Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΤτΕ: Πέντε προτάσεις-σοκ για το Δημόσιο

Κλείσιμο δημοτικών ραδιοφώνων, αναστολή δραστηριοτήτων ΚΑΠΗ, δραστική μείωση των εργαζομένων στο Δημόσιο, συγχώνευση δημόσιων τηλεοπτικών σταθμών προτείνει μεταξύ άλλων ο Γ. Προβόπουλος.

ΤτΕ: Πέντε προτάσεις-σοκ για το Δημόσιο
Συνταγές-σοκ έναντι πάγιων πρακτικών στην ελληνική οικονομία, που -όσο κι αν… βγάζουν μάτι, σε πολλές περιπτώσεις- έχουν φτάσει σε σημείο να θεωρούνται κεκτημένο, προτείνει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος με την έκθεση νομισματικής πολιτικής, προκειμένου να μπει τάξη στο χάος των δημοσίων δαπανών.

Μεταξύ άλλων, διαπιστώνει και εισηγείται:

- Να καταργηθεί η δυνατότητα πρόσληψης στο Δημόσιο για όσους έχουν διετή απασχόληση σε βουλευτικά γραφεία. Σήμερα η διετής εργασία σε γραφείο βουλευτή οδηγεί σε πρόσληψη στο Δημόσιο και μετά όλοι μαζί απορούμε γιατί "φουσκώνει" ο δημόσιος τομέας.

- Να μειωθεί σημαντικά και σε μόνιμη βάση ο δημόσιος τομέας (770.000 εργαζόμενοι στη γενική κυβέρνηση) και να ελεγχθούν οι δυνατότητες μετατάξεων.

- Να συγχωνευτούν σε 1 ή 2 οι δημόσιοι τηλεοπτικοί σταθμοί (ΕΤ1 , ΝΕΤ, ΕΤ3, Πρίσμα, Κανάλι της Βουλής) και να καλύπτουν περισσότερο από το 70% του κόστους λειτουργίας τους από διαφημίσεις, όπως συμβαίνει με τους ιδιωτικούς σταθμούς. Το σημερινό έσοδο που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ θα ήταν σκόπιμο να διατεθεί για τη μείωση του δημοσίου χρέους.

- Να κλείσουν ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί υπερχρεωμένων δήμων (για την ακρίβεια, στην έκθεση αναφέρεται πως "είναι αδιανόητο υπερχρεωμένοι δήμοι να διατηρούν ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς με εκατοντάδες δημοσιογράφους).

- Να ανασταλούν δραστηριότητες των ΚΑΠΗ που χρηματοδοτούνται από τους δήμους.  "Από τη στιγμή όπου η Πολιτεία βρέθηκε στην έσχατη ανάγκη να μειώσει τις συντάξεις, η λειτουργία των ΚΑΠΗ (με χρήματα των δήμων, τα οποία παίρνουν από το κράτος) δεν έχει κανένα νόημα. Είναι προτιμότερο να δοθούν για αύξηση των συντάξεων". 


* ΤτΕ: Εισηγείται ηλεκτρονικό φοροφάκελο, 15 μέτρα για φοροδιαφυγή-έσοδα

Ατομικό ηλεκτρονικού φοροφάκελο για κάθε επιχείρηση και φυσικό πρόσωπο, με διαχρονικά στοιχεία που θα εκτείνονται από το εισόδημα, τον φόρο και τα περιουσιακά στοιχεία έως τις μετοχές και τους τραπεζικούς λογαριασμούς, εισηγείται η Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία εντοπίζει επτά πληγές στο φορολογικό σύστημα της χώρας και προτείνει 15 μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής και την αύξηση των εσόδων.

Στην ενδιάμεση έκθεση νομισματικής πολιτικής της Τράπεζας της Ελλάδος καυτηριάζονται η πολυπλοκότητα και η συχνή μεταβλητότητα του φορολογικού συστήματος αλλά και η ήπια μεταχείριση διεφθαρμένων εφοριακών.

