Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπόριο: Τα σχέδια των εισηγμένων για το 2008

Επιθετική ανάπτυξη με νέα σήματα και καινούργια καταστήματα εντός και εκτός Ελλάδoς από Κλουκίνα - Λάππα, Sprider και Bάρδα. Νέες εξαγορές και αναδιάρθρωση για ΚΑΕ, Elmec Sport και Folli Follie.

Εμπόριο: Τα σχέδια των εισηγμένων για το 2008
της Πέννυς Κούτρα

**Ο αναλυτικός πίνακας με τις αποδόσεις των εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του εμπορίου στο ΧΑ, δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”.

Eπιθετική ανάπτυξη προκειμένου να ενισχύσουν δίκτυο και πωλήσεις επιχειρούν και το 2008 οι εμπορικές εταιρείες και ειδικότερα εκείνες του κλάδου ένδυσης, οι οποίες μετά τις ανακατατάξεις και τη συγκέντρωση των τελευταίων χρόνων, την ένταση του ανταγωνισμού από την είσοδο πολυεθνικών παικτών αλλά και την ανάγκη ταχύτατης μεγέθυνσης προχωρούν σε νέες επεκτάσεις.

Κάποιες εμπορικές εταιρείες στρέφουν τον κύριο όγκο των επενδύσεών τους στο εξωτερικό προκειμένου να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους στις αναπτυσσόμενες αγορές της ΝΑ Ευρώπης, μερικές σπεύδουν να αναλάβουν νέα επώνυμα σήματα ώστε να ενισχύσουν το χαρτοφυλάκιό τους, ενώ άλλες προχωρούν σε νέες λιανικές επενδύσεις με στόχο να κερδίσουν μεγαλύτερα μερίδια από τους μικρομεσαίους παίκτες της αγοράς.

Οι εγχώριες επιχειρήσεις λαμβάνουν υπόψη τη σταδιακή ωρίμανση της ελληνικής αγοράς και τους περιορισμούς που θέτει το μέγεθός της, ενώ ταυτόχρονα συνυπολογίζουν τη δράση των πολυεθνικών ανταγωνιστριών τους, οι οποίες είτε κατέχουν ήδη σημαντικά μερίδια (π.χ. όμιλος Zara), είτε χτίζουν βαθμηδόν την παρουσία τους στην ελληνική αγορά (π.χ. Η&Μ, Μango), είτε σκοπεύουν να εισέλθουν σε αυτήν (π.χ. ο αμερικανικός όμιλος GAP σε συνεργασία με τον όμιλο Μαρινόπουλου).

* Ο όμιλος Folli Follie - ΚΑΕ μετά την απόκτηση εκείνου της Elmec Sport οδεύει προς τη δημιουργία ενός επιχειρηματικού οργανισμού κατά τα πρότυπα των διεθνών ομίλων πολυτελών ειδών (π.χ. LVMH, Pinault), ο οποίος θα διαθέτει επώνυμα σήματα, διεθνή παρουσία, θέση στις ταξιδιωτικές αγορές, δίκτυα λιανικής και χονδρικής διανομής, ηγετική θέση στην αγορά των πολυκαταστημάτων, σημαντικά πάγια στοιχεία αλλά και έμπειρο management που θα μπορεί να αναπτύξει τις παραπάνω δραστηριότητες.

Ο όμιλος έχει αναθέσει κατ’ αρχάς στην NBGI την εκπόνηση σχεδίου αναδιάρθρωσης του πολυσχιδούς πλέον εμπορικού ομίλου που σχηματίζεται με την προσθήκη των ΚΑΕ και Elmec, με σκοπό την αποτελεσματικότερη λειτουργία του και τη δημιουργία συνεργιών που μπορούν να προκύψουν ανάμεσα στις εταιρείες του ομίλου.

Ταυτόχρονα, εξετάζεται και η χρηματοοικονομική αναδιάρθρωση, καθώς οι εταιρείες του ομίλου μετά το μπαράζ εξαγορών των Links, Elmec και μειοψηφιών σε θυγατρικές εταιρείες της Folli Follie στο εξωτερικό έχουν υψηλό δανεισμό.

Ωστόσο, πέρα από τα σχέδια ανασυγκρότησης, ο όμιλος εξετάζει την περαιτέρω ενίσχυση του χαρτοφυλακίου του με επώνυμα σήματα, τα οποία μπορεί να αναπτύξει εντός και εκτός Ελλάδος, τόσο στη χονδρική διανομή όσο και στη λιανική. Σε αυτήν τη λογική εντάσσονται και οι επαφές για την εξαγορά της εταιρείας παιδικής ένδυσης Lapin.

Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος αναμένει σημαντικά οφέλη τόσο από τη

δραστηριότητα της Links of London, η οποία στο δ΄ τρίμηνο της χρήσης του 2007 πραγματοποίησε το 40% των πωλήσεων της, όσο και από την Elmec Sport, η οποία για το 2007 θα εμφανίσει σημαντικά έκτακτα κέρδη από την πώληση ακινήτων.

