Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευές: Η πρώτη αντίδραση της αγοράς στην Επ. Ανταγωνισμού

Επιφυλάξεις επί των προκαταρκτικών απόψεων της Ανεξάρτητης Αρχής για τον κλάδο εκφράζουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι. Οι αιτιάσεις για υπερσυγκέντρωση. Οι κόντρα θέσεις για το θέμα των ΣΔΙΤ, τις παραχωρήσεις και τις εκπτώσεις.

Κατασκευές: Η πρώτη αντίδραση της αγοράς στην Επ. Ανταγωνισμού

Με θεσμικό τρόπο αναμένεται να συμμετάσχει η κατασκευαστική αγορά στη δημόσια διαβούλευση για τις προκαταρκτικές απόψεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΠΑΝ), η οποία διαπίστωσε προβλήματα στην ανάπτυξη αποτελεσματικού ανταγωνισμού στον κλάδο.

Στο πλαίσιο της κανονιστικής παρέμβασης της Ανεξάρτητης Αρχής, επισημάνθηκε η παρουσία της Reggeborgh Invest ως βασικού μετόχου σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όμιλο Ελλάκτωρ, ωστόσο οι τελευταίες εξελίξεις σταδιακής και πλήρους αποεπένδυσης του ολλανδικού fund από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εν πολλοίς αίρει τις όποιες επισημάνσεις της ΕΠΑΝ.

Πέραν της παραπάνω επισήμανσης ωστόσο, η ΕΠΑΝ κάνει λόγο για υψηλή συγκέντρωση στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο, θέση που αντιπαρέρχονται στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, υπογραμμίζοντας ότι πανευρωπαϊκά η κατασκευαστική δραστηριότητα ελέγχεται ανά χώρα από πολύ λιγότερους επιχειρηματικούς ομίλους. Στο πλαίσιο των προκαταρκτικών απόψεων της ΕΠΑΝ, γίνεται επίσης λόγος για την πιθανή συμμετοχή στη διεκδίκηση έργων και από εταιρείες με πτυχίο 6ης τάξης.

Παράλληλα, η Επιτροπή τοποθετείται εκτενώς στον τρόπο ανάθεσης των δημοσίων έργων στην Ελλάδα, αναφερόμενη και στο «θέμα της ρύθμισης των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών», ζήτημα που προσφάτως αναθεωρήθηκε στο πλαίσιο των αλλαγών που προώθησε στο νόμο 4412 το υπουργείο Υποδομών.

Επίσης η ΕΠΑΝ τοποθετείται για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), σημειώνοντας ότι μέχρι σήμερα δεν υπήρξε «συστηματική ανάλυση των πιθανών επιπτώσεών τους στον ανταγωνισμό, επικαλούμενη την ειδική έκθεση (09/2018) που διεξήγαγε το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποία ωστόσο αφορούσε 12 συγχρηματοδοτούμενες από την Ε.Ε. συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων.

Σημειώνεται δε ότι η πρακτική των ΣΔΙΤ και των παραχωρήσεων αποτελεί βασική επιλογή στο πλαίσιο του σχεδιασμού προώθησης των υποδομών στη χώρα, ενώ καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος του αναπτυξιακού προγράμματος μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Πέννυ Κούτρα [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v