Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πειραιάς: Εξώδικο από τους ναυπηγοεπισκευαστές για τα απόβλητα

Κατά του μονοπωλιακού καθεστώτος στη διαχείριση αποβλήτων τάσσεται ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ). Η αναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ και η επιστολή στην υπουργό Ναυτιλίας. Κόντρα με ΕΛΙΜΕ και Cosco.

Πειραιάς: Εξώδικο από τους ναυπηγοεπισκευαστές για τα απόβλητα

Τα εξώδικα πάνε και έρχονται στον Πειραιά, με αντικείμενο το καθεστώς παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων εργασιών ναυπηγοεπισκευής. Αφορμή για την εξώδικο επιστολή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη με κοινοποίηση στον πρωθυπουργό, στο ΤΑΙΠΕΔ, στην Εισαγγελία και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήταν η παρέμβαση του προέδρου της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος και αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ κ. Άγγελου Καρακώστα υπέρ της διατήρησης του υφιστάμενου «μονοπωλιακού καθεστώτος» διαχείρισης αποβλήτων της ναυπηγοεπισκευής, λίγες ημέρες πριν την εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας υπόθεσης σχετικής με το θέμα.

Αναλυτικότερα η Δημόσια Αρχή Λιμένα (ΔΑΛ) και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) εξέδωσαν παλαιότερα αποφάσεις που ενισχύουν τον ανταγωνισμό (ύπαρξη πολλών παρόχων) στη διαχείριση των αποβλήτων πλοίων ναυπηγοεπισκευής στα λιμάνια. Ωστόσο στη συνέχεια η ΔΑΛ καταργήθηκε με σχετική τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας, ενώ πρόσφατα με άλλη νομοθετική διάταξη αφαιρέθηκαν αρμοδιότητες από την ΡΑΛ, μεταξύ των οποίων και αυτές που σχετίζονται με τη δυνατότητα αποφάσεων της ανεξάρτητης αρχής σε θέματα διαχείρισης των αποβλήτων των πλοίων.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ κ. Καρακώστας ζητά από τον κ. Πλακιωτάκη να ακυρώσει τις σχετικές παλαιότερες αποφάσεις που είχαν λάβει οι δυο δημόσιες αρχές.

Από την πλευρά του, όμως, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ), αφού ενημερώνει τον κ. Πλακιωτάκη ότι έλαβε γνώση του εγγράφου της ΕΛΙΜΕ, με το οποίο «ο Πρόεδρός της και Αναπληρωτής Διευθύνων σύμβουλος του OΛΠ/COSCO κ. Άγγελος Καρακώστας ζητάει να ακυρωθούν πράξεις της Διοίκησης και η απόφαση 180/2020 της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), που αφορούν την παράδοση και διαχείριση των αποβλήτων της Ναυπηγοεπισκευής» διατυπώνει το ερώτημα «αν για το περιεχόμενο της επιστολής έλαβαν γνώση τα μέλη της ΕΛΙΜΕ, δηλαδή οι 13 Οργανισμοί Λιμένων Ελλάδος και τα 10 Λιμενικά Ταμεία και αν συμφώνησαν πριν την έκδοσή της, τουλάχιστον η πλειοψηφία τους ή απλά εκφράζει τις προσωπικές και μόνο απόψεις του Προέδρου της ΕΛΙΜΕ και κατ’ επέκταση του OΛΠ/COSCO».

Στη συνέχεια ο ΣΕΝΑΒΙ υπεισέρχεται στην ουσία και τονίζει ότι τα απόβλητα της ναυπηγοεπισκευής δεν είναι λειτουργικά απόβλητα των πλοίων (απόβλητα σύμβασης MARPOL) και η διαχείρισή τους αποτελεί ευθύνη του πλοιοκτήτη. Ο μοναδικός μονοπωλιακός ανάδοχος των στερεών λειτουργικών αποβλήτων θέλει με την αρωγή και του OΛΠ/COSCO να «υφαρπάξει» επιπρόσθετα και παρανόμως τα απόβλητα της ναυπηγοεπισκευής με τις υψηλές μονοπωλιακές του τιμές, σημειώνει ο ΣΕΝΑΒΙ.

Συγκεκριμένα, όπως εξηγεί ο Σύνδεσμος, «ο μονοπωλιακός ανάδοχος στερεών αποβλήτων του Λιμένα Πειραιά και ο OΛΠ/COSCO» έχουν προσφύγει κατά του Δημοσίου και ζητούν «την ακύρωση των νομίμων πράξεων της Διοίκησης (σ.σ. αποφάσεις ΔΑΛ και ΡΑΛ) , που προάγουν τον ανταγωνισμό στη διαχείριση των αποβλήτων της ναυπηγοεπισκευής, με σημαντικό όφελος για τη ναυτιλία και τη ναυπηγοεπισκευή».

Υπέρ του Δημοσίου παρεμβαίνουν οι Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.), η Ένωση Βιοτεχνών Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), που εκπροσωπεί τους ακτοπλόους.