Στις πληγές του συστήματος συγκαταλέγονται ακόμα η έλλειψη μηχανοργάνωσης, οι καθυστερήσεις εκδίκασης φορολογικών υποθέσεων που άγονται στα δικαστήρια για 7 - 10 χρόνια, οι συχνές ρυθμίσεις εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων αλλά και το γεγονός ότι οι φορολογικές αρχές αποτελούν τμήμα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, με όλες τις αδυναμίες της.

Με αυτό το φόντο, η Τράπεζα της Ελλάδος προτείνει:

1. Ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο για κάθε φορολογούμενο και για κάθε μικρή επιχείρηση (ατομική, Ο.Ε. και Ε.Ε.). Οι φορολογικές αρχές θα καταρτίσουν έναν μοναδικό ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο για κάθε φορολογούμενο μετά την ηλικία των 18 ετών (ή σε μικρότερη ηλικία, εάν εργάζεται ή συμμετέχει σε συναλλαγή επί ακίνητης περιουσίας). Το ηλεκτρονικό αρχείο για κάθε φορολογούμενο θα μπορούσε να περιέχει πληροφορίες για:

- Το εισόδημα που δηλώνει κάθε χρόνο.

- Το επάγγελμα.

- Την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων και αγαθών μεγάλης αξίας (π.χ. αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.).

- Τις τυχόν επιχειρηματικές δραστηριότητες.

- Την κατοχή μετοχών, λογαριασμών τραπέζης (χωρίς απαραίτητα να φαίνεται το υπόλοιπο του λογαριασμού) κ.λπ.

Στο αρχείο αυτό θα εμφανίζονταν και όλες οι συναλλαγές με τις φορολογικές αρχές για όλους τους φόρους και για όλα τα έτη (π.χ. εισόδημα, ΦΠΑ, τέλη κυκλοφορίας, μεταβίβαση ακινήτων κ.λπ.), και οι τυχόν φορολογικές παραβάσεις, ρυθμίσεις και ποινές. Επίσης, θα εμφανίζονταν όλες οι πληροφορίες (ή θα υπήρχε πρόσβαση) και για την κοινωνική ασφάλιση. Θα προέκυπτε δηλαδή αν ένας ασφαλισμένος του ΟΑΕΕ καταβάλλει κανονικά τις ασφαλιστικές του εισφορές.

Ο κάθε ατομικός ηλεκτρονικός φάκελος θα είχε ένδειξη για τα αντίστοιχα αρχεία των μελών της ίδιας οικογένειας. Ένα τέτοιο σύστημα θα διασφάλιζε την έγκαιρη και συνεχή παρακολούθηση των συναλλαγών των φορολογουμένων. Θα ήταν έτσι πολύ εύκολο να διαπιστωθεί από τις φορολογικές αρχές ότι το εισόδημα που έχει δηλώσει ένας φορολογούμενος την τελευταία δεκαπενταετία δεν αρκεί για την αγορά των περιουσιακών στοιχείων που έχει αποκτήσει την ίδια περίοδο.

Πρόσβαση στο ατομικό αρχείο να έχει μόνο η αρμόδια ΔΟΥ και το μηχανογραφικό κέντρο του υπουργείου Οικονομικών.

2. Έναν μοναδικό προσωπικό αριθμό ταυτοποίησης για κάθε Έλληνα πολίτη που θα τον συνοδεύει από την ημέρα της γέννησής του. Ο αριθμός αυτός θα εμφανίζεται σε όλα τα δημόσια έγγραφα που τους αφορούν, σε όλη τους τη ζωή, δηλαδή σε τίτλους σπουδών, πιστοποιητικά γέννησης κ.λπ., απολυτήριο στρατού, δελτίο αστυνομικής ταυτότητας, διαβατήριο, κοινωνική ασφάλιση, δίπλωμα οδήγησης, συμβόλαια, κτηματολόγιο, υποθηκοφυλακεία, αγορά (και άδεια κυκλοφορίας) αυτοκινήτων, σκαφών αναψυχής κ.λπ., φορολογικές δηλώσεις, άδειες ανέγερσης κατοικίας, σύνολο συναλλαγών με τράπεζες, ασφαλιστήρια συμβόλαια κ.ά.

