Με αλλαγές ο νέος διαγωνισμός για λεωφορεία ΟΑΣΑ/ΟΑΣΘ

Μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων και διαφορετικό μείγμα καυσίμων θα προβλέπει η νέα προκήρυξη για την προμήθεια οχημάτων, ώστε να ανανεωθεί ο πανάρχαιος στόλος του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ. Οι αλλαγές που σκέφτονται στο υπ. Υποδομών.

Με αλλαγές ο νέος διαγωνισμός για λεωφορεία ΟΑΣΑ/ΟΑΣΘ

Την προμήθεια περισσότερων από 800 οχημάτων θα περιλαμβάνει ο νέος διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ, μετά την ακύρωση της προηγούμενης διαδικασίας που είχε ξεκινήσει επί Χρ. Σπίρτζη. Ενώ ο ακυρωθείς διαγωνισμός προέβλεπε την προμήθεια 750 οχημάτων, με τον καινούργιο ο αριθμός τους θα αυξηθεί, ενώ παράλληλα θα αλλάξει το μείγμα. Έτσι στο νέο διαγωνισμό θα προβλέπεται πως περίπου το ένα τρίτο θα είναι ηλεκτρικά οχήματα, ένα άλλο ποσοστό θα κινούνται με φυσικό αέριο, αλλά θα περιλαμβάνεται και η προμήθεια μικρού αριθμού πετρελαιοκίνητων λεωφορείων.

Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών (ο υπουργός Κ. Καραμανλής και ο αρμόδιος υφυπουργός Γ. Κεφαλογιάννης) βιάζονται για την προκήρυξη του διαγωνισμού, με στόχο να καλυφθεί από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ ένα τμήμα του μεγάλου κόστους (περί το μισό δισ. ευρώ, αν υπολογιστεί και η συντήρηση για 15 χρόνια) για την προμήθεια των νέων οχημάτων. Παράλληλα βρίσκονται σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τη λήψη άτοκου δανείου, που θα καλύψει την προμήθεια των ηλεκτρικών και άλλων «πράσινων» οχημάτων, ενώ το υπόλοιπο θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Η ανάγκη ανανέωσης του στόλου αλλά και η εφαρμογή ενός διαφορετικού μοντέλου συντήρησης είναι επιτακτική για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Σήμερα κυκλοφορούν, με «φωτογραφικές» υπουργικές αποφάσεις, πανάρχαια οχήματα, αρκετά από τα οποία είναι κακοσυντηρημένα. Οι συχνές ελλείψεις ανταλλακτικών επιτείνουν το πρόβλημα. Πρόσφατα, με πρόσθετη χρηματοδότηση 1 εκατ. ευρώ για ανταλλακτικά, στο υπουργείο πέτυχαν την αύξηση του αριθμού των οχημάτων που κυκλοφορούν καθημερινά κατά 100!

Ο προηγούμενος διαγωνισμός ακυρώθηκε, με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να υποστηρίζει πως δεν είχε προηγηθεί η απαραίτητη μελέτη, ενώ είχαν ήδη υπάρξει προσφυγές από υποψηφίους που θεωρούσαν προβληματική τη διακήρυξη.

Τα έσοδα 

Η ανανέωση του στόλου είναι μόνο ένα από τα μέτωπα του υπουργείου Υποδομών καθώς καλείται να αντιμετωπίσει και τη διευρυνόμενη τρύπα στα έσοδα του ΟΑΣΑ, εξαιτίας της σημαντικής αύξησης του αριθμού των δικαιούχων δωρεάν ή μειωμένου κομίστρου από την προηγούμενη κυβέρνηση. Κατά πληροφορίες, αναζητούνται λύσεις ώστε ο ΟΑΣΑ να λαμβάνει εγκαίρως και στο σύνολό τους τα οφειλόμενα ποσά από τα υπουργεία που εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη κοινωνική πολιτική (π.χ. από το υπουργείο Εργασίας για τους ανέργους και άλλες κοινωνικές ομάδες κ.λπ). Ένα άλλο ζήτημα είναι ο έλεγχος, ώστε να διαπιστωθεί πως οι δεκάδες χιλιάδες κάρτες δωρεάν διέλευσης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου χρησιμοποιούνται πράγματι από τους δικαιούχους τους.

Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχει εξηγηθεί επαρκώς γιατί προσφέρεται σε συγκεκριμένες, προνομιούχες, κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων, που λαμβάνουν και σχετικά υψηλούς μισθούς, δωρεάν χρήση των αστικών συγκοινωνιών, την οποία δεν απολαμβάνουν χαμηλόμισθοι του ιδιωτικού τομέα.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v