Χατζηδάκη: Οι 40 πρωτοβουλίες που θα φέρουν την ανάπτυξη

Οι παρεμβάσεις αυτές έγιναν σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, βάζοντας τις βάσεις για να μπορέσει να γυρίσει η Ελλάδα στην ανάπτυξη, υποστηρίζει ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης.

Χατζηδάκη: Οι 40 πρωτοβουλίες που θα φέρουν την ανάπτυξη

Απολογισμό των δράσεων που έγιναν στο υπουργείο Ανάπτυξης τη διετία 2012 – 2014 έστειλε ο Κωστής Χατζηδάκης στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Στην επιστολή αναφέρει:

Βάσεις για την Επανεκκίνηση της Πραγματικής Οικονομίας

1. Η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στην 3η θέση στην Ε.Ε ως προς τις απορροφήσεις από το ΕΣΠΑ, από την 18η που βρισκόταν τον Ιούνιο του 2012. Αυτό συνέβη διότι μεταξύ άλλων απλουστεύθηκαν και επιταχύνθηκαν οι διαδικασίες του ΕΣΠΑ με 32 επιμέρους παρεμβάσεις. Ακόμη περισσότερο η Ελλάδα καταλαμβάνει την πρώτη θέση στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης που είναι και το μεγαλύτερο απ’ όλα τα κοινοτικά ταμεία.

2. Εξασφαλίστηκε παρά τις αντίθετες προβλέψεις η επανέναρξη των έργων στους 4 μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, χάρη στο δάνειο της ΕΤΕπ ύψους 650 εκατ. ευρώ αλλά και στην επιτυχή διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους, τις 43 διαφορετικές τράπεζες και την Κομισιόν. Η προσπάθεια είχε φτάσει στο παρά πέντε και ολοκληρώθηκε έπειτα από το ΥΠΟΜΕΔΙ.

3. Ιδρύθηκε, μετά από πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση με την Τρόικα, το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο το οποίο θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ρευστότητας των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων με συνεργασίες όπως αυτές με τη Γερμανική Επενδυτική Τράπεζα (KfW), την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ίδρυμα Ωνάση.

4. Απλοποιήθηκαν οι μηχανισμοί χρηματοδότησης έτσι ώστε να χρηματοδοτούνται οι επιχειρήσεις και με κεφάλαια κίνησης. Μειώθηκε η σχέση συνεπένδυσης (1:1) προκειμένου να διευκολυνθεί η εκταμίευση των δανείων του ΕΤΕΑΝ (Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης) . Το πρόγραμμα «ΤΕΠΙΧ» ήδη αποδίδει καρπούς.

5. Ενώ μέχρι πριν ένα χρόνο τα εγκεκριμένα δάνεια από τις τράπεζες, στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών εργαλείων του κράτους, ήταν περίπου 100 εκατ. ευρώ, σήμερα υπερβαίνουν το 1,5 δις ευρώ.

6. Ψηφίστηκε ο νέος Επενδυτικός Νόμος που περιορίζει τη γραφειοκρατία και θεσπίζει μια Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή για τις στρατηγικές επενδύσεις.

7. Σημειώθηκε σημαντική αύξηση των ξένων άμεσων επενδύσεων (FDI) την τελευταία διετία. Μόνο για το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι ξένες επενδύσεις ξεπέρασαν το επίπεδο του 2007.

8. Εγκρίθηκε (τρίτη μεταξύ των 28 Κρατών Μελών) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η πρόταση της Ελλάδας σε σχέση με το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, πράγμα που δείχνει τη σημαντική δουλειά που προηγήθηκε. Προτεραιότητα αποτελεί η ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας της χώρας, η επιχειρηματικότητα, η εξωστρέφεια και η καινοτομία που θα στηριχθεί με το πρόγραμμα «Επανεκκίνηση». Από την άλλη πλευρά, στόχος είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων κοινωνικής συνοχής. Το κοινωνικό πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ θα δώσει βαρύτητα σε δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα με έμφαση στους τελικούς δικαιούχους με σχεδιασμό για την εμπροσθοβαρή χρηματοδότηση τους.

