«Επιθεώρηση» θεσμών στον εξωδικαστικό μηχανισμό

Στα τεχνικά κλιμάκια σήμερα η πρόοδος του νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Αναμένεται η δημοσίευση στο ΦΕΚ της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την αυτοματοποιημένη διαδικασία. «Εκλεισε» και άλλη υπόθεση διευθέτησης.

«Επιθεώρηση» θεσμών στον εξωδικαστικό μηχανισμό

Η πρόοδος του εξωδικαστικού μηχανισμού θα βρεθεί στο επίκεντρο της σημερινής συνάντησης των τεχνικών κλιμακίων του οικονομικού επιτελείου και των δανειστών. Το ίδιο θέμα αναμένεται να συζητηθεί και την ερχόμενη Πέμπτη, σε ανώτατο, ωστόσο, επίπεδο, εν αναμονή και της δημοσίευσης στο ΦΕΚ της Κοινής Υπουργικής Απόφασης στην οποία ορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις υπαγωγής στην αυτοματοποιημένη διαδικασία των οφειλών από 20.000 έως 50.000 ευρώ.

Σύμφωνα με στελέχη του οικονομικού επιτελείου, μετά τη διευθέτηση της πρώτης υπόθεσης (σ.σ. την περασμένη Παρασκευή), τα πράγματα θα είναι ευκολότερα για τον εξωδικαστικό, καθώς αποκτάται τεχνογνωσία και ευελιξία στη ρύθμιση των οφειλών. Όπως αναφέρουν τα ίδια στελέχη, χθες έκλεισε ακόμη μία υπόθεση, με οφειλέτη (που χρωστούσε στο ΚΕΑΟ και την εφορία) να επιτυγχάνει τη διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων 85% και 95% αντίστοιχα και να λαμβάνει περίοδο αποπληρωμής 120 δόσεις. Συνεπώς, η διαδικασία φαίνεται να μπαίνει σε μία... ροή.

Οι υποθέσεις που θα διευθετηθούν θα πολλαπλασιαστούν στις αμέσως ημέρες, σημειώνεται αρμοδίως καθώς αναμένεται να «κλείσουν» 12-13 υποθέσεις με χρέη προς τράπεζες και άλλες 7 υποθέσεις με οφειλές σε περισσότερες από μία τράπεζες, το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με βάση τα στοιχεία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) από την έναρξη ισχύος του νόμου, έχουν επιχειρήσει να υποβάλουν αιτήσεις περίπου 12.800 οφειλέτες. Εξ αυτών, οι 2.000 απορρίφθηκαν από το σύστημα, διότι δεν πληρούσαν τα κριτήρια, ενώ οι υπόλοιπες συμπληρώνονται σταδιακά, με τους οφειλέτες να αναρτούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τα απαραίτητα στοιχεία.

Μάλιστα περίπου 2.000 αιτήσεις είναι στο τελικό στάδιο υποβολής, ενώ έχουν οριστικοποιηθεί 300 αιτήσεις , οι οποίες βρίσκονται σε φάση διαπραγμάτευσης. Ειδικότερα από τις 300 αιτήσεις, οι 190 έχουν παραπεμφθεί σε διμερή διαπραγμάτευση καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις το ύψος των οφειλών υπερβαίνει το 85% προς έναν πιστωτή και οι υπόλοιπες 110 βρίσκονται στη διαδικασία πολυμερούς διαπραγμάτευσης με την παρουσία συντονιστή.

Βέβαια, ουδείς γνωρίζει αν τα παραπάνω στοιχεία κριθούν ικανοποιητικά από τους θεσμούς. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου, οι αιτήσεις και οι αναδιαρθρώσεις θα πολλαπλασιαστούν από τη στιγμή που θα τεθεί σε εφαρμογή η αυτοματοποιημένη διαδικασία.

Υπενθυμίζουμε ότι για να υπαχθεί μία επιχείρηση στην αυτοματοποιημένη διαδικασία, θα πρέπει να έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κατά την τελευταία χρήση ή σε δύο από τις τρεις τελευταίες χρήσεις, πριν από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στο ν. 4469/2017 (εξωδικαστικός μηχανισμός), ενώ ο λόγος του συνόλου των οφειλών, μετά την αφαίρεση των προστίμων και των προσαυξήσεων προς το καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων να είναι ίσος ή μικρότερος από οκτώ.

Διευκρινίζεται ότι για την εφαρμογή της παραπάνω προϋπόθεσης λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο ποσό που προκύπτει από τη σύγκριση των εξής ποσών:

α) του καθαρού αποτελέσματος προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων της τελευταίας χρήσης και

β) του μέσου όρου των δύο πλέον θετικών καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων από τις τρεις τελευταίες χρήσεις.

Η μέγιστη διάρκεια αποπληρωμής των οφειλών δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 120 δόσεις, ενώ οι πιστωτές του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα διατηρούν σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να προβούν σε εξατομικευμένη αξιολόγηση βιωσιμότητας, σύμφωνα με τις εσωτερικές διαδικασίες οργάνωσής τους, προκειμένου να εκτιμήσουν την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. Σημειώνεται ότι το ύψος των δόσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1/3 των ετήσιων καθαρών εσόδων του οφειλέτη.

Σταμάτης Ζησίμου s.zisimou@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v