Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γ. Μαγκριώτης: Αυξάνουμε ΠΔΕ, μειώνουμε διόδια

Πλήρη επανασχεδιασμό συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, αναθεώρηση πολεοδομικής νομοθεσίας με διευθέτηση αυθαιρέτων υπόσχεται ο τομεάρχης έργων υποδομής του ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Μαγκριώτης.

  • Συνέντευξη στο Φάνη Γαβρινιώτη
Γ. Μαγκριώτης: Αυξάνουμε ΠΔΕ, μειώνουμε διόδια
Πλήρη επανασχεδιασμό του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων αλλά και εκ βάθους αναθεώρηση της πολεοδομικής νομοθεσίας με οριστική διευθέτηση του ζητήματος των αυθαιρέτων υπόσχεται για την επομένη ημέρα των εκλογών, εφόσον φυσικά το κόμμα του σχηματίσει κυβέρνηση, ο υπεύθυνος του τομέα έργων υποδομής του ΠΑΣΟΚ και υποψήφιος βουλευτής στην Α' Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννης Μαγκριώτης.

Σε συνέντευξή του στο euro2day.gr, ο κ. Μαγκριώτης, αναφέρει πως μεταξύ των πρώτων μέτρων που θα ληφθούν θα είναι η γενναία -όπως τη χαρακτηρίζει- αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η προώθηση μικρών και μεσαίων έργων στην περιφέρεια και η τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ αναφέρει, επίσης, πως θα γίνει επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης με στόχο, μεταξύ άλλων, τη μείωση στο μισό του ύψους των διοδίων στους αυτοκινητόδρομους που διαχειρίζονται σήμερα οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι.

Επανεκτίμηση θα γίνει, όμως, και στα δύο έργα παραχώρησης των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και του αεροδρομίου Καστελλίου που δημοπρατήθηκαν λίγο πριν από την προκήρυξη των εκλογών.

Στα σχέδια του ΠΑΣΟΚ περιλαμβάνονται ακόμη η αλλαγή του συστήματος ανάθεσης δημοσίων έργων και η αναθεώρηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής. Αξίζει να σημειωθεί πως στη συνέντευξη που ακολουθεί ο κ. Μαγκριώτης κάνει λόγο για κατάργηση των παρεκκλίσεων και μείωση των συντελεστών δόμησης.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης

• Ο κλάδος των κατασκευών διέρχεται περίοδο σοβαρής κρίσης, ενώ παράλληλα παρατηρείται το φαινόμενο της γιγάντωση δύο - τριών κατασκευαστικών ομίλων. Ποιες είναι οι παρεμβάσεις και τα μέτρα εκείνα που πρέπει να ληφθούν άμεσα για να αποτραπούν τα φαινόμενα αυτά;

Η κυβέρνηση με τη νεοφιλελεύθερη πολιτική της δημιούργησε ένα τεράστιο αναπτυξιακό και κοινωνικό έλλειμμα στη χώρα. Τα τελευταία χρόνια ο χώρος των μικρών και μεσαίων κατασκευαστικών επιχειρήσεων συρρικνώθηκε δραματικά. Η ανεργία στον κλάδο είναι εκρηκτική. Η υποχώρηση συνεχής.

Η κυβέρνηση επέλεξε κυρίως έργα με συμβάσεις παραχώρησης, αποκλείοντας τις μικρές και μεσαίες κατασκευαστικές εταιρίες. Η μείωση του ΠΔΕ περιόρισε την κατασκευή έργων στην περιφέρεια. Εάν προσθέσουμε και τη μη πληρωμή των εκτελεσθέντων έργων, τότε αντιλαμβανόμαστε γιατί οι μικρομεσαίες κατασκευαστικές εταιρίες μιλούν για "γενοκτονία".

