Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Hellastat: Θετικές προοπτικές για το yachting

Μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζει ο κλάδος του yachting τα τελευταία χρόνια, με τα έτη 2002 και 2003 να παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στα συνολικά έσοδα των υπό εξέταση εταιριών, 16% και 44% αντίστοιχα, ενώ συνολικά για την περίοδο 2001-2004 επιτυγχάνεται ρυθμός ανάπτυξης του κύκλου εργασιών κατά 71%, σύμφωνα με την έρευνα που διενήργησε η Hellastat.

Hellastat: Θετικές προοπτικές για το yachting
Μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζει ο κλάδος του yachting τα τελευταία χρόνια, με τα έτη 2002 και 2003 να παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στα συνολικά έσοδα των υπό εξέταση εταιριών, 16% και 44% αντίστοιχα, ενώ συνολικά για την περίοδο 2001-2004 επιτυγχάνεται ρυθμός ανάπτυξης του κύκλου εργασιών κατά 71%, σύμφωνα με την έρευνα που διενήργησε η Hellastat.

Όπως αναφέρουν τα αποτελέσματα της έρευνας, το 2004, έτος πραγματοποίησης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, αντιθέτως παρουσιάζονται αυξητικές τάσεις, στον κύκλο εργασιών, με τον ρυθμό ανάπτυξης να παρουσιάζει επιβράδυνση, αύξηση των συνολικών εσόδων κατά 1%.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η εικόνα αυτή ”στρεβλώνεται” από τα αποτελέσματα της Άλφα Yachtings (μείωση τζίρου κατά 50% το 2004), καθώς επίσης και της Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι, της οποίας η κυρίαρχη θέση –μερίδιο αγοράς της τάξης του 32%-35%- διαμορφώνει καθοριστικά τους ρυθμούς ανάπτυξης και τα αποτελέσματα του κλάδου.

Προσαρμόζοντας τις μεταβολές του κλάδου για την Άλφα Yachtingς και την Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι, ο ρυθμός συνολικής αύξησης το 2004 είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικός αφού αγγίζει το 11% και είναι σε επίπεδα ανάλογα του 2003.

Σύμφωνα με τον Αναστάσιο Φυλακτόπουλο, υπεύθυνο για την μελέτη από την Hellastat, καθώς και από συνεντεύξεις με εταιρείες του κλάδου, ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2005 αναμένεται να παρουσιάσει βελτίωση, καθώς ο αριθμός των ναυλοσυμφώνων παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, σε σύγκριση με το 2004, της τάξης του 15% με 20%.

Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του κλάδου παίζουν ο επαγγελματισμός και οι προσφερόμενες υπηρεσίες, από τις εταιρίες αλλά και από τις μαρίνες ελλιμενισμού, οι οποίες, κατά γενική ομολογία, δεν είναι ανταγωνιστικές με αυτές των ανταγωνιστριών χωρών.

Κλειδί επίσης για την επιτυχή δραστηριοποίηση στον κλάδο φαίνεται να είναι το σωστό μίγμα μεταξύ του μεγέθους του στόλου και του μέσου όρου ηλικίας των υπό ενοικίαση σκαφών, καθώς επίσης, το θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο το οποίο διέπει τον κλάδο, το οποίο όμως μπορεί να αλλάξει σε περίπτωση πιέσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση καθιστώντας την χώρα μας λιγότερο ανταγωνιστική

Ωστόσο, η πιο αντιπροσωπευτική εικόνα για την κατάσταση του κλάδου δίνεται από τη μείωση των εσόδων σε 22 από τις 34 υπό εξέταση επιχειρήσεις, έναντι 13 το 2003/2002, και την εκτιμώμενη μέση μείωση των εσόδων ανά εταιρία κατά 16,4%, έναντι μέσης αύξησης το 2003/2002 της τάξης του 2-3%.

Τέλος σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα / δημοσιευμένα στοιχεία για το έτος 2004 ο κλάδος του yachting πραγματοποίησε συνολικά κύκλο εργασιών ύψους 31,51 εκατ. ευρώ, αυξημένο περίπου 1% σε σύγκριση με το 2003 οπότε ανήλθε στα 31,20 εκατ. ευρώ, με τις πέντε μεγαλύτερες εταιρίες να έχουν μερίδιο ίσο με το 68,2% του συνόλου.

Κυρίαρχη θέση στον κλάδο έχει η εταιρία Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι, με μερίδιο αγοράς της τάξης του 32% με 35%, αυξημένο κατά 10 μονάδες σε σύγκριση με το 2001, η οποία διαμορφώνει καθοριστικά τους ρυθμούς ανάπτυξης και τα αποτελέσματα του κλάδου.

Η συνολική πίτα, εξαιρώντας τα αποτελέσματα της Κυριακούλης, είναι αυξημένη κατά 40% το 2004 σε σχέση με το 2001, επίδοση κάθε άλλο παρά χαμηλή.

Τον κλάδο συμπληρώνουν οι εταιρίες, σύμφωνα με τον κύκλο εργασιών για το 2004, Βερνίκος Κόττερα Α.Ε., Εφ Γκρουπ Εσ Ει Α.Ε., Άλφα Yachtings Α.Ε., Ελληνικές Ιστιοπλοϊκές Διακοπές Α.Ε. & Ν.Ε., Τρίτων Α.Ε., Ο.Α. Ναυλώσεις Κοττέρων Α.Ε., Κόσμος Yachting Ελλάς Α.Ν.Ε. και η Angel A.E..

Η θέση του διαμορφωτή του κλάδου της Κυριακούλης επιβεβαιώνεται και από την κερδοφορία για το 2004, αφού κατέχει το 43,7%, με τις εταιρίες, Ελληνικές Ιστιοπλοϊκές Διακοπές Α.Ε. & Ν.Ε., 13,7%, ΒΕΡ – ΣΑΝ Κόττερα Α.Ν.Ε., 10,8%, Κόσμος Yachting Ελλάς Α.Ν.Ε., 8,1%, Εφ Γκρουπ Εσ Ει Α.Ε., 7,2% και Στολίσκοι Ιστιοπλοϊκών Σκαφών Α.Ε. με 3,9% να ακολουθούν.

Τέλος χαμηλά είναι τα περιθώρια κέρδους στον κλάδο, με τις μισές από τις επιχειρήσεις να εμφανίζουν την τελευταία διετία ζημιογόνα αποτελέσματα.

Από τις 17 κερδοφόρες επιχειρήσεις, οι 11 είδαν τα κέρδη τους να μειώνονται το 2004 σε σύγκριση με το 2003, σε αντίθεση με την περίοδο 2003/2002 κατά την οποία από τις 18 κερδοφόρες, οι 10 εμφάνισαν αύξηση, οι 7 προέρχονται από ζημιογόνα αποτελέσματα ενώ μόνο μία είχε κάμψη των κερδών της.

Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους (αποτελέσματα πριν από τόκους, αποσβέσεις και φόρους) εμφάνισε το 2004 σημαντική καμπή και διαμορφώθηκε στο 9,8% έναντι 20% το 2003.

Αντίστοιχα, το καθαρό περιθώριο κινήθηκε σε αρνητική περιοχή, -3% το 2004, ενώ και το 2003 ήταν οριακό, στο +1,7%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v