Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δύσκολη χρονιά για τον κλάδο πετρελαίου

Οι τρεις βασικές προτεραιότητες των δύο εισηγμένων σε μια δύσκολη χρονιά για τον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών. Τι δηλώνουν στο Euro2day.gr οι διευθύνοντες σύμβουλοι των δύο εταιρειών.

Δύσκολη χρονιά για τον κλάδο πετρελαίου

Το 2017 ξεκίνησε για την εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών με ανοδική ζήτηση στο πετρέλαιο θέρμανσης (λόγω των πολύ χαμηλών θερμοκρασιών, παράγοντας που θεωρείται συγκυριακός), ωστόσο τα καύσιμα κίνησης καταγράφουν μέσα στον Ιανουάριο μια πτώση της τάξεως του 20%.

Η πολύ μεγάλη αυτή μείωση φαίνεται πως είναι αποτέλεσμα τριών παραγόντων (αποθεματοποίηση από τον Δεκέμβριο επειδή ήταν γνωστή η επικείμενη αύξηση του ειδικού φόρου, κλείσιμο δρόμων λόγω κακοκαιρίας, αλλά και υποχώρηση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών) και από τον Φεβρουάριο θα φανεί το πόσο ισχυρός είναι ο τρίτος -και ανησυχητικός- παράγοντας.

Επιπλέον, συνεχίζονται τα φαινόμενα λαθρεμπορίου και παραβατικότητας αρκετών πρατηρίων (γύρω στο 10% σύμφωνα με τις μετρήσεις), με αποτέλεσμα να πλήττονται οι καταναλωτές αλλά και το υγιές κομμάτι των επαγγελματιών της αγοράς.

Το 2017 αναμένεται να είναι μια χρονιά, η ζήτηση της οποίας θα επηρεαστεί από την οικονομική κρίση, αλλά επίσης από την αυξημένη φορολογική επιβάρυνση των καυσίμων και τις υψηλότερες διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Αντίθετα, η ζήτηση θα προσπαθήσει να βοηθηθεί από τον τουρισμό, οι προοπτικές του οποίου διαγράφονται θετικές.

Σε ό,τι αφορά στις εταιρείες του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών, πέρυσι είχαμε τη διακοπή λειτουργίας των πρατηρίων της Jet Oil, με αποτέλεσμα τη μεταφορά των σημείων πώλησής της στις υπόλοιπες επιχειρήσεις του κλάδου. Αν και όπως λέγεται, τα μεγαλύτερα οφέλη είχαν οι θυγατρικές των διυλιστηρίων, οι περισσότερες εταιρείες όλο και κάπως επωφελήθηκαν.

«Το 2016 ήταν μια ικανοποιητική χρονιά για την Ελινόιλ, όχι μόνο γιατί διατήρησε τις επιδόσεις της σε μια πολύ δύσκολη περίοδο αλλά και γιατί έγινε δουλειά νοικοκυρέματος στις πιστώσεις και ανάπτυξης στα διαφοροποιημένα προϊόντα». Αυτό δήλωσε στο Euro2day.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Ελινόιλ κ. Γιάννης Αληγιζάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων επεσήμανε:

• Η εσωτερική αγορά (όγκος πωλήσεων) έκλεισε μεταξύ του -4% και του -5%.

• Το μερίδιο αγοράς της Ελινόιλ αυξήθηκε από το 9% στο 9,5%, ενώ το δίκτυο των πρατηρίων διευρύνθηκε στα 610 (αποκτήθηκαν και αρκετά καλά πρατήρια της Jet Oil, που παρουσίασε οικονομικά προβλήματα).

• Έγινε πολύ καλή δουλειά διαχείρισης στο μέτωπο των απαιτήσεων, εξέλιξη η οποία θεωρείται πολύ σημαντική εξαιτίας του αυξημένου κινδύνου επισφαλειών που αντιμετωπίζει ο κλάδος.

• Οι πρώτες εκτιμήσεις μιλούν για επίπεδα κερδοφορίας αρκετά κοντά στα περυσινά επίπεδα. 

Σ’ αυτό το δυσμενές περιβάλλον, οι φετινοί στόχοι της Ελινόιλ είναι:

• Η πορεία του όγκου των πωλήσεων σε επίπεδα καλύτερα από τον μέσο όρο της αγοράς (διεύρυνση μεριδίων).

• Η περαιτέρω έμφαση και ανάπτυξη στα διαφοροποιημένα προϊόντα, τα οποία μέχρι σήμερα έχουν βοηθήσει τις πωλήσεις και την κερδοφορία της εισηγμένης.

• Η επιλεκτική ανάπτυξη του δικτύου των πρατηρίων, σε συνδυασμό με την προσπάθεια για όσο το δυνατόν αποφυγή επισφαλειών.

Σύμφωνα επίσης με τον κ. Γιάννη Αληγιζάκη, «Συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελινόιλ είναι και το ότι δεν έχει όλα τα αυγά της στο ίδιο καλάθι, καθώς δραστηριοποιείται επίσης στα στερεά καύσιμα και στις εξαγωγές. Αυτό περιορίζει τον κίνδυνο της εταιρίας, καθώς σε περίπτωση που κάποια αγορά δεν πάει καλά, οι απώλειες μπορούν να αναπληρωθούν, ή έστω να μετριαστούν, από τις υπόλοιπες».

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Revoil κ. Γεώργιος Ρούσσος, μιλώντας στο Euro2day.gr, σημείωσε πως το 2016 έκλεισε με την εταιρεία να έχει αυξήσει τον όγκο των πωλήσεών της και άρα να έχει διευρύνει το μερίδιο αγοράς της στο 10,83%. Στην εξέλιξη αυτή συνέβαλε και η καθαρή αύξηση (προσχωρήσεις μείον αποχωρήσεις) του αριθμού των συνεργαζόμενων πρατηρίων κατά 35, με αποτέλεσμα αυτά να διαμορφωθούν στα 541.

«Τα όποια προβλήματα επισφαλειών είναι απολύτως διαχειρίσιμα», σημείωσε ο κ. Ρούσσος, συμπληρώνοντας πως στόχοι για τη Revoil το 2017 είναι η αύξηση των συνεργαζόμενων πρατηρίων κατά τριάντα (σε περιοχές που η εταιρεία έχει φτωχές επιδόσεις), αλλά και η εκμετάλλευση των διαφοροποιημένων προϊόντων της, που έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη της αγοράς.

Μέσα στο 2017, η Revoil επίσης καλείται να διαχειριστεί τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει στον κλάδο της ναυτιλίας, λόγω της διεθνούς κρίσης που μαστίζει εδώ και χρόνια τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v