Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μπήκαν μπουλντόζες στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής

Ξεκίνησαν οι κατασκευαστικές εργασίες σε Ηράκλειο και Μέγαρα για το επενδυτικό σχέδιο 1 δις. ευρώ του ΑΔΜΗΕ. Στα 2,4 εκατ. ευρώ τα ανταποδοτικά έργα του Διαχειριστή στα Μέγαρα. Πως υποδέχονται τη διπλή διασύνδεση οι Κρητικοί.

Μπήκαν μπουλντόζες στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής

Ξεκίνησαν οι μελετητικές και κατασκευαστικές εργασίες για το project της διπλής ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.

Σύμφωνα με πηγές του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάζεται σήμερα στην Ελλάδα και ανέρχεται στο 1 δισ. ευρώ μπήκε σε τροχιά υλοποίησης τόσο στην Κρήτη, όσο και στην Αττική.

Το καλώδιο υψηλής τάσης θα προσαιγιαλωθεί στο Ηράκλειο από την πλευρά της Κρήτης και στα Μέγαρα από την πλευρά της Αττικής. Στην Κρήτη, θα κατασκευαστεί Σταθμός Μετατροπής έξω από το χωριό της Δαμάστας, ο οποίος θα μετατρέπει το συνεχές ρεύμα σε εναλλασσόμενο. Στα Μέγαρα, όπως σημειώνουν πηγές του Διαχειριστή, «δεν θα κατασκευαστεί αντίστοιχος Σταθμός Μετατροπής, καθώς η γραμμή θα καταλήγει μέσω υπόγειας όδευσης στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου που θα εγκατασταθεί ο αντίστοιχος Σταθμός Μετατροπής».

Στο πλαίσιο της πολιτικής του για ελαχιστοποίηση της όχλησης στα μέρη όπου κατασκευάζει τα έργα του, ο ΑΔΜΗΕ, αναφέρουν πληροφορίες, ήρθε σε επαφή με τις τοπικές κοινωνίες, και στα δύο άκρα του καλωδίου, προκειμένου να βελτιστοποιήσει την όδευση σύμφωνα με τα αιτήματα των τοπικών φορέων στη βάση του εφικτού. Τα αιτήματα αυτά ελήφθησαν υπόψη στο σχεδιασμό του έργου και κατ’ επέκταση στην κατάρτιση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εγκρίθηκε τον περασμένο Απρίλιο από το ΥΠΕΝ.

«Ειδικά στα Μέγαρα», σημειώνουν παράγοντες του Διαχειριστή, «ο ΑΔΜΗΕ έχει εξ αρχής ενσωματώσει βελτιωτικές αλλαγές σε σχέση με παλαιότερους σχεδιασμούς διασυνδετικών γραμμών και θα υπογειοποιήσει πλήρως τις γραμμές μεταφοράς ώστε να μην υπάρχει οπτική επιβάρυνση, αναλαμβάνοντας σημαντικά υψηλότερο κόστος κατασκευής. Η βελτίωση αυτή συμφωνήθηκε να γίνει και για την περιοχή της Κορακιάς στην Κρήτη», συμπληρώνουν οι ίδιοι κύκλοι.

Ανταποδοτικά έργα στα Μέγαρα

Δεδομένου ότι μεγάλο μέρος των διασυνδέσεων υλοποιούνται πλέον σε νησιά (Κυκλάδες, Κρήτη, Σκιάθος), λαμβάνονται πάντοτε υπόψη οι περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες, τα χωροταξικά χαρακτηριστικά και τα αναπτυξιακά σχέδια των περιοχών από όπου διέρχονται οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις.

«Είναι αυτονόητο και δεδομένο ότι οι θαλάσσιες περιοχές όπου εγκαθίστανται τα υποβρύχια καλώδια είναι απολύτως ασφαλείς για κολύμβηση, αφού τα καλώδια θάβονται κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 χλμ από την ακτογραμμή, σύμφωνα με τις αυστηρές προδιαγραφές που εφαρμόζει ο ΑΔΜΗΕ», επισημαίνουν κύκλοι της εταιρίας.

Όπως σε όλους τους Δήμους όπου υλοποιεί έργα, έτσι και στα Μέγαρα, ο Διαχειριστής έχει προτείνει δέσμη ανταποδοτικών έργων στον Δήμο στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Το ύψος των ανταποδοτικών έργων καθορίζεται σύμφωνα με τον βαθμό της όχλησης κατά τη διάρκεια της κατασκευής και σε συνεννόηση με τους τοπικούς φορείς προκειμένου να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Συγκεκριμένα, για την περιοχή των Μεγάρων ο ΑΔΜΗΕ έχει προσφερθεί να υλοποιήσει έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,4 εκατ. ευρώ που θα ωφελήσουν τους κατοίκους της περιοχής. Σε περίπτωση που ο Δήμος Μεγαρέων αιτηθεί κοινωφελή έργα τα οποία θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο, ενδεχομένως να εξεταστούν επιπρόσθετα.

Οφέλη και κοινωνική αποδοχή

Οι δύο ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Κρήτης, η «μικρή» μέσω Πελοποννήσου και η «μεγάλη» μέσω Αττικής, αποτελούν μείζονος σημασίας εθνικά έργα, καθώς διασφαλίζουν την ηλεκτροδότηση του νησιού με τον πλέον οικονομικό και περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο. Μετά από πολλές δεκαετίες ενεργειακής ανασφάλειας, η Κρήτη θα λύσει οριστικά το ενεργειακό της πρόβλημα όταν ηλεκτριστεί και η «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική.

Το διπλό αυτό έργο έχει σημαντικά οικονομικά οφέλη για όλους τους καταναλωτές της χώρας, με ετήσιο ύψος 400 εκατ. ευρώ, μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που επιβαρύνουν όλους τους λογαριασμούς ρεύματος. Έχει, όμως, και σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, αφού οι ρύποι CO2 που παράγονται για την ηλεκτροδότηση του νησιού θα μειωθούν κατά 60% το 2023 όπου θα τεθεί σε λειτουργία το «μεγάλο καλώδιο», δίνοντας μια πράσινη και καθαρή λύση στην ηλεκτρική τροφοδότηση του νησιού.

Τα σημαντικά αυτά οφέλη φαίνεται πως αντιλαμβάνονται πλήρως οι κάτοικοι της Κρήτης, όπως προκύπτει από έρευνα γνώμης που διενέργησε η εταιρεία Prorata για λογαριασμό του ΑΔΜΗΕ πριν από λίγες ημέρες. Συγκεκριμένα, οι ερωτηθέντες (κάτοικοι της Κρήτης) απάντησαν ότι η Κρήτη «κυρίαρχα θα επωφεληθεί» από τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής σε ποσοστό 74% (online έρευνα) / 88% (τηλεφωνική έρευνα). Αντίστοιχα, σε ποσοστό 73% / 81% εκτιμούν ότι το έργο θα έχει θετικές επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο και σε ποσοστό 66% / 64% ότι θα έχει θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v