Για το 2008, ο όμιλος ΚΑΕ αναμένει σημαντικά οφέλη από την Elmec Sport, καθώς ωριμάζει η λειτουργία του δεύτερου Factory Outlet, αυξάνεται η συνεισφορά των κερδών από τις θυγατρικές στα Βαλκάνια και βελτιώνεται η κερδοφορία της μητρικής εταιρείας. Σημειώνεται δε ότι η Elmec Sport έχει σχέδια επέκτασης της Converse στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, νέων επενδύσεων σε πολυκαταστήματα (συμμετοχή στο πολυκατάστημα της LandMark, σχέδιο αναβίωσης του ΜΙΝΙΟΝ αλλά και δημιουργίας ενός ακόμη στο Βουκουρέστι) καθώς και ανάληψης της αντιπροσωπείας νέων σημάτων.

* Αναδιάρθρωση του επενδυτικού πλάνου της με βασική αλλαγή την επίσπευση των επενδύσεων για τη δημιουργία νέων καταστημάτων Mothercare προωθεί η Κλουκίνας - Λάππας. Η εταιρεία στοχεύει στο τέλος του 2008 τα καταστήματα Mothercare να έχουν φτάσει στα 50, στόχος που με βάση το προηγούμενο πλάνο προβλεπόταν για το 2009. Ταυτόχρονα θα αναπτυχθούν περαιτέρω τα καταστήματα Early Learning Center, τα οποία είναι απόλυτα συμπληρωματικά με αυτά της Mothercare, ενώ εξετάζει το ενδεχόμενο ανάληψης της αντιπροσωπείας νέας ισπανικής φίρμας στον χώρο της γυναικείας ένδυσης.

H ELC είναι εταιρεία παροχής υπηρεσιών εκπαίδευσης παιδιών η οποία διαθέτει μεγάλα περιθώρια κέρδους και κινείται στην υψηλή τιμολογιακή κατηγορία. Από την ελληνική δραστηριότητα της ELC θα μπορούσε να προκύψει ήδη από την πρώτη χρήση συνεισφορά στα κέρδη ύψους 500 χιλ. ευρώ, ενώ σε πλήρη χρήση θα μπορούσε να ξεπεράσει και το 1,5 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι για το 2008 η Κλουκίνας - Λάππας εκτιμάται ότι θα εμφανίσει οργανικά καθαρά κέρδη ύψους 18 εκατ. ευρώ και επιπλέον 7,5 εκατ. ευρώ από την υπεραξία ακινήτων. Αν συνυπολογιστεί και η πρώτη πλήρης χρήση της ELC, τότε τα καθαρά κέρδη της ενδέχεται να φτάσουν στα 28 εκατ. ευρώ.

Η Κλουκίνας - Λάππας εκτιμάται ότι έκλεισε το 2007 με πωλήσεις 75,4 εκατ. ευρώ, EBITDA 25,28 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 18,1 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 7,3 εκατ. ευρώ είναι έκτακτα.

* Νέες επενδύσεις ύψους 21 εκατ. ευρώ με σκοπό την ανάπτυξη του δικτύου της εντός και εκτός συνόρων δρομολογεί για το 2008 και η αλυσίδα Sprider, η διοίκηση της οποίας έχει θέσει στόχους αφενός να δημιουργήσει 20 νέα καταστήματα, εκ των οποίων τα 8 στο εξωτερικό, και αφετέρου να διεισδύσει πιλοτικά στην αγορά της Πολωνίας εντός της τρέχουσας χρήσης.

H αλυσίδα, η οποία αριθμεί σήμερα συνολικά 66 σημεία πώλησης, εκ των οποίων 58 καταστήματα βρίσκονται στην Ελλάδα και 8 στις χώρες Ρουμανία, Βουλγαρία, FYROM και Κύπρο, στοχεύει σε ταχεία ανάπτυξη και σπεύδει να τοποθετηθεί πριν από τους μεγάλους ανταγωνιστές (Inditex και H&M) που δεν κατέχουν θέση στη ΝΑ. Ευρώπη.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, ο μεσοπρόθεσμος στόχος για το 2011 αφορά στη λειτουργία 150 καταστημάτων, εκ των οποίων 100 θα βρίσκονται στη χώρα μας και 50 στις αγορές του εξωτερικού, ενώ σε κάθε χρήση ο όμιλος Sprider θα επιχειρεί την πιλοτική διείσδυση σε μία νέα γεωγραφική αγορά, όπως θα γίνει φέτος στην Πολωνία με ορίζοντα λειτουργίας του πρώτου καταστήματος εντός του α΄ εξαμήνου.

Με στόχο την εξυπηρέτηση του ραγδαία αναπτυσσόμενου δικτύου ο όμιλος έχει ολοκληρώσει επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία κέντρου logistics στην Ανθούσα, το οποίο σύμφωνα με τη διοίκηση δύναται να καλύψει τα μελλοντικά σχέδια ανάπτυξης και να εξυπηρετήσει δίκτυο 150 καταστημάτων.

