Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το ράλι στην τιμή της βενζίνης φρενάρει τη ζήτηση

Φρένο στον ρυθμό αύξησης της ζήτησης για καύσιμα κίνησης βάζει η εκτίναξη της τιμής της βενζίνης. Τι ακολουθεί μετά το +20% του πρώτου διμήνου. Πονοκέφαλος για τις ασφαλιστικές εταιρείες και τα συμβόλαια του κλάδου οχημάτων.

Το ράλι στην τιμή της βενζίνης φρενάρει τη ζήτηση

Φρένο στον ρυθμό ανόδου της ζήτησης για καύσιμα κίνησης αναμένεται να βάλει η εκτίναξη του κόστους των καυσίμων, καθώς όλα δείχνουν ότι η υψηλή ποσοστιαία αύξηση του πρώτου διμήνου θα αποκλιμακωθεί για όσο τουλάχιστον χρονικό διάστημα η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται σε επίπεδα που προσεγγίζουν τα δύο ευρώ.

Με βάση τα στοιχεία του πρώτου διμήνου, οι πωλήσεις βενζινών σε όγκο αυξήθηκαν κατά 26,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2021, οι πωλήσεις ντίζελ κίνησης κατά 19,1%, ενώ στο +17,7% έκλεισε το πετρέλαιο θέρμανσης.

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η μεγάλη τόνωση της ζήτησης κατά το πρώτο φετινό δίμηνο οφειλόταν σε δύο κυρίως παράγοντες:

Πρώτον, λόγω της χαμηλής περυσινής βάσης σύγκρισης, η οποία είχε επηρεαστεί αρνητικά από την επιβολή σκληρών περιοριστικών μέτρων (έως και τα μέσα Απριλίου) για την αντιμετώπιση της πανδημίας, όπως π.χ. απαγόρευση διανομαρχιακών μετακινήσεων, κλείσιμο πολλών εμπορικών καταστημάτων κ.λπ. και

δεύτερον, εξαιτίας του ότι κατά το πρώτο φετινό δίμηνο, η τιμή της βενζίνης είχε μεν αυξηθεί, απείχε ωστόσο σημαντικά από το επίπεδο των δύο ευρώ, με εξαίρεση ίσως τις τελευταίες ημέρες του Φεβρουαρίου.

Όπως δείχνουν τα πράγματα, ο ανοδικός ρυθμός του πρώτου διμήνου μετριάστηκε μέσα στον Μάρτιο, κάτι που ωστόσο -για συγκυριακούς λόγους- δεν φάνηκε τις πρώτες ημέρες του μήνα, επειδή αρκετοί οδηγοί -φοβούμενοι ότι το ράλι του πετρελαίου θα συνεχιζόταν- έσπευσαν να γεμίσουν τα ντεπόζιτα των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών τους.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, τα στελέχη του κλάδου δηλώνουν με έμφαση ότι κάθε άλλο παρά τους συμφέρει μια τιμή των καυσίμων στα ύψη, γιατί αφενός επηρεάζεται πτωτικά η ζήτηση και αυξάνονται τα φαινόμενα παραβατικότητας (νοθεία, λαθραία καύσιμα), αφετέρου ανεβαίνει το απαιτούμενο κεφάλαιο κίνησης που πρέπει να διαθέτουν, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους τόκους που καταβάλλουν στις τράπεζες.

Επιπλέον, επιθυμούν μια γενικότερη αποκλιμάκωση τόσο στις τιμές των καυσίμων όσο και στον πληθωρισμό γενικότερα, προκειμένου να μην πληγεί σε σημαντικό βαθμό η επικείμενη τουριστική περίοδος, η οποία συμβάλλει σημαντικά στην ετήσια ζήτηση για τα προϊόντα του κλάδου.

Ασφαλιστική αγορά

Η αύξηση της ζήτησης για καύσιμα κίνησης κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο έχει ήδη κάνει αισθητά τα αποτελέσματά της και στα οικονομικά των ασφαλιστικών εταιρειών, λόγω των περισσότερων τροχαίων ατυχημάτων και των υψηλότερων αποζημιώσεων που καλούνται να καταβάλουν. Πέραν ωστόσο του αριθμού των ατυχημάτων, έρχεται φέτος και άλλος ένας παράγοντας που ανεβάζει το κόστος των ασφαλιστικών εταιρειών και αφορά το πολύ μεγαλύτερο κόστος των ανταλλακτικών αυτοκινήτων.

Ως αποτέλεσμα, με δεδομένο ότι τα τιμολόγια του κλάδου οχημάτων δεν έχουν αυξηθεί ούτε και φέτος (βρίσκονται στο -50% σε σύγκριση με το έτος 2010), τα περιθώρια κέρδους των ασφαλιστικών εταιρειών από τον συγκεκριμένο κλάδο απειλούνται με νέα δραστική συρρίκνωση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v