Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μιχαήλ Γελαντάλις

Στη θέση του Εκηβόλου
ο Μιχαήλ Γελαντάλις

Αποποίηση ευθυνών
Οκτ 13 2025

ΙΜΟ: Ευκαιρία σύμπλευσης των Greeks του shipping με την Ουάσιγκτον

Η Ουάσιγκτον και προσωπικά ο Τραμπ είναι σφόδρα αντίθετοι στο λεγόμενο ΙΜΟ Net Zero Framework και κατά του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, καλώντας να καταψηφισθεί ο σχετικός κανονισμός. Θέμα που έχει αναδείξει έγκαιρα ο ΧΑΜαιλέων, σημειώνοντας τη διακριτή σύμπλευση των Greeks του shipping με τη συλλογιστική της Ουάσιγκτον.

Σε κοινή δήλωσή τους οι υπουργοί Εξωτερικών Marco Rubio, Ενέργειας Chris Wright και Μεταφορών Sean Duffy, ζητούν από τις χώρες-μέλη του ΙΜΟ να απορρίψουν το σχέδιο «που βλάπτει τα συμφέροντα του αμερικανικού λαού». «Θα είναι η πρώτη φορά που ένας οργανισμός του ΟΗΕ επιβάλλει παγκόσμιο φόρο άνθρακα στον κόσμο», συμπληρώνουν, υποστηρίζοντας πως μία υπερψήφιση του ΝΖF θα ευνοούσε τα κινεζικά συμφέροντα.

Από διαφορετική μεν εκκίνηση αλλά προς την ίδια κατεύθυνση η θέση των ισχυρών κυριών της ελληνικής ναυτιλίας, δηλαδή της Μαρίας Ι. Αγγελικούση και της Μελίνας Ν. Τραυλού, ενώ ανάλογη φέρεται να είναι και της Αγγελικής Ν. Φράγκου.

Πρακτικά, η μεν πρώτη έχει συνυπογράψει με άλλους Ελληνες της ποντοπόρου επιστολή-παρέμβαση για το λεγόμενο Net Zero Framework -δηλαδή της χρήσης μεταβατικών καυσίμων/στο πλαίσιο της σταδιακής «πράσινης» μετάβασης. Παρέμβαση που θα γίνει στη διάρκεια της συνεδρίασης του International Maritime Organization, που διοργανώνεται από αύριο μέχρι και Παρασκευή.

Η δε δεύτερη, σε ομιλία της (την Παρασκευή) τόνισε ότι η ναυτιλία πρέπει να στηρίξει τον ΙΜΟ -αλλά με ρεαλισμό και προσαρμογή στα πραγματικά δεδομένα. Η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών αναφέρθηκε (στη Lloyd's List) σε υπαρξιακή στιγμή για τον ΙΜΟ, προειδοποιώντας πως η αξιοπιστία του οργανισμού εξαρτάται από το αν θα δείξει κατανόηση προς τον κλάδο που ρυθμίζει.

Η πρόεδρος της ΕΕΕ εξέφρασε έντονη ανησυχία πως οι πολιτικές σκοπιμότητες υπερίσχυσαν της εμπειρίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας. «Η εμπειρία και η τεχνογνωσία μας αγνοήθηκαν, ενώ η πολιτική φαίνεται να είχε τον πρώτο λόγο», το επιμύθιό της.

Εχουμε αναφερθεί στο «ισχυρό χαρτί» της ελληνικής (και ελληνόκτητης) ναυτιλίας, που άργησε πολύ να αξιοποιήσει η Αθήνα όσον αφορά στις σχέσεις της με την Ουάσιγκτον. Η συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος είναι πρόσφορο πεδίο παρέμβασης της ελληνικής πλευράς. Με την (όποια) στάση της να «μετρά» ανάλογα. Ακόμη καλύτερα, δε, εάν συμπλεύσει με τα συμφέροντα της Ουάσιγκτον.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο