Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι 15 εισηγμένες που ευνοούνται από το τουριστικό ράλι

Ποιες εισηγμένες εταιρίες θα μπορούσαν να ωφεληθούν το 2016, σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι υπάρχουσες προβλέψεις για νέα αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού στη χώρα. Οι δύο λόγοι για τους οποίους θα ευνοηθούν και οι τράπεζες.

Οι 15 εισηγμένες που ευνοούνται από το τουριστικό ράλι

Με θερμά λόγια αναφέρθηκε το πρόσφατο εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Alpha Bank για τον ελληνικό τουρισμό, εστιάζοντας στη σημαντική συμβολή του στο ΑΕΠ του 2015 και στις θετικές φετινές προοπτικές του, συμπληρώνοντας, μεταξύ άλλων, πως:

• Η χώρα μας βρίσκεται σε πολύ καλύτερη αξιολόγηση στον πολύ επίκαιρο δείκτη «ασφάλειας και προστασίας» σε σύγκριση με ανταγωνιστικούς προορισμούς όπως η Τουρκία και η Τυνησία και επίσης ότι

• οι προοπτικές του 2016 και των επομένων ετών είναι ενθαρρυντικές. «Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το World Travel & Tourism Council (WTTC), η άμεση συμβολή του τουρισμού ως ποσοστό του ελληνικού ΑΕΠ διαμορφώθηκε στο 7% το 2014, προβλέπεται να αυξηθεί στο 7,1% το 2015 και το 2025 αναμένεται να ανέλθει στο 7,9%. Επισημαίνεται ότι η συνολική συμβολή του τουρισμού ως ποσοστό του ΑΕΠ ανήλθε στο 17,3% το 2014 και προβλέπεται να αυξηθεί σε 17,6% το 2015 και σε 19,8% το 2025. Μακροπρόθεσμα και συγκεκριμένα στη δεκαετία 2015-2025, η συνολική συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,7%, προσεγγίζοντας τα €52,7 εκατ. το 2025».

Γενικότερα, ο σκεπτικισμός που υπήρχε το φθινόπωρο μετά τις αυξήσεις του ΦΠΑ στη διαμονή και την εστίαση φαίνεται να έχει δώσει τη θέση του σε μια συγκρατημένη αισιοδοξία λόγω της δυναμικής που φαίνεται να παρουσιάζει η χώρα ως προορισμός, αλλά και άλλων γεγονότων όπως η περαιτέρω υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου και η κρίση στις ρωσοτουρκικές σχέσεις.

Μέσα σ' αυτό το περιβάλλον, δεν είναι λίγες οι εισηγμένες εταιρίες που αποκτούν έναν λόγο προκειμένου να αισιοδοξούν για τις οικονομικές επιδόσεις τους το 2016, καθώς οι τελευταίες επηρεάζονται σημαντικά από την πορεία του τουρισμού.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι αμιγώς ξενοδοχειακές επιχειρήσεις (οι μετοχές των οποίων διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο της Αθήνας) και ιδιαίτερα αυτές που έχουν έμφαση στην περιοχή της Αττικής, καθώς η τελευταία εμφανίζει ιδιαίτερη δυναμική κατά την τελευταία τριετία.

Στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται ο Αστέρας Βουλιαγμένης (το θέμα της ιδιωτικοποίησής του φαίνεται να προχωρά προς όφελος και της μητρικής Εθνικής Τράπεζας), η Ιονική Ξενοδοχειακή (πολύ καλή συγκυρία για την Alpha Bank, που έχει δώσει εντολή πώλησης του ξενοδοχείου Hilton), η ΛΑΜΨΑ (Μεγάλη Βρετανία και King George) και η ΓΕΚΕ (ξενοδοχείο President).

Ξενοδοχειακή δραστηριότητα ωστόσο έχουν και αρκετές άλλες εισηγμένες εταιρίες, όπως:

• Η Τεχνική Ολυμπιακή μέσω του συγκροτήματος Πόρτο Καρράς στη Χαλκιδική.

• Ο όμιλος Καράτζη μέσω δύο υπαρχουσών τουριστικών μονάδων στην Κρήτη, με προοπτική δημιουργίας και άλλων.

• Η Δάιος Πλαστικά μέσω δύο ξενοδοχείων, ένα στη Θεσσαλονίκη και ένα ακόμη στην Κρήτη.

Πέραν αυτών όμως, αρκετές άλλες εισηγμένες εταιρίες επηρεάζονται σημαντικά από την εκάστοτε πορεία της τουριστικής δραστηριότητας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Autohellas, εξαιτίας του ότι μεταξύ άλλων δραστηριοποιείται και στον χώρο του Rent A Car.

Οι εταιρίες μεταφορών επίσης (π.χ. Αεροπορία Αιγαίου, Attica Group, Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ) επηρεάζονται ως ένα βαθμό και αυτές από την τουριστική κίνηση (θετική ένδειξη για φέτος αποτελεί και η πολύ χαμηλή τιμή του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές).

Γενικότερα όμως, θετικό επηρεασμό από τον τουρισμό έχουν οι περισσότεροι κλάδοι της οικονομίας, όπως για παράδειγμα αυτοί του αυτοκινήτου (από εισηγμένες, Πετρόπουλος και Σφακιανάκης), της σαπωνοποιίας (π.χ. Παπουτσάνης), του τσιμέντου και της ευρύτερης οικοδομικής δραστηριότητας (επενδύσεις σε τουριστικά καταλύματα), των τροφίμων, των ποτών και του λιανικού εμπορίου.

Η τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας, αν συνδυαστεί με μείωση του κινδύνου της χώρας, θα μπορούσε να προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις από το εξωτερικό και υπάρχουν εταιρίες που θα μπορούσαν να ωφεληθούν από μια τέτοια εξέλιξη. Για παράδειγμα, η Ικτίνος Μάρμαρα κατέχει το 20% μιας πολύ μεγάλης έκτασης στην Κρήτη που προορίζεται για χώρο τουριστικής ανάπτυξης.

Φυσικά, από μια καλή τουριστική χρονιά θα ωφεληθούν και οι τράπεζες, οι οποίες (πέρα από ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών μονάδων, όπως ο Αστέρας Βουλιαγμένης και το Hilton), αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα λόγω των μη εξυπηρετούμενων δανείων στον κλάδο. Έτσι, η άνοδος της ζήτησης θα συμβάλει θετικά στις αποπληρωμές μέρους των δανείων, αυτών είτε από τους υπάρχοντες, είτε από νέους ιδιοκτήτες.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v