Όποιος Νεοϋορκέζος ήθελε να έχει μια κατεύθυνση ως προς το πώς μπορεί να είχαν εξελιχθεί τα πράγματα στις πρόσφατες εκλογές για τη δημαρχεία της πόλης, θα μπορούσε να το κάνει χωρίς να ρίξει ούτε μια ματιά σε εφημερίδες, τηλεόραση ή social media.
Το μόνο που θα χρειαζόταν να κάνει θα ήταν να κοιτάξει ψηλά –σε ένα από τα πολλά γιγαντιαία ψηφιακά billboards που ξεπετάχτηκαν ξαφνικά σε όλο το κέντρο της πόλης, και τα οποία εμφάνισαν μερικά εντυπωσιακά νούμερα. «94% MAMDANI, 6% CUOMO», φώναζαν τα billboards, μαζί με τη φράση «OKAY Trade» και στη συνέχεια ένα όνομα εταιρείας: Polymarket.
Τι ήταν αυτό; Μήπως ήταν κάποιου είδους διαφήμιση για τον υποψήφιο των Δημοκρατικών (και τελικό νικητή) Zohran Mamdani, ή για την εταιρεία με το όνομα Polymarket; Αντανακλούσε τα δημοσκοπικά στοιχεία, τις πιθανότητες στο στοίχημα ή κάτι άλλο; Ήταν αξιόπιστα τα νούμερα;
Αυτό που έδειχναν στην πραγματικότητα αυτά τα billboards ήταν η πιθανότητα νίκης του Mamdani με βάση τις τιμές που πλήρωναν οι traders –κάποιοι μπορεί να πουν οι τζογαδόροι, η γραμμή είναι θολή- για μια δυαδική επιλογή σε μία από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες αγοράς προβλέψεων, την Polymarket. Σύμφωνα με τον τρόπο με τον οποίον λειτουργούν αυτές οι αγορές, αν κέρδιζε ο Mamdani, ένα στοίχημα 94 σεντς θα πλήρωνε 1 δολάριο. Αν έχανε, δεν θα πλήρωνε τίποτα.
Ο ίδιος ο Mamdani μπορεί να ήταν ιδιαίτερα ευχαριστημένος με την δωρεάν προβολή, αλλά αυτές ήταν διαφημίσεις για την Polymarket. Και δεν ήταν το μόνο αντίστοιχο site που διαφήμιζε τον εαυτόν του κατ’ αυτόν τον τρόπο: το αντίπαλο site Kalshi επίσης είχε αναρτήσει ζωντανά τιμές για τα στοιχήματα τόσο για τον υποψήφιο των Δημοκρατικών, όσο και για τον ανεξάρτητο αντίπαλό του Andrew Cuomo, σε ψηφιακά billboards κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.
Οι αγορές προβλέψεων ακμάζουν, με τους πολιτικούς αγώνες να παίζουν τον βασικό ρόλο στην έκρηξή τους (αν και η δημοφιλία των αθλητικών γεγονότων επίσης αυξάνεται ταχύτατα). Οι όγκοι συναλλαγών τόσο στην Polymarket –που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε συζητήσεις για άντληση κεφαλαίων με αποτίμηση 12-15 δισ. δολαρίων- όσο και στην Kalshi έπιασαν επίπεδα ρεκόρ κατά την προεκλογική περίοδο στη Νέα Υόρκη, καταγράφοντας όγκους πάνω από 3 δισ. δολάρια και πάνω από 4 δισ. δολάρια αντίστοιχα τον Οκτώβριο.
Την περασμένη εβδομάδα, η Google ανακοίνωσε πως θα ενσώματώσει δεδομένα από τα sites στα αποτελέσματα αναζήτησής της, «ώστε να μπορείτε να θέτετε ερωτήματα για μελλοντικά γεγονότα της αγοράς και να συγκεντρώνετε τη σοφία του πλήθους».
Και αν μια τέτοια πίστη στη σοφία αυτών που έχουν οικονομικό κίνητρο –κυρίως νεαρής ηλικίας και άνδρες- δεν σας κάνει να σηκώσετε το φρύδι, ίσως το κάνετε όταν ακούσετε ποιος είναι ο νεότερος μεγάλος παίκτης στην αγορά.
