Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Ιουλ 10 2012

Η διπλωματία των αγωγών μεταφέρεται στην Ελλάδα

Η διπλωματία των αγωγών μεταφέρεται στην Ελλάδα
Υψηλόβαθμα στελέχη της ΒΡ, που εκπροσωπούν την εταιρεία στην κοινοπραξία του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ 2 στο Αζερμπαϊτζάν, θα βρίσκονται στην Αθήνα την Τετάρτη και την Πέμπτη, σύμφωνα με πληροφορίες που έχει ο ΧΑΜ, και θα συναντηθούν με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ.

Ο λόγος της επίσκεψής τους δεν είναι άλλος από την αποσαφήνιση της θέσης της ελληνικής κυβέρνησης για τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline.

Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας, βεβαίως, δεν έχουν καμία άμεση σχέση με τον αγωγό ΤΑΡ.

Ωστόσο, καθώς ο αγωγός αυτός, με διέλευση από την Ελλάδα, είναι ένας από τους δύο μεταξύ των οποίων θα επιλέξει για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στην Ευρώπη, θα πρέπει να έχουν άμεση αντίληψη για το κατά πόσον τον στηρίζει η ελληνική κυβέρνηση.

Ας σημειωθεί ότι ο άλλος ανταγωνιστικός αγωγός, ο δυτικός, ή «μικρός Nabucco», έχει τη στήριξη της Ε.Ε. και των 4 χωρών από τις οποίες διέρχεται, ενώ έχουν υπογραφεί και διακρατικές συμφωνίες για τη διευκόλυνση του έργου.

Μέχρι πρόσφατα η Ελλάδα τηρούσε από ουδέτερη έως εχθρική στάση για τον ΤΑΡ, με το επιχείρημα ότι δίνει προτεραιότητα στον ελληνοϊταλικό αγωγό, όπως και η Ιταλία άλλωστε.

Ωστόσο, η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει αποκλείσει τον ελληνοϊταλικό αγωγό από τα έργα που θα μπορούσαν να μεταφέρουν το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.

Έτσι, αν η Ελλάδα θέλει να παραμείνει στο γεωπολιτικό παιχνίδι των αγωγών, θα πρέπει να αποφασίσει για τη στάση που θα κρατήσει απέναντι στο μοναδικό σχέδιο που την περιλαμβάνει ως διάδρομο μεταφοράς ενέργειας από την Κασπία.

Όπως μαθαίνουμε, η Ιταλία, αν και αυτή αρχικά είχε αρνητική στάση για τον ΤΑΡ, το τελευταίο διάστημα «μαλακώνει» απέναντι στους μετόχους του, που είναι η νορβηγική Statoil, η ελβετική EGL και η γερμανική E.ON.

Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τη στάση που θα κρατήσει και η ελληνική κυβέρνηση, καθώς, εκτός όλων των άλλων, τα περίπου 500 χιλιόμετρα του αγωγού σε ελληνικό έδαφος είναι άμεση ξένη επένδυση άνω του 1,3 δισ. ευρώ, που θα χρηματοδοτηθεί από τις συμμετέχουσες εταιρείες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v