Μπαράζ αλλαγών στον ασφαλιστικό κλάδο φέρνει η πανδημία

Η πρώτη εικόνα της ασφαλιστικής αγοράς μετά την επιστροφή της χώρας στη «νέα κανονικότητα». Οι ανακατατάξεις στον χώρο των διαμεσολαβούντων και οι ευκαιρίες για όσους προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Μπαράζ αλλαγών στον ασφαλιστικό κλάδο φέρνει η πανδημία

Με την ασφαλιστική αγορά να επανέρχεται σταδιακά στην «κανονικότητα», οι παράγοντες του κλάδου προσπαθούν να εκτιμήσουν το μέγεθος των φετινών απωλειών που θα προκύψουν λόγω της πανδημίας, αλλά και των γενικότερων μεταβολών που θα προκαλέσει σε μακροπρόθεσμη βάση η Covid-19.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου έχει κατά καιρούς αναφερθεί στη σημαντική σχέση μεταξύ ΑΕΠ και παραγωγής, με τους απαισιόδοξους παράγοντες του κλάδου να φοβούνται ότι η φετινή πτώση των εργασιών τους θα είναι ποσοστιαία μεγαλύτερη από την ύφεση που θα καταγράψει η οικονομία, άρα μιλούν για υποχώρηση της τάξεως του 7% έως 15%.

Οι περισσότεροι ωστόσο παράγοντες της αγοράς διατηρούν την ψυχραιμία τους, σημειώνοντας ενδεικτικά πως «θα προσαρμοστούμε και δεν θα καταστραφούμε. Οι δείκτες φερεγγυότητας των ασφαλιστικών εταιρειών ξεκινούν από μια πολύ ισχυρή βάση, ενώ τα δίκτυα εκείνα των διαμεσολαβούντων που θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, θα έχουν δουλειές που θα προσεγγίσουν ή και ενδεχομένως να ξεπεράσουν τα περυσινά επίπεδα», αναφέρουν χαρακτηριστικά και συνεχίζουν:

«Κάθε μέρα, πολλοί διαμεσολαβούντες κάνουν διαδικτυακά σεμινάρια με τις εταιρείες, προκειμένου να υπάρξει προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Οι ασφαλιστές μαθαίνουν νέες μεθόδους και τρόπους επικοινωνίας, προσαρμόζουν τα επιχειρήματά τους στα νέα δεδομένα και στις νέες ανάγκες των πελατών τους. Είναι φυσικό πως το “κάτω κομμάτι” των διαμεσολαβούντων, ή εκείνο που εργαζόταν συμπληρωματικά με άλλες δραστηριότητες, θα πιεστεί και πολύ πιθανόν να αποχωρήσει από την αγορά. Το μερίδιό τους θα καρπωθούν οι υπόλοιποι, οι οποίοι θα έχουν πλέον νέα επιχειρήματα για να ασφαλίσουν τους πελάτες τους, όπως π.χ. ένα συμβόλαιο υγείας ή ένα επενδυτικό συμβόλαιο, τώρα που οι τιμές των μετοχών και των ομολόγων έχουν υποχωρήσει σημαντικά. Το μόνο σίγουρο είναι πως δουλειές υπάρχουν για όσους επιθυμούν να προσαρμοστούν και να δουλέψουν συστηματικά με βάση τα νέα δεδομένα».

Όλα αυτά βέβαια δεν σημαίνουν πως φέτος δεν θα δούμε πτώση της παραγωγής, με γνωστό παράγοντα της αγοράς να περιγράφει την τρέχουσα κατάσταση: «Στον κλάδο του αυτοκινήτου, βλέπουμε ότι ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων που είχε ξεπεράσει τις 500 χιλιάδες, αρχίζει σταδιακά και περιορίζεται. Όσο και αν δεν φαίνεται πρόθυμο το κράτος να προχωρήσει σε διασταυρώσεις μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, γεγονός είναι πως τα αυτοκίνητα έχουν ξαναβγεί στους δρόμους, οι έλεγχοι της τροχαίας συνεχίζονται και οι επιπτώσεις ενός πιθανού ατυχήματος με εμπλεκόμενο ανασφάλιστο όχημα είναι βαρύτατες. Όλα αυτά πείθουν τους περισσότερους οδηγούς να τηρήσουν τη νομιμότητα.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής οικονομίας που θα πληγεί από την πανδημία: τουριστικά γραφεία, ξενοδοχεία, εστίαση. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι ορισμένοι ασφαλισμένοι που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους τομείς, είτε δεν θα ανανεώσουν πλήρως τα συμβόλαιά τους (π.χ. γιατί ένας ξενοδόχος να καλυφθεί έναντι αστικής για το σύνολο των ξενοδοχείων του, αν τα μισά από αυτά δεν ανοίξουν το καλοκαίρι;), είτε θα πιέσουν για μειωμένα τιμολόγια, στριμώχνοντας δίκτυα και ασφαλιστικές εταιρείες. Επίσης, όσοι πελάτες θα δουν φέτος τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται δραστικά, είναι πιθανόν είτε να μη συνάψουν νέα επενδυτικά-συνταξιοδοτικά συμβόλαια, είτε ακόμη και να ακυρώσουν προϋπάρχοντα.

Από την άλλη πλευρά, βέβαια, υπάρχει το μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού, που δεν έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό από την κρίση και πείθεται ολοένα και περισσότερο για την ανάγκη της ασφάλισης. Ιδού λοιπόν, πεδίον δόξης λαμπρόν, για τον κλάδο».

Τέλος, σημαντική αβεβαιότητα επικρατεί και σε ό,τι αφορά την ασφαλιστική παραγωγή που θα καταφέρουν να σημειώσουν φέτος τα τραπεζικά δίκτυα (bancassurance). Ήδη η νέα σχετική παραγωγή ακούγεται πως «βούλιαξε» κατά το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου, ενώ οι τρέχουσες συνθήκες των μεγάλων «ουρών» έξω από τα τραπεζικά καταστήματα δεν δημιουργούν ένα ευνοϊκό περιβάλλον πωλήσεων για ασφαλιστικά προϊόντα.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v