Τον περασμένο μήνα, η Truth Social, η πλατφόρμα social media που ανήκει κατά πλειοψηφία στον Ντόναλντ Τραμπ και την οικογένειά του, ανακοίνωσε το Truth Predict, μια νέα πλατφόρμα προβλέψεων, σε συνεργασία με το ανταλλακτήριο crypto Crypto.com. Εν τω μεταξύ, ο Ντόναλντ Τραμπ Τζούνιορ δεν είναι μόνο στο διοικητικό συμβούλιο της μητρικής εταιρείας της Truth Social, αλλά είναι επίσης επενδυτής της Polymarket, μέλος του συμβουλευτικού της συμβουλίου –και «στρατηγικός σύμβουλος» της Kalshi.
Τέτοιες συγκρούσεις συμφερόντων, όμως, δεν είναι το μόνο που θα πρέπει να αναλογιστείτε. Τι γίνεται με την πιθανή χρήση των αγορών προβλέψεων για να επηρεαστούν τα εκλογικά αποτελέσματα; Για να ενθαρρυνθούν ή να αποθαρρυνθούν ορισμένοι πολιτικοί από το να κατέβουν στις εκλογές ή για να απονομιμοποιηθούν εκλογικά αποτελέσματα που δεν ήταν σύμφωνα με τις προβλέψεις; Και ποιος θα σταματήσει την εμπλοκή ξένων παραγόντων;
Πέρυσι στην Polymarket παίχτηκαν πάνω από 3,6 δισ. δολάρια στις προεδρικές εκλογές, παρά το γεγονός ότι οι Αμερικάνοι χρήστες δεν επιτρέπονταν επισήμως να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα εκείνη την περίοδο.
Μπορεί να το παρέκαμψαν χρησιμοποιώντας VPNs, αλλά οι χρήστες σε άλλα μέρη επίσης έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον –τέσσερις μη αμερικανικοί λογαριασμοί εκτός των ΗΠΑ έβαλαν αθροιστικά στοιχήματα άνω των 30 εκατ. δολαρίων για μια νίκη του Τραμπ, δημιουργώντας μια αποφασιστική στροφή υπέρ του στην πλατφόρμα στις εβδομάδες πριν τις εκλογές.
Η έρευνα για τον αν οι ψηφοφόροι είναι περισσότερο ή λιγότερο πιθανό να ψηφίσουν για υποψήφιους που πιστεύουν ότι θα κερδίσουν φέρνει ανάμεικτα αποτελέσματα: ορισμένες μελέτες προτείνουν ότι θα μπορούσε να αποθαρρύνει τους ψηφοφόρους από το να πάνε στην κάλπη κάνοντάς τους να εφησυχάσουν, ενώ άλλες έχουν διαπιστώσει μια τάση να ακολουθείται αυτό που κάνουν άλλοι (bandwagon effect) που δημιουργεί περισσότερη υποστήριξη για έναν υποψήφιο που φαίνεται δημοφιλής.
Όπως και να έχει, η ευκαιρία που δίνουν αυτές οι πλατφόρμες για χειραγώγηση της αντίληψης του αποτελέσματος πολιτικών γεγονότων είναι ανησυχητική, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η εμπιστοσύνη σε θεσμούς – συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών δημοσκοπήσεων – είναι χαμηλή και δεν μπορεί πλέον να υποτεθεί πως τα νόμιμα εκλογικά αποτελέσματα θα γίνουν αποδεκτά.
Πόσο χειρότερα θα μπορούσε να ήταν η αντίδραση των υποστηρικτών του Τραμπ μετά τις προεδρικές εκλογές του 2020 αν είχαν σηκωθεί σε όλες τις ΗΠΑ billboards που έγραφαν «94% TRUMP 6% BIDEN»;
Οι αγορές προβλέψεων, όπως τα κανονικά στοιχήματα, μπορεί να παρέχουν μια χρήσιμη σφιγμομέτρηση για το πώς μπορεί να εξελιχθούν τα γεγονότα. Ωστόσο, απαιτείται προσοχή όσον αφορά τα ευρήματά τους -και όσον αφορά τη σοφία και την καλοσύνη των συγκεκριμένων ομάδων που προσελκύουν.