Σημειώνεται ότι η Sprider έχει ήδη αποφασίσει την έκδοση ομολογιακού δανείου έως 60 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εξυπηρετήσει τις επενδύσεις της για την ανάπτυξη του δικτύου, ενώ εντός του 2007 προχώρησε σε σημαντική μείωση του δανεισμού της, καταγράφοντας έσοδα 43,5 εκατ. ευρώ που προέκυψαν από πωλήσεις μη λειτουργικών παγίων στην Ανθούσα και στη Σόφια της Βουλγαρίας.

Υπενθυμίζεται ότι για τη χρήση του 2007 η διοίκηση του ομίλου Sprider εκτιμά ότι ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών θα διαμορφωθεί στα 124 εκατ. ευρώ, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 112 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 31,3% σε σχέση με το 2006.

Τα λειτουργικά κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας το 2007 αναμένεται να διαμορφωθούν στα 13 εκατ. ευρώ έναντι 11 εκατ. ευρώ της προηγούμενης πρόβλεψης, αυξημένα κατά 55,6% σε σχέση με το 2006.

Για το 2008 η διοίκηση της Sprider εκτιμά ότι ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών θα διαμορφωθεί στα 165 εκατ. ευρώ και αναμένεται να προέλθει τόσο από την αποδοτικότερη λειτουργία των υφιστάμενων καταστημάτων όσο και από τη δημιουργία νέων.

Τα μικτά κέρδη αναμένεται να ανέλθουν σε 93,1 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) σε 35,6 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων σε 25,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 18,6 εκατ. ευρώ.

* Την ανάληψη νέας αντιπροσωπείας του επώνυμου σήματος Tie Rack με στόχο τη λιανική ανάπτυξή του στην Ελλάδα επιδιώκει η εταιρεία Βάρδας, η οποία βρίσκεται κοντά σε σχετική συμφωνία. Η βρετανική επώνυμη εταιρεία διαθέτει προϊόντα αξεσουάρ και περιφερειακής ένδυσης που έχουν ήδη μικρή παρουσία στην Ελλάδα και κινούνται τιμολογιακά στο μεσαίο - χαμηλό επίπεδο της αγοράς ένδυσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Βάρδας σκοπεύει να αναπτύξει αυτόνομο λιανικό δίκτυο 40 σημείων σε βάθος χρόνου. Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι η εταιρεία έχει θέσει ως στόχο τον διπλασιασμό των πωλήσεών της εντός της ερχόμενης πενταετίας έως τα 100 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι για το σύνολο του 2007 η Βάρδας αναμένει κύκλο εργασιών 55 εκατ. ευρώ, έναντι 47,4 εκατ. ευρώ το 2006. Έτσι, για την περαιτέρω ενίσχυση των πωλήσεών της, εκτός από την ωρίμανση κάποιων νεότερων καταστημάτων της, προσανατολίζεται σε επεκτάσεις, οι οποίες θα κινηθούν σε δύο άξονες.

Ο πρώτος θα αφορά στην εσωτερική αγορά και στη δημιουργία νέων σημείων πώλησης της ομώνυμης αλυσίδας ένδυσης σε περιοχές όπου σήμερα δεν υπάρχει κάλυψη (π.χ. δυτική Αθήνα). Συμπληρωματικά, ωστόσο, στην παραπάνω στρατηγική, η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο ανάπτυξης νέων αντιπροσωπειών με μονοθεματικά καταστήματα στην εγχώρια αγορά, οι οποίες θα απευθύνονται στο μεσαίο και οικονομικότερο κομμάτι της αγοράς ένδυσης.

Παράλληλα, ο δεύτερος άξονας ανάπτυξης που εξετάζει είναι η σταδιακή έξοδος του concept Vardas στο εξωτερικό και ειδικότερα στις αγορές της Πολωνίας, της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας.

Για τον σκοπό αυτόν έχει ήδη αναθέσει σε εξειδικευμένο σύμβουλο τη μελέτη των εν λόγω αγορών και διερευνά την αγορά ακινήτων,

προσανατολιζόμενη στα εμπορικά κέντρα που δημιουργούνται στα Βαλκάνια και στην ΝΑ. Ευρώπη, καθώς εκτιμά ότι είναι η προσφορότερη λύση για τη δημιουργία λιανικής πιλοτικής θέσης στις συγκεκριμένες αναπτυσσόμενες αγορές.

* Την πώληση κάποιων εκ των μεγάλων εμπορικών ακινήτων που διαθέτει στο κέντρο της Αθήνας εξετάζει, σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της Notos Com προκειμένου να αποπληρώσει δανεισμό που συνάφθηκε από την προς συγχώνευση Τραμουντάνα για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της Notos και την έξοδό της από το Χ.Α.

Η αύξηση του κόστους δανεισμού που δημιουργεί η πιστωτική κρίση επιβάλλει την επίσπευση κινήσεων για μείωση του δανεισμού και σύμφωνα με πληροφορίες η Notos έχει έρθει σε επαφές με εταιρείες του εξωτερικού που επενδύουν σε ακίνητα.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 518 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 22/02 - 26/02/2008

**Ο αναλυτικός πίνακας με τις αποδόσεις των εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του εμπορίου στο ΧΑ, δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v