3. Ριζική αντιμετώπιση της διαφθοράς στον φοροελεγκτικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό. Να τιμωρούνται και οι φορολογούμενοι που δωροδοκούν εφοριακούς, για τους οποίους προτείνονται πέραν των ποινικών ευθυνών και αυστηρές υπηρεσιακές ποινές.

4. Ηλεκτρονική τιμολόγηση για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Θα καταγράφεται όχι μόνο η έκδοση αλλά και η πληρωμή του τιμολογίου και θα είναι δυνατή η διασταύρωσή τους.

5. Αντικατάσταση του μέτρου της συλλογής αποδείξεων με τη χορήγηση του ίδιου φορολογικού κινήτρου για όλες τις συναλλαγές του φορολογουμένου που διενεργούνται μέσω πιστωτικών καρτών.

6. On line σύνδεση των ταμειακών μηχανών όλων των μικρών επιχειρήσεων (όχι Α.Ε.) λιανικού εμπορίου με ηλεκτρονικούς υπολογιστές του υπουργείου Οικονομικών, ώστε κάθε πώληση (δηλαδή έκδοση απόδειξης) να καταγράφεται αμέσως και να μην είναι δυνατόν να αλλοιωθεί .

7. Μείωση του χρόνου εκδίκασης φορολογικών υποθέσεων σε 3 έως 5 μήνες με την ίδρυση μικρού αριθμού (6 - 7) ειδικών φορολογικών δικαστηρίων, που θα ασχολούνται αποκλειστικά με φορολογικές υποθέσεις.

8. Χρήση ηλεκτρονικού προγράμματος για τον εντοπισμό των περιπτώσεων εκείνων όπου υπάρχει ανάγκη φορολογικού ελέγχου αμέσως μετά την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων και με βάση το περιεχόμενο του ηλεκτρονικού φακέλου του φορολογουμένου.

9. Ευχερέστερη πρόσβαση των φορολογικών αρχών στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων, αλλά με διασφάλιση του απορρήτου του φορολογουμένου.

10. Αύξηση του ποσοστού των ελεγχόμενων δηλώσεων στο 5% των ετήσιων δηλώσεων. Για τους αυτοαπασχολουμένους και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το ποσοστό αυτό θα πρέπει να ανέρχεται στο 25% - 30% κάθε χρόνο, ούτως ώστε όλοι να ελέγχονται κάθε τρία έως τέσσερα χρόνια. Για τους μισθωτούς αρκεί ο έλεγχος του 1% των δηλώσεων. Κατ' εξαίρεση, απαιτείται πολύ μεγαλύτερο ποσοστό ελέγχων στην περίπτωση δημοσίων υπαλλήλων που υπηρετούν σε κρίσιμες υπηρεσίες.

11. Αύξηση των περιπτώσεων παρακράτησης φόρου στην πηγή και δήλωσης του εισοδήματος από τρίτο πρόσωπο, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει δυνατότητα διασταύρωσης των στοιχείων.

12. Κατάργηση ή συγχώνευση όλων των φόρων μικρής απόδοσης και υψηλού διαχειριστικού κόστους (ή κόστους συμμόρφωσης), όπως οι φόροι υπέρ τρίτων.

13. Βελτίωση υπηρεσιών προς τους φορολογουμένους και απλοποίηση των εντύπων των φορολογικών δηλώσεων.

14. Βελτίωση της ποιότητας και των γνώσεων του προσωπικού των ΔΟΥ.

15. Ανεξάρτητοι δημόσιοι λειτουργοί ή και ιδιώτες, που δεν θα συνδέονται με τις φορολογικές αρχές, να αναλάβουν την εσωτερική επιθεώρηση για την εξάλειψη της διαφθοράς στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v