Η πτώση της κατανάλωσης στις περισσότερες προϊοντικές κατηγορίες, αλλά παράλληλα και η τόνωση της ζήτησης στον κλάδο των οχημάτων είναι οι δύο κυριότερες τάσεις που χαρακτηρίζουν την εγχώρια αγορά μέσα στο 2016.
«Είναι βέβαιο πως τα ελληνικά νοικοκυριά έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους ακόμη και στα τρόφιμα, επηρεασμένα από την οικονομική κρίση και τις πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις. Παρ' όλα αυτά, εμφανίζεται μια αύξηση της ζήτησης για αυτοκίνητα και για ορισμένα άλλα διαρκή καταναλωτικά προϊόντα», δηλώνει στο Euro2day.gr γνωστός οικονομικός παράγοντας, συμπληρώνοντας:
«Η άνοδος στις πωλήσεις αυτοκινήτων οφείλεται κυρίως σε δύο λόγους:
Πρώτον, στις περισσότερες παραγγελίες από τις επιχειρήσεις Rent A Car σε μια βελτιωμένη τουριστική αγορά και
δεύτερον, στο γεγονός ότι από το 2010 έως και το 2014 τα περισσότερα νοικοκυριά ανέβαλαν κάθε σκέψη για αντικατάσταση των οχημάτων τους, με αποτέλεσμα η ζήτηση να πέσει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, ακόμη και με βάση το μειωμένο ΑΕΠ της χώρας. Το αποτέλεσμα αυτής της συμπεριφοράς ήταν να βρεθούν κατά την τελευταία διετία πολλοί συμπολίτες μας με ιδιαίτερα πεπαλαιωμένα οχήματα, τα οποία επιβαλλόταν να αντικαταστήσουν, έστω και με φτηνότερα».
Γεγονός είναι πάντως πως οι νέες εγγραφές αυτοκινήτων αυξήθηκαν στο οκτάμηνο του 2016 κατά 13,5%, όταν στο αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους είχαν ανεβεί κατά 18,9% σε σύγκριση με το 2014.
Η εξέλιξη αυτή δεν άφησε ανεπηρέαστες και τις οικονομικές επιδόσεις των εισηγμένων εταιρειών του κλάδου, βοηθώντας τες (μαζί με τις άλλες επιχειρηματικές κινήσεις που έκαναν) να αυξήσουν τις πωλήσεις τους και τα τελικά τους αποτελέσματα. Έτσι:
• Η Μοτοδυναμική βελτίωσε τον κύκλο εργασιών της από τα 24,1 στα 26,6 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη της από τα 214 στα 479 χιλ. ευρώ.
• Η Πετρόπουλος ανέβασε τον τζίρο της από τα 39,5 στα 49,3 εκατ. ευρώ και την «κάτω γραμμή» της στο 1,6 εκατ. ευρώ και
• η Σφακιανάκης αύξησε τις πωλήσεις της στα 141,4 εκατ. (από 115,7 εκατ.) μειώνοντας και το ύψος των ζημιών της.
Ο κλάδος οχημάτων όμως κάθε άλλο παρά αντανακλά τη μέση εικόνα για την πορεία της εγχώριας κατανάλωσης μέσα στο 2016. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το πρώτο φετινό εξάμηνο, όπου διαπιστώνεται ότι:
• Ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο (εκτός καυσίμων) μειώθηκε κατά 3,2%, έναντι οριακής αύξησης 0,6% και μείωσης κατά 2,5% στο αντίστοιχα εξάμηνα του 2015 και του 2014. Όσον αφορά στους επιμέρους υποκλάδους των καταστημάτων λιανικού εμπορίου κατά το πρώτο εξάμηνο του 2016, ουσιαστικά μόνο ο κλάδος των πολυκαταστημάτων κατέγραψε αύξηση του κύκλου εργασιών.
• Ακόμα και κλάδοι του λιανικού εμπορίου που συνδέονται με μη διαρκή και κυρίως αναγκαία αγαθά, όπως τα τρόφιμα και τα φαρμακευτικά είδη, κατέγραψαν μείωση του κύκλου εργασιών τους.
• Η μείωση του κύκλου των εργασιών στα καταστήματα ειδών διατροφής διαμορφώθηκε στο 3,6%.
Επίσης, ο όγκος των λιανικών πωλήσεων (εκτός καυσίμων και λιπαντικών) υποχρεώθηκε σε πτώση -2,2% κατά το πρώτο επτάμηνο.
Προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι εκτιμήσεις των εισηγμένων εταιρειών από τον κλάδο των τροφίμων.
Για παράδειγμα η διοίκηση της αρτοβιομηχανίας Καραμολέγκος σημειώνει: «Οι δυσμενείς τάσεις που είχαν διαφανεί το 2015 ενισχύθηκαν το 2016, με αποτέλεσμα πρωτόγνωρες εξελίξεις στο λιανεμπόριο. Με βάση στοιχείων της IRI, η αξία των πωλήσεων Hyper & Supermarkets στο α' εξάμηνο του 2016 εμφανίστηκε μειωμένη κατά 8,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Στην αγορά του τυποποιημένου ψωμιού σημειώθηκε πτώση κατά 7,9% σε τεμάχια (στοιχεία IRI) και 7,1% σε τζίρο».
Στην αγορά των αλλαντικών, για μειωμένη εγχώρια ζήτηση μιλούν τόσο η Creta Farms, όσο και η Νίκας (γίνεται αναφορά για «μείωση της ζήτησης λιανικού εμπορίου που πλήττει και τον κλάδο των αλλαντικών»).
Επίσης, ο πρόεδρος της γαλακτοβιομηχανίας ΚΡΙ-ΚΡΙ κ. Παναγιώτης Τσινάβος είχε πρόσφατα τονίσει πως μέσω των εξαγωγών και της διεύρυνσης των μεριδίων της σε γιαούρτι και παγωτό θα επιχειρούσε να αντιμετωπίσει τη μειωμένη εγχώρια ζήτηση που παρατηρείται στις δύο αυτές αγορές.
Σύμφωνα τώρα με τη διοίκηση της ΕΛΓΕΚΑ, «κατά το πρώτο εξάμηνο του 2016 η ύφεση στην ελληνική οικονομία συνεχίστηκε, με την κατανάλωση και τις επενδύσεις αφενός να παρουσιάζουν κάποιες σταθεροποιητικές τάσεις, αφετέρου, να διαμορφώνονται πλέον σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Το θετικό είναι ότι δεν υπήρξαν έκτακτα γεγονότα σε μακροοικονομικό, πολιτικό, οικονομικό επίπεδο, τα οποία θα ασκούσαν περαιτέρω πιέσεις σε καταναλωτές και επιχειρήσεις».