξήσει τον αριθμό τους σε περισσότερα από 100.

Η Stet Hellas πάντως ”επινόησε” και έναν εναλλακτικό τρόπο για να αυξήσει το δίκτυο διανομής της. Πιο συγκεκριμένα προχώρησε σε συμφωνία με μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες διανομής στην Ελλάδα, την Tasty Foods και λάνσαρε την καρτοκινητή τηλεφωνία Free2Go, με αποτέλεσμα το προϊόν να είναι διαθέσιμο σε περισσότερα από 15.000 σημεία σε όλη τη χώρα, όπως περίπτερα, κιόσκια, ακόμη και καντίνες.

Cosmote: η εταιρία ... της συμβίωσης

Η Cosmote, μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί ως η εταιρία που έφερε τα πάνω-κάτω στο κρίσιμο θέμα της διανομής. Μέχρι την εμφάνιση της τρίτης εταιρίας, οι αλυσίδες καταστημάτων διέθεταν αποκλειστικά τα προϊόντα μίας εκ’ των δύο υφισταμένων. Η τότε διοίκηση όμως της Cosmote, αποφάσισε να συνάψει συμφωνίες με αλυσίδες χωρίς να ζητά αποκλειστικότητες αλλάζοντας έκτοτε ριζικά το τοπίο.

Η Cosmote άλλωστε ήταν η μόνη από τις τρείς εταιρίες που διέθετε ήδη ένα μεγάλο ιδιόκτητο ”εν δυνάμει” δίκτυο καταστημάτων, όπως τα κατά τόπους γραφεία του ΟΤΕ. Στη συνέχεια επωφελήθηκε από την ανάπτυξη των OTEshops ενώ συνεχίζει να τοποθετεί τα προϊόντα της χωρίς να απαιτεί αποκλειστικότητες σε μεγάλες αλυσίδες.



Η Q Telecom, η νέα δηλαδή εταιρία κινητής τηλεφωνίας που θα κάνει την εμπορική εμφάνισή της τον Ιούνιο, ίσως αλλάξει και πάλι το σκηνικό. Με την αύξηση του ανταγωνισμού οι εταιρίες θα πρέπει να ξανασκεφθούν ότι ”ο πελάτης έχει πάντα δίκιο” και δεν θα το χάσει... Το πιο πιθανόν είναι ότι η εταιρία θα χάσει τον πελάτη εάν δεν υπερισχύσει στον τομέα της εξυπηρέτησης.

Σταμάτης Ζαχαρός

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v