Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αττική Οδός: Για μεγάλα πορτοφόλια ο νέος διαγωνισμός

Υψηλές απαιτήσεις κεφαλαιακής επάρκειας για τους ενδιαφερόμενους περιλαμβάνουν οι όροι του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού. Κατ' ελάχιστον 400 εκατ. ευρώ ιδίων κεφαλαίων για εταιρείες και 2 δισ. ευρώ υπό διαχείριση κεφάλαια για funds.

Αττική Οδός: Για μεγάλα πορτοφόλια ο νέος διαγωνισμός

Ψηλά τοποθετείται ο πήχης για τον διαγωνισμό παραχώρησης της Αττικής Οδού, τόσο όσον αφορά το προφερόμενο τίμημα όσο και τον χρόνο ωρίμανσής του.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε από νωρίς εκφράσει την εκτίμηση πως ο νέος διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου θα αποτελέσει την υψηλότερη σε αξία συναλλαγή που έχει εκτελέσει, ξεπερνώντας το ύψος του τιμήματος για την Εγνατία Οδό.

Δεδομένης της σταθερής χρηματοοικονομικής απόδοσης και της ανθεκτικότητας που έχει επιδείξει τόσο στα χρόνια της οικονομικής κρίσης όσο και κατά την περίοδο της πανδημίας, η Αττική Οδός θεωρείται εξαιρετικά προσοδοφόρα παραχώρηση για τα επόμενα 25 χρόνια, η οποία προφανώς θα προσελκύσει το ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων παικτών.

Μένει ωστόσο να φανεί ποια σχήματα θα δημιουργήσει η σχεδόν τρίμηνη ζύμωση έως την κατάθεση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος ανάμεσα σε κατασκευαστικούς ομίλους και επενδυτικά κεφάλαια, αλλά και ποιο ρόλο θα διεκδικήσουν τελικώς οι εγχώριες κατασκευαστικές στη νέα παραχώρηση.

Σε ό,τι αφορά τους χρόνους διεξαγωγής του διαγωνισμού, η προθεσμία για την πρώτη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος τοποθετείται λίγο πριν το Πάσχα στις 20 Απριλίου (και λίγες μέρες μετά το Καθολικό), ενώ στόχος της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ είναι να έχει προχωρήσει και η δεύτερη φάση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών πριν το τέλος του 2022.

Κατά την πρώτη φάση του διαγωνισμού μάλιστα, θα εξεταστούν τα κριτήρια χρηματοοικονομικής επάρκειας των ενδιαφερόμενων σχημάτων, ενώ όσες προσφορές προχωρήσουν στη β' φάση θα ελεγχθούν και για την τεχνική ικανότητα.

Από την «αρχιτεκτονική» της προκήρυξης τεκμαίρεται δε πως ο διαγωνισμός θα κινητοποιήσει ευλόγως συμμαχίες και κοινοπραξίες με μεγάλη κεφαλαιακή επάρκεια. Ειδικότερα, για τις ενδιαφερόμενες εταιρείες απαιτείται ο μέσος όρος των ιδίων κεφαλαίων (έστω και σε ενοποιημένη βάση) κατά την τελευταία τριετία να διαμορφώνεται στα 400 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση ενός επενδυτικού fund ή private equity απαιτείται το ύψος της συνολικής αξίας ενεργητικού υπό διαχείριση ή των ενεργών, δεσμευμένων και μη επενδεδυμένων κεφαλαίων να υπερβαίνει το ποσό των 2 δισ. ευρώ.

Προφανώς στην περίπτωση υποβολής προσφορών από κοινοπρακτικά σχήματα, η χρηματοοικονομική απαίτηση θα καθοριστεί με βάση ένα σταθμισμένο μέσο όρο, που θα εξαρτηθεί και από το ποσοστό συμμετοχής του κάθε μέρους στην κοινοπραξία, πάντοτε ωστόσο σε συνδυασμό με τα παραπάνω κατώτατα όρια.

Σε ό,τι αφορά, τέλος, τα κριτήρια τεχνικής ικανότητας απαιτείται η εμπειρία σε διαχείριση αυτοκινητοδρόμου αντίστοιχου μήκους (η Αττική Οδός έχει συνολικό μήκος 70 χλμ.) τουλάχιστον δύο ετών κατά τα τελευταία 5 έτη. Στην περίπτωση κοινοπραξίας, χρειάζεται τουλάχιστον ένα μέλος να καλύπτει το παραπάνω κριτήριο.

Ως γνωστόν, ο διαγωνισμός της νέας παραχώρησης αφορά το υφιστάμενο δίκτυο της Αττικής Οδού, ωστόσο ενδέχεται να περιληφθούν μικρής έκτασης έργα που θα διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου και ασφαλώς τα έργα συντήρησής του.

Πέννυ Κούτρα [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v