Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Καθαρός διάδρομος» για τον ΟΔΔΗΧ το 2020

Καλυμμένες εκ των προτέρων οι χρηματοδοτικές ανάγκες της επόμενης χρονιάς, χωρίς καν να χρειαστεί το μαξιλάρι. Εκδόσεις ομολόγων έως και 9 δισ. ευρώ στο πλάνο του 2020. Οι ιδιωτικοποιήσεις και οι επαφές με τους primary dealers.

«Καθαρός διάδρομος» για τον ΟΔΔΗΧ το 2020

Ακόμα και εάν ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους δεν έκανε ούτε μια έξοδο στις αγορές το 2020, το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε με τα δικά του μέσα να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας το επόμενο έτος, χωρίς να «ακουμπήσει» το μαξιλάρι διαθεσίμων, το οποίο αισίως έχει φτάσει τα 35 δισ. ευρώ. Όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς ομολόγων, αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας.

Το 2020, με τα σημερινά δεδομένα, για την κάλυψη των χρεολυσίων απαιτούνται 4,9 δισ. ευρώ. Σύντομα, το ποσό αυτό θα μειωθεί σχεδόν στο μισό, καθώς είναι θέμα χρόνου η ολοκλήρωση της διαδικασίας πρόωρης αποπληρωμής ακριβών δανείων του ΔΝΤ, ύψους 2,7 δισ. ευρώ. Τα 4,9 δισ. ευρώ των χρηματοδοτικών αναγκών θα έχουν μειωθεί σε 2,2 δισ. ευρώ και τώρα έρχεται η ώρα των πρωτογενών πλεονασμάτων να συνδράμουν.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του προσχεδίου προϋπολογισμού, οι οποίες αναμένεται να επαναβεβαιωθούν στις 21 Νοεμβρίου με την κατάθεση του τελικού σχεδίου στη Βουλή, το 2020, το πρωτογενές πλεόνασμα σε όρους ενισχυμένης εποπτείας θα είναι οριακά υψηλότερο από τα 7 δισ. ευρώ.

Το πρωτογενές πλεόνασμα θα έρθει να καλύψει τις δαπάνες τόκων των περίπου 6 δισ. ευρώ. Κάπως έτσι, προκύπτει ένα περιθώριο 1 δισ. ευρώ για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας, εάν ο ΟΔΔΗΧ επέλεγε να μην κουνήσει το… δάχτυλό του.

Στην εξίσωση κάλυψης των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας υπάρχουν κι άλλα «μαξιλάρια». Αρμόδιος παράγοντες υπενθυμίζει για παράδειγμα ότι το 2020 στον κρατικό προϋπολογισμό αναμένεται να εισρεύσουν 1,3 δισ. ευρώ από τα κέρδη ελληνικών ομολόγων τα οποία βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο κεντρικών τραπεζών και της ΕΚΤ. Μέρος αυτών θα συνεχίσει να κατευθύνεται στην εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, αν υποθέσουμε ότι ένα μέρος τους θα συμφωνηθεί το 2020 να περάσει στη στήριξη επενδύσεων και κατ' επέκταση της ανάπτυξης.

Υπάρχει και μία ακόμα «πηγή», οι αποκρατικοποιήσεις. Επίσημη πρόβλεψη δεν έχει διατυπωθεί επί του παρόντος για το εύρος των προσδοκώμενων εσόδων αλλά εντός του 2020 έχουν αυξημένες πιθανότητες ολοκλήρωσης, κινήσεις αποκρατικοποίησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, της ΔΕΠΑ, των ΕΛΠΕ, αλλά και μεγάλων λιμανιών της χώρας. Μόνο η πώληση του 30% του Ελ. Βενιζέλος εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς ότι μπορεί να φέρει στο δημόσιο ταμείο έσοδα ακόμα και πάνω από 1 δισ. ευρώ. Πρακτικά, μας λέει ο συνομιλητής μας, «του χρόνου δεν χρειάζεται ούτε ένα ευρώ νέου δανεισμού για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας και αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά».

Η διαπίστωση αυτή, κάθε άλλο παρά σημαίνει ότι ο ΟΔΔΗΧ δεν προτίθεται να βγει στις αγορές το 2020. Ήδη από τις αρχές του μήνα, έχει ξεκινήσει ένας κύκλος επαφών με τους primary dealers για ανταλλαγή απόψεων και μέσα στον Δεκέμβριο ο ΟΔΔΗΧ -όπως έκανε και πέρυσι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια μνημονίων- αναμένεται να ενημερώσει τους επενδυτές για τις προθέσεις εκδόσεων του 2020. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως και οι φετινές ανακοινώσεις, παρά το γεγονός ότι οι συνθήκες στις αγορές έχουν βελτιωθεί θεαματικά σε σχέση με πέρυσι τέτοια εποχή, θα περιλαμβάνουν διάφορα εναλλακτικά σενάρια. Στο «ανώτερο» εκ των σεναρίων θα προβλέπονται εκδόσεις χρέους έως και 9 δισ. ευρώ, ανάλογα με τις συνθήκες που θα επικρατούν. Ο μεγαλύτερος όγκος εκδόσεων αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v