Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κρίσιμο δίμηνο για πέντε έργα ύψους 2,5 δισ. ευρώ

Ωρα για αποφάσεις αναφορικά με τον διαγωνισμό για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας αλλά και για το ΚΕΛ Ψυττάλειας. Κατατίθενται προσφορές για τις δομές φιλοξενίας προσφύγων. Η έκτη προβλήτα του ΟΛΘ και το φράγμα Χαβρία.

Κρίσιμο δίμηνο για πέντε έργα ύψους 2,5 δισ. ευρώ

Η τύχη του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 (Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός) του μετρό Αθήνας, προϋπολογισμού κοντά στο 1,8 δισ. ευρώ, οι αποφάσεις για την ακύρωση ή συνέχιση του οποίου μετατίθενται από εβδομάδα σε εβδομάδα, είναι μόνο ένα από τα μεγάλα έργα που κρίνονται μέσα στο προσεχές δίμηνο. Αύριο κατατίθενται οι οικονομικές προσφορές για το έργο κατασκευής δομών φιλοξενίας μεταναστών σε Σάμο, Κω και Λέρο, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ. Εντός των ημερών θα κριθεί αν θα εμπλακεί σε νέα δικαστική περιπέτεια και ο διαγωνισμός για τη διαχείριση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) Ψυττάλειας, ύψους άνω των 250 εκατ. ευρώ. 

Θέμα εβδομάδων είναι και οι αποφάσεις της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) για την κοινοπραξία που θα αναλάβει το μεγάλο έργο επέκτασης του έκτου προβλήτα, ύψους 180 εκατ. ευρώ. Τέλος, παράταση για τις 14 Οκτωβρίου έδωσε την Παρασκευή ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής στον διαγωνισμό για την κατασκευή και διαχείριση του φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική, με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), για τον οποίο, όπως είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr, εκτός από ισχυρούς εργολάβους ενδιαφέρονται και οι ΕΥΔΑΠ και ΕYAΘ.

Η διοίκηση της Αττικό Μετρό μεταθέτει από το ένα διοικητικό συμβούλιο (Δ.Σ.) στο άλλο τις αποφάσεις για την τύχη του μεγαλύτερου δημόσιου έργου των τελευταίων ετών, για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας. Επειδή η υπόθεση έχει αρχίσει να προκαλεί ποικίλα σχόλια στην αγορά, φαίνεται πως ακόμα και εντός του προσεχούς δεκαπενθημέρου θα αποφασιστεί αν θα ακυρωθεί η διαδικασία ή θα συνεχιστεί ο διαγωνισμός με τους δύο υποψηφίους, τις κοινοπραξίες υπό τις ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ. Οσοι τάσσονται υπέρ της συνέχισης του διαγωνισμού, εξίσωσης που δεν είναι και τόσο εύκολη, επικαλούνται την ανάγκη της κυβέρνησης να δείξει πως προχωρά έστω ένα μεγάλο έργο. Όσοι θεωρούν πως πρέπει να ακυρωθεί ο διαγωνισμός επισημαίνουν πως τυχόν συνέχιση θα βασιστεί σε νομικές ακροβασίες.

Στον διαγωνισμό για το ΚΕΛ Ψυττάλειας, που βρίσκεται σε εξέλιξη για περισσότερο από ένα χρόνο, τις επόμενες ημέρες θα γίνει γνωστό αν θα υπάρξει περαιτέρω δικαστική εμπλοκή. Η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΑΒΑΞ, που θεωρεί πως κακώς συνεχίζουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού οι κοινοπραξίες Intrakat - ΤΕΡΝΑ - Suez και Μυτιληναίος - Κωνσταντίνιδης - ACEA ετοιμάζεται, κατά πληροφορίες, να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Στην ΕΥΔΑΠ αποφάσισαν να διατηρήσουν εντός διαδικασίας και τις τρεις κοινοπραξίες, με βάση γνωμοδότηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), την οποία αμφισβητεί η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΑΒΑΞ.

Αύριο κατατίθενται οι οικονομικές προσφορές στον διαγωνισμό για την κατασκευή των δομών μεταναστών σε Σάμο, Κω και Λέρο, από τις ΑΚΤΩΡ, Μυτιληναίος και ΤΕΡΝΑ, που είχαν προσκληθεί στον κλειστό διαγωνισμό του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. Πρόκειται για έργο εξαιρετικά δύσκολο, λόγω των τοπικών αντιδράσεων και των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων που προβλέπουν ολοκλήρωσή του εντός επταμήνου. 

Σκληρή μάχη αναμένεται να δοθεί και για το έργο επέκτασης της έκτης προβλήτας του ΟΛΘ, η διοίκηση του οποίου θέλει να τον ολοκληρώσει τους επόμενους μήνες, ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες στις αρχές του 2021. Η επέκταση θα τριπλασιάσει τη χωρητικότητα σε containers και θα επιτρέψει σε πλοία κύριων γραμμών (δηλαδή όχι μόνο σε μικρότερα πλοία που μεταφέρουν φορτία από άλλα περιφερειακά λιμάνια) να «δένουν» στη Θεσσαλονίκη. Στο παιχνίδι για το έργο των 180 εκατ. ευρώ βρίσκονται έξι διεκδικητές ενώ τους τελευταίους μήνες υπήρξαν και αλλαγές στο εσωτερικό των σχημάτων.

Μικρότερο έργο από πλευράς προϋπολογισμού, κοντά στα 80 εκατ. ευρώ, είναι το ΣΔΙΤ για την κατασκευή και διαχείριση του φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική. Όμως παρακολουθείται στενά από την αγορά κατασκευών καθώς αναμένεται να εκδηλωθεί ενδιαφέρον και από εταιρείες διαχείρισης υδάτων (ΕΥΔΑΠ, ΕYAΘ, αλλά και ξένους ομίλους). Πρόκειται για το πρώτο ΣΔΙΤ που συνδέεται με τη διαχείριση νερού και αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο σε άλλα αντίστοιχα έργα. Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει και σε διαγωνισμό ΣΔΙΤ για τη διαχείριση των υποδομών μεταφοράς του πόσιμου νερού στην Αττική, δηλαδή μέχρι τις μονάδες επεξεργασίας της ΕΥΔΑΠ.

Ο ανάδοχος του διαγωνισμού για το φράγμα Χαβρία θα αναλάβει να κατασκευάσει το φράγμα και τα συνοδά τεχνικά έργα, εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού, δυναμικότητας 55.000 κυβικών μέτρων ημερησίως και εξωτερικών δικτύων συνολικού μήκους 62 χιλιομέτρων, δεξαμενών και αντλιοστασίων. Ο ίδιος θα αναλάβει και τη λειτουργία των εγκαταστάσεων για 30 χρόνια, ενώ θα αμείβεται από το δημόσιο μέσω «πληρωμών διαθεσιμότητας», μέσω μηχανισμού πληρωμών που στηρίζεται σε προδιαγραφές ποιότητας, απόδοσης και αποτελεσμάτων.

Η εκδήλωση ενδιαφέροντος μετατέθηκε για τις 14 Οκτωβρίου.

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v