Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πόσο κοστίζει η κινητή τηλεφωνία στην Ελλάδα

Πού κατατάσσεται η χώρα σε σχέση με τα άλλα κράτη της ΕΕ σε ό,τι αφορά το κόστος, σύμφωνα με έρευνα της Ovum για λογαριασμό της ΕΕΚΤ. Η μεθοδολογία και η ποιότητα του δικτύου. Ποιο είναι το προφίλ του μέσου καταναλωτή σε Ελλάδα - Ε.Ε.

Πόσο κοστίζει η κινητή τηλεφωνία στην Ελλάδα

Η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση της κλίμακας με τις τιμές κινητής τηλεφωνίας στην Ευρώπη, σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων Ovum για λογαριασμό της Ενωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ).

Μάλιστα, με βάση τους υπολογισμούς της Ovum, στην ελληνική αγορά, προ φόρων, ο μέσος χρήστης θα πληρώνει 10,7 ευρώ ανά μήνα, λίγο χαμηλότερα από τον μέσο όρο της Ε.Ε., που είναι 12,1 ευρώ τον μήνα. Μετά φόρων, η τιμή για τον μέσο χρήση κινητής τηλεφωνίας ανεβαίνει στα 14,8 ευρώ τον μήνα, με τον μέσο όρο της Ε.Ε. στα 14,9 ευρώ ανά μήνα. Στη μέση της Ε.Ε. κατατάσσεται η Ελλάδα και με βάση το κόστος (για τον μέσο χρήστη) των SMS και των GΒ.

Ποιος είναι, όμως, ο μέσος χρήστης στην Ελλάδα; Οι υπολογισμοί της Ovum, με βάση τους οποίους προκύπτει πως η ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας είναι κοντά στο μέσο κοινοτικό όρο, έγιναν με δεδομένο πως η μέση χρήση στη φωνητική υπηρεσία κινητής φτάνει στην Ελλάδα τα 175 λεπτά τον μήνα, ενώ ο μέσος χρήστης στέλνει 22 SMS και κατεβάζει μόλις 0,33 GB δεδομένων κάθε μήνα. Χρησιμοποιήθηκε ο μέσος όρος της τελευταίας τετραετίας 2014 - 2017, με προβολή του ίδιου προφίλ χρήσης σε άλλες 21 αγορές της Ευρώπης.

Η εικόνα για τις τιμές αλλάζει, πάντως, όταν το μοντέλο της Ovum εφαρμοστεί με βάση το προφίλ του μέσου Ευρωπαίου καταναλωτή ο οποίος καταναλώνει 153 λεπτά φωνητικής συνομιλίας ανά μήνα, στέλνει 66 SMS και κατεβάζει περίπου 1,66 GB, δηλαδή πέντε φορές περισσότερα σε σχέση με τον μέσο Ελληνα πελάτη κινητής.  Με βάση το προφίλ του Ευρωπαίου πελάτη, οι τιμές μετά φόρων κατατάσσουν τη χώρα μας σε μια από τις ακριβότερες της Ε.Ε. Συγκεκριμένα με βάση το προφίλ του μέσου Ελληνα πελάτη το μέσο μηνιαίο κόστος, μετά φόρων γιατ την περίοδο 2014 - 2017 ήταν 14,80 ευρώ, αλλά με βάση το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό προφίλ χρήσης, το κόστος σχεδόν διπλασιάζεται και φτάνει τα 27,04 ευρώ. 

Στην Ovum υποστηρίζουν πως η Κομισιόν βλέπει τα πακέτα που προσφέρονται σε κάθε αγορά, αλλά το συγκεκριμένο μοντέλο δεν συμπεριλαμβάνει τις προσφορές κ.ά. Σε αντίθεση, η μελέτη της Ovum περιλαμβάνει όλα τα πακέτα για όλους τους πελάτες, ώστε να εντοπίσει την τιμή ανά υπηρεσία και στη συνέχεια να υπολογίσει τη μέση τιμή για τον μέσο Έλληνα καταναλωτή και τον μέσο Ευρωπαίο. Υπολογίζει την τιμή ανά λεπτό, την τιμή ανά SMS και το κόστος ανά GB με βάση τα έσοδα των εταιρειών σε κάθε κατηγορία υπηρεσίας αφού τα διαιρέσει με τη μηνιαία χρήση.

Ειδικά για τις τιμές στα δεδομένα, η πτώση στο κόστος για τον μέσο χρήστη φτάνει το 73% μεταξύ του 2014 και του 2017, πάλι με βάση τους υπολογισμούς της Ovum. Σημειώνεται, πως με βάση άλλες αναλύσεις για το κόστος των δεδομένων στην Ευρωπαϊκή Ενωση (για παράδειγμα μια πρόσφατη έκθεση της φινλανδικής Rewheel), η Ελλάδα έχει ένα από τα υψηλότερα κόστη ανά GB στην Ευρώπη.

Ο γενικός διευθυντής της ΕΕΚΤ Γιώργος Στεφανόπουλος υποστήριξε πως από το 2019 και η ΕΛΣΤΑΤ θα παρουσιάζει στοιχεία για το κόστος των τηλεπικοινωνιών με βάση νέο μοντέλο που έχει συμφωνηθεί με τους παρόχους και με στοιχεία που θα δίνουν οι πάροχοι. Σημειώνεται πως με βάση το υφιστάμενο μοντέλο της ΕΛΣΤΑΤ, το κόστος των τηλεπικοινωνιών έχει αυξηθεί τον τελευταίο χρόνο κατά περίπου 5%, κάτι που αποδίδεται από τις εταιρείες στο μοντέλο που χρησιμοποιεί η στατιστική υπηρεσία. «Μάλιστα αυτή η θεσμική συζήτηση με τους υπευθύνους δεν έχει ξαναγίνει», είπε ο γενικός διευθυντής της ΕΕΚΤ, με αφορμή τη διαπραγμάτευση με την ΕΛΣΤΑΤ.

Τέλος, στη μελέτη της Ovum αναφέρεται πως «οι χρήστες κινητών επικοινωνιών στην Ελλάδα απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας δίκτυα» με βάση τη μέση ταχύτητα κατεβάσματος δεδομένων.

«Η προσπάθεια της ΕΕΚΤ είναι να δώσουμε μια μελέτη όσο μπορούμε πιο κοντά στην πραγματικότητα του Έλληνα καταναλωτή, η οποία έχει ήδη παρουσιαστεί στις αρμόδιες αρχές» τόνισε ο κ. Στεφανόπουλος. «Η μελέτη είναι διακριτή και προσεγγίζει τις πραγματικές τιμές όπως τις προσλαμβάνει ο Έλληνας καταναλωτής».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v