O ΣΕΝΑΒΙ καταγγέλλει όπως λέει χαρακτηριστικά ότι «στόχος του εγγράφου με Α.Π. 10/11-2-2021 της ΕΛΙΜΕ, που υπογράφεται από τον κ. Άγγελο Καρακώστα, είναι με την ακύρωση των προσβαλλομένων πράξεων της Διοίκησης, να επιτρέψετε εσείς κύριε υπουργέ να διατυπώσει την κρίση του το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο του κράτους. Αντιλαμβάνεστε, κύριε Υπουργέ, ότι κάτι τέτοιο θα συνιστούσε μείζον πολιτικό και πολιτειακό ζήτημα».

Στη συνέχεια ο Σύνδεσμος υπενθυμίζει ότι «στην απόφασή σας (σ.σ. του κ. Πλακιωτάκη) με Α. Π. 3122.3-1.2/ 48774 /2020, περί έγκρισης του Σχεδίου Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων και Καταλοίπων Φορτίου του OΛΠ, τόσο στο σκεπτικό της απόφασης (Α/α 31), όσο και στο αποφασιστικό μέρος της (Β.1) αναφέρεστε στην εκκρεμότητα έκδοσης της απόφασης του ΣτΕ» «Σε περίπτωση, που με ενέργειές σας, θα αφαιρέσετε από το ΣτΕ την δυνατότητα έκδοσης της ανωτέρω απόφασης, προφανώς και θα εγερθούν σχετικά ερωτήματα» προσθέτει ο ΣΕΝΑΒΙ.

Στο εξώδικό του ο ΣΕΝΑΒΙ υποστηρίζει ακόμη ότι «οι υφιστάμενες μονοπωλιακές καταστάσεις της διαχείρισης των αποβλήτων, σε όλα σχεδόν τα λιμάνια της χώρας, συνεπάγονται τεράστια εθνική ζημιά. Οι τιμές εξυπηρέτησης των πλοίων είναι ιδιαίτερα υψηλές και εκτρέπουν τα πλοία σε ξένα λιμάνια και κυρίως τούρκικα. Οι προβαλλόμενες πρωτιές του Πειραιά, αφορούν μόνο τα containers. Η ζημιά είναι μεγάλη και διαρκής για Τη Ναυτιλία, Τη Ναυπηγοεπισκευή, Τις τοπικές παραλιμένιες κοινωνίες, Την Εθνική Οικονομία, Τα εθνικά συμφέροντα».

Τέλος, ο ΣΕΝΑΒΙ καλεί τον κ. Πλακιωτάκη να απορρίψει το αίτημα του κ. Α. Καρακώστα και να επιτρέψει να αποφανθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας επί του κρίσιμου ζητήματος της διαχείρισης των αποβλήτων της Ναυπηγοεπισκευής.

Στην επιστολή του ο κ. Καρακώστας, που την υπογράφει ως πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ, επικαλείται την κατάργηση της ΔΑΛ και την προσφάτως ψηφισθείσα διάταξη που αφαιρεί αρμοδιότητες από την ΡΑΛ και καλεί μεταξύ άλλων τον Υπουργό κ. Πλακιωτάκη «ως ο πλέον αρμόδιος φορέας αναφορικά μεταξύ άλλων και με τα ανωτέρω ζητήματα τα οποία δια νόμου δεν υπάγονται πλέον στην αρμοδιότητα της ΡΑΛ και ΔΑΛ, να μεριμνήσει αρμοδίως προκειμένου να ανακληθούν όλα σχετικά κείμενα των ως άνω δυο αρχών». « Επιπλέον», συνεχίζει, «παρακαλούμε όπως άμεσα μεριμνήσετε για την εφαρμογή του άρθρο 6 παρ. 7 του κανονισμού ΕΕ 2017/352 με το οποίο τίθενται οι προϋποθέσεις περιορισμού των παρόχων λιμενικών υπηρεσιών, Στο πλαίσιο αυτό παρακαλούμε όπως εκδοθεί ΥΑ με την δυνατότητα εφαρμογής του Κανονισμού 2017/352 στους λιμένες που πληρούν τα κριτήρια του ως άνω αναφερόμενου άρθρου (άρθρο 6 παρ 7 του κανονισμού)».

«Είμαστε βέβαιοι ότι στο μέλλον το Υπουργείο θα είναι αρωγός προς τους φορείς Διαχείρισης Λιμένων για την εφαρμογή της Διεθνούς Ενωσιακής και Εθνικής Νομοθεσίας, την οποία έως τώρα παρεμπόδιζαν οι ως άνω αρχές. Σκοπός μας είναι να ιδρυθεί μια εποχή συνεργασίας και αμοιβαίων ενεργειών για την ευημερία του κλάδου για το εθνικό συμφέρον και την εξυπηρέτηση του διεθνούς εμπορίου», καταλήγει ο κ. Καρακώστας.

  

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v