9. Προωθήθηκαν σημαντικά έργα μέσω ΣΔΙΤ. Μεταξύ άλλων:

i. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για την κατασκευή 13 έργων διαχείρισης απορριμμάτων στη Δυτική Μακεδονία, την Πελοπόννησο, την Δυτική Ελλάδα, την Αιτωλοακαρνανία, την Αχαΐα, τις Σέρρες, την Αττική (4 μονάδες), την Ήπειρο, την Κέρκυρα και την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Στην Πελοπόννησο, τη Δυτική Μακεδονία, τις Σέρρες και την Ηλεία έχουν ήδη αναδειχθεί ανάδοχοι.
ii. Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου για το έργο της Τηλεματικής Αστικών Συγκοινωνιών.
iii. Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου για το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ΟΑΣΑ.
iv. Υπεγράφη η σύμβαση για το έργο ΣΔΙΤ κατασκευής 24 δημόσιων σχολείων σε δήμους της Αττικής και έχει αναδειχθεί ανάδοχος για την κατασκευή 16 δημοσίων σχολείων στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

10. Ξεκίνησε η υλοποίηση της εθνικής μας στρατηγικής για τα Logistics, με τη δημιουργία ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου και την προώθηση συνεργειών σε επίπεδο υποδομών, ώστε η Ελλάδα να γίνει ο βασικός διαμετακομιστικός κόμβος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Το σχετικό νομοσχέδιο ήδη συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, ενώ ο κλάδος των Logistics είναι ένας από τους 9 τομείς της οικονομίας που δίνει έμφαση το νέο ΕΣΠΑ.

Εξωστρέφεια & Εξαγωγές

11. Έχουν τεθεί σε εφαρμογή 25 δράσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών των εξαγωγών με στόχο τη μείωση του χρόνου και του κόστους κατά 50% και 20% αντίστοιχα (μεταξύ άλλων ηλεκτρονικά τελωνεία, λειτουργία του μεγάλου τελωνείου 24 ώρες το 24ωρο κλπ).

12. Ψηφίστηκε ο νόμος για τη δημιουργία Ενιαίου Φορέα Εξωστρέφειας (Enterprise Greece) με την ενοποίηση των ΟΠΕ και Invest in Greece με βάση της πρακτικής άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Σκοπός του νέου φορέα είναι τόσο η προσέλκυση επενδύσεων όσο και η προώθηση των εξαγωγών μέσα από την συστηματική δικτύωση στο εξωτερικό και την ουσιαστική στήριξη για τη διείσδυση στις αγορές-στόχους. Τον περασμένο Απρίλιο πραγματοποιήθηκε η ενοποίηση των δυο οργανισμών.

13. Υπεγράφη για πρώτη φορά στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, συμφωνία για παροχή εγγυήσεων 500 εκατ. ευρώ σε εμπορικές τράπεζες με στόχο τη διευκόλυνση των εισαγωγικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων για τις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές τους.

14. Αναδείχθηκε το Ελληνικό Σήμα προϊόντων και υπηρεσιών που θα αποτελέσει το διαβατήριο αναγνωρισιμότητας των ελληνικών προϊόντων εντός και εκτός της χώρας.

Εξοικονόμηση Πόρων & Εκσυγχρονισμός του Δημοσίου

15. Ψηφίστηκε ο νόμος για το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ). Ο νόμος προβλέπει ότι όλες οι δημόσιες συμβάσεις όλου του Δημόσιου Τομέα θα γίνονται με ηλεκτρονική διαδικασία με στόχο την αύξηση της διαφάνειας, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την εξοικονόμηση πόρων για το Δημόσιο. Το σύστημα θα εφαρμοστεί σταδιακά με καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής τον Οκτώβριο του 2015, ενώ ήδη από το 2013 η Γενική Γραμματεία Εμπορίου έχει προχωρήσει κεντρικά στην εκτέλεση ηλεκτρονικών διαγωνισμών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

16. Για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της λαθρεμπορίας καυσίμων εγκαταστάθηκαν συστήματα ελέγχου εισροών-εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Μαγνησία, Ιωάννινα, Αχαΐα και Ηράκλειο. Το σύστημα επεκτείνεται στα πρατήρια όλης της χώρας έως τον Αύγουστο του 2014 και σταδιακά σε όλους τους κύκλους διακίνησης των καυσίμων.