Σημαντικοί κοινοτικοί πόροι των προγραμμάτων του Γ΄ ΚΠΣ που προορίζονταν για την επιχειρηματικότητα, τον ανταγωνισμό και τους ανθρώπινους πόρους, μεταφέρθηκαν σε άλλα προγράμματα ή χάθηκαν οριστικά, ενώ ακόμη χειρότερα σχεδόν τρία χρόνια μετά τη συμβατική ημερομηνία έναρξης του ΕΣΠΑ κανένα πρόγραμμα δεν έχει ξεκινήσει. Χάνεται πολύτιμος χρόνος, χάνεται ανάπτυξη, χάνονται εισοδήματα και θέσεις εργασίας.

Το ΠΑΣΟΚ προτείνει ένα βραχυχρόνιο σχέδιο με στοχευμένες πολιτικές, για να σταματήσει ο οικονομικός και κοινωνικός κατήφορος. Προτείνει ταυτόχρονα ένα μεσοχρόνιο τριετές σχέδιο, το οποίο ξεκινά μαζί με το βραχυχρόνιο, με το οποίο θα πετύχουμε την οικονομική και κοινωνική ανάταση της χώρας. Στο βραχυχρόνιο σχέδιο χρειάζονται άμεσες παρεμβάσεις σε τέσσερις τομείς. Τομείς που είναι άμεσης απόδοσης στο πεδίο της ανάπτυξης αλλά και της απασχόλησης και των εισοδημάτων.

Οι τομείς αυτοί είναι ο τουρισμός, τα μεσαία και μικρά δημόσια έργα της περιφέρειας, η οικοδομή και τα επαγγέλματα γύρω από αυτήν, καθώς και η ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των μεσαίων, των λαϊκών και ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού.

Στο μεσοχρόνιο σχέδιο περιλαμβάνουμε πολιτικές όπως η ριζική αλλαγή του διοικητικού και αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας με επιτελικό το κεντρικό κράτος και οργάνωση περιφερειακά της χώρας, σε λίγες ισχυρές αυτοδιοικούμενες και αυτοδύναμες οικονομικά περιφέρειες. Επίσης, προβλέπεται η γενναία αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η εφαρμογή προγράμματος μικρών και μεσαίων δημοσίων έργων και ενίσχυση της οικοδομής, αλλά και ο επανασχεδιασμός του ΕΣΠΑ 2007 - 2013 με απόλυτη προτεραιότητα στην περιφέρεια.

• Ύστερα από πέντε χρόνια εφαρμογής του μειοδοτικού συστήματος ανάθεσης δημοσίων έργων, οι φορείς του κλάδου ζητούν να υπάρξουν αλλαγές. Συμφωνείτε σε κάτι τέτοιο και γιατί; Ποιες τροποποιήσεις θεωρείτε πως θα βελτιώσουν τη διαδικασία επιλογής αναδόχων;

Το θεσμικό πλαίσιο της κυβέρνησης της Ν.Δ. δεν πέτυχε τους στόχους για τους οποίους δημιουργήθηκε. Αυτή δεν είναι εκτίμηση μόνο του ΠΑΣΟΚ, είναι εκτίμηση όλων των εμπλεκόμενων κλάδων.

Το ΠΑΣΟΚ προετοιμάζει ένα πλαίσιο το οποίο θα βασίζεται όχι μόνο στο κόστος κατασκευής ενός έργου αλλά και στον χρόνο υλοποίησής του και κυρίως στον βαθμό χρησιμότητάς του, ώστε να ξεπεραστούν οι σημερινές παθογένειες του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων.

• Το ΠΑΣΟΚ έχει διακηρύξει πως θα προχωρήσει σε επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν υπογραφεί, ώστε να αλλάξει όρους που σχετίζονται με τα διόδια αλλά και με τη χάραξη των αυτοκινητοδρόμων. Τι ακριβώς αλλαγές σκέφτεστε να ζητήσετε;

Έχω τονίσει πολλές φορές πως τα διόδια που έχουν προστεθεί και οι τιμές τους που έχουν αυξηθεί οφείλονται σε δύο λόγους: Ο πρώτος είναι η χαμηλή συμμετοχή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση της κατασκευής των έργων αυτών. Ο δεύτερος είναι ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. έκρυψε δύο μεγάλους έμμεσους φόρους μέσα στις συμβάσεις παραχώρησης.

