Ποιοι πλήττονται, ποιοι... χαίρονται από το μποτιλιάρισμα στους δρόμους

Η μεγάλη αύξηση της κίνησης που παρατηρείται στους ελληνικούς δρόμους και πώς επηρεάζει την αγορά. Οι εκτιμήσεις επιχειρηματιών. Τα επίσημα στοιχεία για την πορεία της κατανάλωσης καυσίμων.

Ποιοι πλήττονται, ποιοι... χαίρονται από το μποτιλιάρισμα στους δρόμους

Με διαφορετικά συναισθήματα υποδέχονται τα στελέχη των επιχειρήσεων και της αγοράς τη μεγάλη αύξηση της κυκλοφοριακής κίνησης που παρατηρείται στους ελληνικούς δρόμους, καθώς σε άλλες περιπτώσεις προκαλεί κλίμα ευφορίας και σε άλλες, έντονους προβληματισμούς.

Χαρακτηριστικό είναι ότι λόγω των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, η κατανάλωση των καυσίμων κίνησης σημείωσε έντονη υποχώρηση κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους, η οποία ωστόσο καλύφθηκε στο σύνολο του εξαμήνου, λόγω των πολύ αυξημένων μετακινήσεων που έλαβαν χώρα κατά το δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου (ενδεικτικό είναι το ότι η κατανάλωση καυσίμων κίνησης -μετρούμενη σε όγκο- παρουσίασε αύξηση 10,5% τον Μάιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020). 

Σαφώς ανοδικά κινήθηκε η ζήτηση καυσίμων κίνησης και κατά το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς, βοηθούμενη και από την πολύ καλύτερη πορεία που σημείωσε ο εισερχόμενος τουρισμός. 

Ειδικότερα, με βάση τα τελευταία στοιχεία του ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος), στο σύνολο του πρώτου φετινού οκταμήνου, η κατανάλωση βενζινών (σε όγκους) σημείωσε αύξηση 1,5%, του πετρελαίου κίνησης 5,8%, σε αντίθεση με το πετρέλαιο θέρμανσης που υποχρεώθηκε σε πτώση 41% (πολλά νοικοκυριά είχαν γεμίσει τις δεξαμενές των κατοικιών τους τον Μάιο του 2020, εκμεταλλευόμενα τις ιστορικά χαμηλές τιμές του «μαύρου χρυσού»).

Επίσης, μετά τη λήξη του εννεαμήνου, ο Οκτώβριος ξεκίνησε με συνεχή μποτιλιαρίσματα στους αθηναϊκούς δρόμους, γεγονός που έχει προκαλέσει μπαράζ δημοσιευμάτων και ρεπορτάζ στα media. 

H εξέλιξη αυτή ικανοποιεί τόσο τα διυλιστήρια (Ελληνικά Πετρέλαια, Motor Oil) όσο και τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών (π.χ. Ελινόιλ, Revoil), οι οποίες μπορεί να σημείωσαν αυξημένα κέρδη στο πρώτο φετινό εξάμηνο, πλην όμως αυτά επηρεάστηκαν σε σημαντικό βαθμό από τον μη λειτουργικό παράγοντα της ανατίμησης των αποθεμάτων, εξαιτίας της πορείας της τιμής του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές.

Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, οι εταιρείες των δύο προαναφερθέντων κλάδων βλέπουν τη ζήτηση για καύσιμα κίνησης να κινείται σαφώς ανοδικά, διασκεδάζοντας ως ένα βαθμό τις ανησυχίες τους για μια πιθανή μείωση του όγκου των πωλήσεών τους στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά τους επόμενους μήνες, λόγω της πορείας της τιμής του πετρελαίου.

Από την άλλη πλευρά, επιβεβαιώνονται οι παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς, που εκτιμούσαν ότι μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, οι Έλληνες οδηγοί θα ξεχύνονταν στους δρόμους, με ό,τι αυτό θα μπορούσε να σημάνει για τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων, τις αποζημιώσεις που καταβάλλουν οι ασφαλιστικές εταιρείες και τα περιθώρια κέρδους τους στον συγκεκριμένο κλάδο (ιδίως αν συνεκτιμηθεί ότι η παραγωγή του κλάδου οχημάτων καταγράφει πτώση 2,2% το πρώτο φετινό οκτάμηνο). Χαρακτηριστικό είναι το πρόσφατο δημοσίευμα του Euro2day.gr που αναφέρεται σε επικείμενες αυξήσεις ασφαλίστρων μέσα στο 2022, καθώς οι εταιρείες δεν θα αντέξουν (για χάρη της διατήρησης των μεριδίων αγοράς τους) να καταβάλλουν τόσο μεγάλες αποζημιώσεις, σε περίπτωση που δεν αναπροσαρμόσουν τα τιμολόγιά τους.  

Πέραν αυτών όμως, η αύξηση της κυκλοφοριακής κίνησης αποτελεί ένα θετικό πρώτο δείγμα για το κατά πόσο έχει επηρεαστεί μέχρι σήμερα η πορεία της ελληνικής οικονομίας από τη μεγάλη άνοδο που παρατηρείται στις τιμές των πρώτων υλών, της ενέργειας και των ναύλων.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα δηλώνει οικονομικός διευθυντής εισηγμένης εταιρείας: «Αναμφίβολα ένα τμήμα της αυξημένης οδικής κυκλοφορίας οφείλεται στην τάση αρκετών συμπολιτών μας να αποφεύγουν τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, εν μέσω πανδημίας. Ωστόσο, το υπόλοιπο τμήμα της αύξησης αντανακλά την ανοδική πορεία του ΑΕΠ που σημειώνει η ελληνική οικονομία. Όπως κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης βλέπαμε τους δρόμους να αδειάζουν, αυτή την περίοδο παρατηρούμε τα μποτιλιαρίσματα να επιστρέφουν. Το θετικό είναι πως απέναντι στις… αλμυρές τιμές των πρώτων υλών και των προϊόντων στα ράφια των super markets, η ελληνική οικονομία έχει να αντιπαραθέσει το μεγαλύτερο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και τις αυξημένες καταθέσεις τους. Αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις των αναλυτών για άμβλυνση των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα μέσα στο επόμενο εξάμηνο, τότε θέλω να πιστεύω ότι θα επαληθευτεί και η είσοδος της ελληνικής οικονομίας σε ένα μακροπρόθεσμο ανοδικό κανάλι, όπως προβλέπει και ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας». 

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v