17. Δημιουργήθηκε το Συντονιστικό Κέντρο για την Αντιμετώπιση του Παραεμπορίου (ΣΥΚΑΠ). Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΥΚΑΠ, για το 2013 κατασχέθηκαν 10.793.372 προϊόντα παραεμπορίου έναντι 2.052.483 για το έτος 2012 (αύξηση 425 %).

18. Έχουν τεθεί οι βάσεις για την απλοποίηση και ενοποίηση όλης της νομοθεσίας σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις, δηλαδή τις προμήθειες, τις υπηρεσίες και τα δημόσια έργα, σε συνεργασία με την αρμόδια Ανεξάρτητη αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Ήδη παρουσιάστηκε το σχετικό νομοσχέδιο.

Απελευθέρωση αγορών & Ενίσχυση επιχειρηματικότητας

19. Ψηφίστηκε o νόμος για την άρση των στρεβλώσεων και τη βελτίωση της λειτουργίας της αγοράς σε 4 βασικούς τομείς της οικονομίας (τουρισμός, επεξεργασία τροφίμων, οικοδομικά υλικά και λιανεμπόριο), σύμφωνα με τις προτάσεις του ΟΟΣΑ και τις πολιτικές ισορροπίες που διαμορφώθηκαν στη Βουλή, προκειμένου να στηριχθεί η παραγωγική βάση της οικονομίας, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να μειωθούν σταδιακά οι τιμές.

20. Ψηφίστηκε ο νόμος πλαίσιο για την απλούστευση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων, ένας νόμος τομή. Πλέον εισάγεται ένα σύστημα απλής αδειοδότησης των επιχειρήσεων με δήλωση αυτοσυμμόρφωσης, τήρηση προτύπων και προδιαγραφών ανά δραστηριότητα και διεξαγωγή ελέγχων κατά τη λειτουργία από πιστοποιημένους φορείς. Μέσω ενός κεντρικού συστήματος διαχείρισης η αδειοδότηση σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά και αυθημερόν.

21. Μειώθηκε σημαντικά το ελάχιστο απαιτούμενο κεφάλαιο για τη σύσταση ΑΕ, και καταργήθηκε το ελάχιστο απαιτούμενο κεφάλαιο για τη σύσταση νέων ΙΚΕ και ΕΠΕ.

22. Υιοθετήθηκαν ρυθμίσεις για την απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος όπως π.χ, τα προτυποποιημένα καταστατικά εταιρειών, η διευκόλυνση δεύτερης ευκαιρίας για επιχειρηματίες με οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία και η κατάργηση προσκόμισης βεβαίωσης για μη οφειλή τέλους ακινήτου κατά τη μεταβίβαση αυτού.

23. Απελευθερώθηκαν τα δίδακτρα των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, στα οποία καταγράφονται ήδη μειώσεις.

24. Απελευθερώθηκε πλήρως η αγορά σε σχέση με κάθε είδους φορτηγά καθώς και οι μεταφορές σε σχέση με τις τουριστικές υπηρεσίες.

25. Δημιουργήθηκε ένα σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο για 16 τεχνικά επαγγέλματα (για τους υδραυλικούς, τους ψυκτικούς κλπ) και απελευθερώθηκε το επάγγελμα του λογιστή.

26. Θεσπίστηκε νέο καθεστώς για τις εμπορικές μισθώσεις χωρίς κρατικές παρεμβάσεις στις σχέσεις μεταξύ ιδιοκτητών ακινήτων και μισθωτών στις νέες συμβάσεις. Καθορίστηκε ελάχιστη διάρκεια για τη μίσθωση η τριετία. Στόχος, η ομαλοποίηση της αγοράς με βάση τις πρακτικές των περισσοτέρων ευρωπαϊκών κρατών.

27. Ως αποτέλεσμα και των παραπάνω παρεμβάσεων ήταν η βελτίωση της θέση της Ελλάδας ως προς την ανταγωνιστικότητά της στην Έκθεση Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας κατά 28 θέσεις (από 100η το 2012 σε 72η το 2014). Ενώ μόνο στο δείκτη «Έναρξη Επιχείρησης» (Starting a Business) ανέβηκε η χώρα κατά 111 θέσεις, από την 147η στην 36η.

28. Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ «Going for Growth», η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη θέση μεταξύ των κρατών – μελών του Οργανισμού στις μεταρρυθμίσεις, στο οποίο συνέβαλε σημαντικά και το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Έργα Υποδομών & Μεταφορών

29. Ολοκληρώθηκε και εγκαινιάστηκε η νέα σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την περιοχή του Θριασίου με το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά στο Ικόνιο.

30. Παρουσιάστηκε και προωθήθηκε νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων (μέσω Συμβάσεων Παραχώρησης). Παράλληλα, έγιναν όλες οι αναγκαίες κινήσεις ως προς το ρυθμιστικό πλαίσιο για να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις σε: ΕΛΤΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ROSCO, αλλά και για την απελευθέρωση του ψηφιακού μερίσματος.

31. Τέθηκαν σε λειτουργία οι νέοι σταθμοί του μετρό «Περιστέρι» και «Ανθούπολη». Παράλληλα, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στους 4 νέους σταθμούς του μετρό στα νότια προάστια (Ηλιούπολη, Άλιμο, Αργυρούπολη και Ελληνικό) οι οποίοι παραδόθηκαν πέρυσι τον Ιούλιο.

32. Αποφεύχθηκε η προγραμματισμένη αύξηση των εισιτηρίων για τον Μάρτιο του 2013. Με συγκεκριμένα μέτρα πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής που προωθήθηκαν προέκυψε αύξηση των εσόδων των συγκοινωνιακών φορέων.

33. Προωθήθηκε το νομοσχέδιο για το νέο σύστημα υπεραστικών οδικών μεταφορών - ΚΤΕΛ. Μεταξύ άλλων, προβλέφθηκε απελευθέρωση των πιο πολυσύχναστων γραμμών, με παράλληλη φροντίδα για τις άγονες γραμμές, με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Λειτουργία αγοράς & Προστασία καταναλωτή

34. Ψηφίστηκε και εφαρμόζεται με επιτυχία το νέο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς (νέος αγορανομικός κώδικας) που διπλασιάζει τις εκπτωτικές περιόδους και διευρύνει τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, ιδίως των μικρών, τις Κυριακές.

35. Υιοθετήθηκαν απλούστερες αγορανομικές και υγειονομικές διατάξεις επιτρέποντας σε περισσότερες επιχειρήσεις να πωλούν περισσότερα προϊόντα σε περισσότερα σημεία. Προωθήθηκαν ρυθμίσεις για την απελευθέρωση αγορών στη λιανική, όπως π.χ η δυνατότητα να πωλείται βρεφικό γάλα στα σούπερ μάρκετ (η τιμή του έπεσε 20-25%).

36. Εκσυγχρονίστηκε και απλοποιήθηκε το πλαίσιο για το υπαίθριο εμπόριο και τις λαϊκές αγορές, με γνώμονα τη διαφάνεια, τη δικαιοσύνη όσον αφορά στους παραγωγούς και τους εμπόρους και την εξυπηρέτηση των καταναλωτών.

37. Υιοθετήθηκαν από κοινού με τα Υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μέτρα απελευθέρωσης της αγοράς καυσίμων βάσει των προτάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού με στόχο την ομαλοποίηση της αγοράς.

38. Eγκαινιάστηκε «η Αγορά του Καταναλωτή» στην περιοχή του Ρέντη όπου οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν τα προϊόντα σε τιμές σημαντικά χαμηλότερες από τις λιανικές.

39. Ψηφίστηκε ρύθμιση για την προστασία των δανειοληπτών με την οποία εξασφαλίστηκε η αναστολή των πλειστηριασμών μέχρι τις 31-12-2014 για όλους όσοι αντιμετωπίζουν πράγματι αδυναμία εξυπηρέτησης των οφειλών τους. Με την ίδια ρύθμιση ξεκίνησε η διαμόρφωση ενός μόνιμου εξωδικαστικού μηχανισμού διευθέτησης των ιδιωτικών οφειλών, με βάση το λεγόμενο «ιρλανδικό μοντέλο» που λαμβάνει υπόψη τις δαπάνες διαβίωσης των νοικοκυριών. Το νέο μοντέλο θα είναι πλήρως λειτουργικό την 1-1-2015. Σύμφωνα με το σχεδιασμό ο μόνιμος εξωδικαστικός μηχανισμός θα θεσπιστεί με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου. Ενώ θα προωθηθούν αλλαγές στο πτωχευτικό δίκαιο με στόχο την παροχή δεύτερης ευκαιρίας στους επιχειρηματίες που πτωχεύουν, αλλά με ασφαλιστικές δικλείδες που θα αποτρέπουν την κατάχρηση αυτής της δυνατότητας.