Όπως παραδέχτηκαν και οι αρμόδιοι υπουργοί, μεσοσταθμικά περίπου το 70% των εσόδων από την εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων για τα επόμενα 30 χρόνια από τους παραχωρησιούχους θα εισπράττεται για λογαριασμό του κράτους.

Το ΠΑΣΟΚ έχει προτείνει την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων αυτών. Το κράτος δεν έχει κανέναν λόγο να εισπράττει τόσο μεγάλους έμμεσους κρυφούς φόρους. Εάν αφαιρεθούν οι φόροι αυτοί ή έστω το μεγαλύτερο μέρος τους, τότε αμέσως θα περιοριστούν στο 50% τα διόδια και το κόστος τους. Στην περίπτωση που μέσα από την επαναδιαπραγμάτευση μεταξύ κράτους και ιδιωτών κατασκευαστών συμφωνηθεί να μείνει ένα ποσοστό των φόρων, τότε αυτό δεσμευτικά πρέπει να πηγαίνει στις περιοχές όπου εισπράττονται τα διόδια για την ανάπτυξη των υποδομών τους.

• Δύο ημέρες πριν από την προκήρυξη των πρόωρων εκλογών ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ προχώρησε στη δημοπράτηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Σε περίπτωση σχηματισμού κυβέρνησης από το κόμμα σας, θα προχωρήσετε τον διαγωνισμό ή θα προωθήσετε νέες διαδικασίες;

Ο κ. Σουφλιάς καταμεσής του καλοκαιριού προχώρησε σε δημοπρατήσεις μεγάλων και σύνθετων έργων. Συγκεκριμένα, δύο μέρες πριν από την προκήρυξη των πρόωρων εκλογών, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δημοπράτησε τους νέους αυτοκινητόδρομους Αττικής, καταργώντας μάλιστα τις δύο φάσεις της δημοπράτησης.

Η σύμβαση, εκτός από τις ανακρίβειες που κρύβει για το κόστος και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, δεν υπηρετεί τον στόχο βελτίωσης του περιβάλλοντος της Αττικής γιατί δεν περιέχει βασικές προϋποθέσεις που είναι: η εκτίμηση του κυκλοφοριακού φόρτου της Αττικής, η ουσιαστική προστασία του περιαστικού ορεινού όγκου του Υμηττού, η δέσμευση για την εκμετάλλευση του Ελληνικού ως πάρκου υψηλού πρασίνου και ο σχεδιασμός ενός προγράμματος ευρύτατης ανάπτυξης των μέσων μαζικής μεταφοράς, ώστε το έργο να μη λειτουργήσει ως κίνητρο για ακόμα περισσότερα αυτοκίνητα.
 
Μία μέρα πριν από τις εκλογές δημοπράτησε με ανάλογα προβλήματα το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης.

Το ΠΑΣΟΚ είναι αντίθετο με την κατάχρηση των μεγάλων δημοσίων έργων και την κατασπατάληση πόρων σε πρόχειρα σχεδιασμένες υποδομές για προεκλογικούς και πελατειακούς λόγους. Δεσμευόμαστε ότι θα επανεκτιμήσουμε τις δημοπρατήσεις για να διασφαλίσουμε τη διαφάνεια, το περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της Αττικής, όσο και της υπόλοιπης Ελλάδας.