40. Υιοθετήθηκε στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας η Οδηγία για τις αποζημιώσεις των καταναλωτών από παραβιάσεις του Δικαίου Ανταγωνισμού, που καταπολεμά τα καρτέλ και προστατεύει τον ανυπεράσπιστο καταναλωτή. Έχει δε ήδη ξεκινήσει η διαδικασία για την ενσωμάτωσή της στο εθνικό δίκαιο.

Η προσπάθεια αποδίδει καρπούς

Οι παρεμβάσεις αυτές έγιναν σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, βάζοντας τις βάσεις για να μπορέσει να γυρίσει η Ελλάδα στην ανάπτυξη:

• Οι υψηλοί ρυθμοί απορρόφησης του ΕΣΠΑ και η γρήγορη έγκριση του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 δίνουν τη δυνατότητα να τρέξουν παράλληλα προγράμματα και από τα δύο ΕΣΠΑ για το επόμενο χρονικό διάστημα, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τη ρευστότητα για τις επιχειρήσεις και την προώθηση δράσεων για την κοινωνική συνοχή.

• Το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο θα μπορεί να προσφέρει χαμηλότοκα δάνεια με ευνοϊκούς όρους στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το Σεπτέμβριο.

• Η υλοποίηση των αυτοκινητοδρόμων αναμένεται να συνεισφέρει 1,5% στο ΑΕΠ τα επόμενα τρία χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν.

• Οι απλουστεύσεις στις διαδικασίες των εξαγωγών έχουν περιορίσει τη γραφειοκρατία και έχουν βελτιώσει τις συνθήκες για τους εξαγωγείς. Προχώρησαν άλλωστε σε συνεργασία μαζί τους.

• Η συνεργασία με τον ισραηλινό οργανισμό Yozma για την καινοτομία, η σχετική μελέτη που παραδόθηκε πρόσφατα αλλά και η απόφαση να διπλασιαστούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ για την καινοτομία, από το 4% στο 8% μπορεί να δημιουργήσει μια γερή βάση για τις ελληνικές start ups επιχειρήσεις.

• Οι παρεμβάσεις για τις ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις, τα συστήματα εισροών-εκροών στα καύσιμα αλλά και μέτρα κατά του παρεμπορίου εξασφαλίζουν διαφάνεια στο Δημόσιο και αυξάνουν τα έσοδα του κράτους.

• Με τις νομοθετικές ρυθμίσεις για την άρση των περιορισμών σε συγκεκριμένες αγορές βελτιώσαμε τις συνθήκες ανταγωνισμού. Όπου οι απελευθερώσεις σε αγορές προϊόντων και υπηρεσιών έγιναν πλήρως (βρεφικό γάλα, δίδακτρα ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων κλπ), οδήγησαν σε μείωση τιμών, κάτι που μπορεί να συνεχιστεί με αντίστοιχες παρεμβάσεις στο μέλλον.

• Ο νόμος πλαίσιο για τις αδειοδοτήσεις, με την εφαρμογή του θα διευκολύνει την υγιή επιχειρηματικότητα, ενώ θα προσελκύσει επενδύσεις αφού η διαδικασία αδειοδότησης θα είναι και πιο απλή και πιο γρήγορη.

Η Ελλάδα ανέβηκε σε ανταγωνιστικότητα και έχει ξεκινήσει να προσελκύει περισσότερες επενδύσεις. Φέτος γυρνάει πια από την ύφεση στην ανάπτυξη. Το παραδέχονται όλοι οι διεθνείς οργανισμοί. Οι διαρθρωτικές αλλαγές έχουν ξεκινήσει να πιάνουν τόπο. Η Ελλάδα μπορεί να αποχαιρετήσει την κρίση και να ανοίξει, με τη βοήθεια όλων μας, μία νέα σελίδα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v