• Από τις μεγάλες εκκρεμότητες του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ εδώ και χρόνια είναι το θέμα των αυθαιρέτων. Θα προωθήσετε ρυθμίσεις που θα εξαλείψουν το φαινόμενο; Με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει αυτό;

Η χωροταξική οργάνωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, σε συνδυασμό με την έλλειψη κτηματολογίου και δασικών χαρτών, έχουν οδηγήσει σε μια ανεξέλεγκτη κατάσταση εκτός σχεδίου δόμησης.

Επισφράγιση όλων αυτών είναι και το νέο ρυθμιστικό σχέδιο που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ, κυρίως στην Αττική, με την ουσιαστική ενθάρρυνση της δόμησης σε περιοχές που βρίσκονται κατά μήκος των στρατηγικών και αναπτυξιακών αξόνων.

Το ΠΑΣΟΚ με ουσιαστικές τομές θα ενισχύσει τις πολιτικές προστασίας των δασών και την ουσιαστική στροφή στο ζήτημα των χρήσεων γης με οργανωμένους οικισμούς, κινητοποιώντας και εφαρμόζοντας κάθε πρόσφορο νόμιμο μέσο, όπως την κατάργηση των παρεκκλίσεων και τη μείωση των συντελεστών δόμησης.

• Είστε υπέρ της δημιουργίας ανεξάρτητου υπουργείου Περιβάλλοντος; Τι αρμοδιότητες θα είχε;

Η δημιουργία ενός ανεξάρτητου και ισχυρού υπουργείου Περιβάλλοντος είναι κάτι για το οποίο έχει δεσμευτεί το ΠΑΣΟΚ.

Στόχος είναι να υπάρχει ένας φορέας αρμόδιος που να αναπτύσσει και να κωδικοποιεί την περιβαλλοντική νομοθεσία, ώστε να είναι κατανοητή και εφαρμόσιμη από πολίτες και επιχειρήσεις, αλλά και να ελέγχει την εφαρμογή της μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες που εγγυώνται τη διαφάνεια και την ενημέρωση. Ένα τέτοιο υπουργείο θα διαδραματίσει φυσικά σημαντικό ρόλο και στην ένταξη του περιβάλλοντος σε όλες τις επιμέρους - τομεακές πολιτικές, στο πλαίσιο της πράσινης ανάπτυξης.

• Οι πυρκαγιές των τελευταίων ετών αφάνισαν χιλιάδες στρέμματα δασικών εκτάσεων, ενώ η ρήση "όπου ήταν δάσος θα ξαναγίνει δάσος" ακούγεται πλέον ως ανέκδοτο στους πολίτες. Πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι όντως οι καμένες δασικές εκτάσεις θα αποκατασταθούν πλήρως και δεν θα δώσουν τη θέση τους σε πολυτελείς κατοικίες;

Ο κ. Σουφλιάς, αντί μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές να αποσύρει την πρότασή του για την επικαιροποίηση του ρυθμιστικού σχεδίου Αττικής και να ενσωματώσει σε μια νέα πρόταση τις πρόσθετες ανάγκες που προέκυψαν, αντί να προτάξει ως στόχο την αποκατάσταση των ζημιών και τη συγκρότηση ενός εθνικού σχεδίου αναγέννησης της Αττικής, ασχολήθηκε με τις δημοπρατήσεις των νέων αυτοκινητοδρόμων Αττικής.

Το ΠΑΣΟΚ θεωρεί ότι η προστασία του περιβάλλοντος και η ποιότητα ζωής των πολιτών είναι κορυφαίες προτεραιότητες στο πλαίσιο της πολιτικής του για την πράσινη ανάπτυξη. Δεσμεύεται για την άμεση αναθεώρηση του ρυθμιστικού σχεδίου Αττικής, υπό το φώς των εξαιρετικά σημαντικών αλλαγών που προκάλεσε στο περιβάλλον η πυρκαγιά και τη συγκρότηση ενός εθνικού σχεδίου αναγέννησης των περιοχών που έχουν πληγεί από τις καταστροφικές πυρκαγιές.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v