Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα e-shops άμυνα για τους εμπόρους στον δύσκολο χειμώνα

Μονόδρομος το omnichannel σε μια αγορά 16 δισ. ευρώ που αφορά και τους μικρούς παίκτες. Τα μεγέθη και οι τάσεις σε φυσικά και ψηφιακά καταστήματα.

Τα e-shops άμυνα για τους εμπόρους στον δύσκολο χειμώνα

Καθώς η πίτα του ηλεκτρονικού εμπορίου μεγαλώνει και τα e-shops αποδεικνύονται πιο ευέλικτα σε συνθήκες αβεβαιότητας, το πολυκαναλικό μοντέλο (omnichannel) γίνεται μονόδρομος και για τις μικρές επιχειρήσεις του λιανεμπορίου.

Σύμφωνα με το Europe e-commerce report, ο τζίρος στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα ανήλθε σε 16 δισ. ευρώ το 2021, συνεισφέροντας περίπου 7,74% στο ΑΕΠ της χώρας. Η αγορά εμφανίζει αλματώδη ανάπτυξη συγκριτικά με το μέγεθος που είχε λίγα χρόνια πριν (το 2017 η αξία της ήταν 5 δισ. ευρώ). Επίσης, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που ψωνίζουν σε ηλεκτρονικά καταστήματα εκτιμάται σε 71%, όταν πριν από μια πενταετία ήταν 45%.

Σε ό,τι αφορά τις τάσεις στα ηλεκτρονικά καταστήματα, προσομοιάζουν με αυτές στα φυσικά σε μεγάλες κατηγορίες. Είναι ενδεικτικό ότι στα ηλεκτρονικά είδη, όπως tablet, laptop, pc, σημειώνεται δίδυμη πτώση περίπου 20%, ως αποτέλεσμα της μεγάλης ζήτησης που προκάλεσε η πανδημία και της κάλυψης των σχετικών αναγκών των καταναλωτών. Σε κατηγορίες ειδών μόδας υπάρχει κυκλικότητα. Δεδομένου ότι οι θερμοκρασίες παραμένουν υψηλές αυτή την εποχή, δεν προβλήθηκαν οι φθινοπωρινές σειρές και δεν υπάρχει ζήτηση στην αγορά, τάση που επιβεβαιώνεται τόσο στα e-shops όσο και στα φυσικά καταστήματα.

Ενόψει του δύσκολου χειμώνα, οι εμπορικές επιχειρήσεις που διαθέτουν ψηφιακή παρουσία αναμένεται να αποδειχθούν πιο ανθεκτικές σε δυνητική πτώση της ζήτησης. Όπως σημειώνει στο Euro2day.gr ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), οι online πωλήσεις επικεντρώνονται στην καλύτερη τιμή, την οποία χρειάζεται περισσότερο από ποτέ σήμερα ο καταναλωτής. Οπότε συντηρείται μια ξεκάθαρα ανοδική τάση στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, που διαψεύδει τις προβλέψεις ότι μετά τα lockdown θα είχαμε διόρθωση.

Η εστίαση στις τιμές και οι πρακτικές marketing διευκολύνουν τα ψηφιακά καταστήματα να προσελκύσουν πιο άμεσα πωλήσεις. Έτσι και οι μικροί παίκτες της αγοράς αναζητούν τεχνογνωσία και εργαλεία καθώς βλέπουν τους ανταγωνιστές τους να παίρνουν δύναμη πωλήσεων -έστω και με μειωμένο κέρδος- από το online κανάλι.

Αν και ο ρυθμός έναρξης νέων εγχειρημάτων έχει υποχωρήσει τον τελευταίο χρόνο, μετά την έξαρση που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ένας διψήφιος αριθμός νέων e-shops προστίθεται κάθε μήνα στην αγορά. Την τελευταία διετία παρατηρείται αύξηση 50% στις νέες επιχειρήσεις e-commerce ενώ στην αγορά διακρίνονται δύο ταχύτητες: οι επιχειρήσεις με κύρια δραστηριότητα το e-shop και οι επιχειρήσεις με δευτερεύουσα δραστηριότητα στο ψηφιακό κανάλι, καθώς έχουν ως βασική δραστηριότητα φυσικά καταστήματα.

Η αγορά κυριαρχείται πλέον από το omnichannel μοντέλο, με το 80% των e-shops να αποτελούν «προεκτάσεις» φυσικών καταστημάτων, όπως σημειώνει στο Euro2day.gr ο κ. Σαββίδης.

Όπως εξηγεί, η δυναμική των e-shops έχει επιβεβαιωθεί από εμπορικά γεγονότα όπως η Black Friday, ακόμη και σε κακές οικονομικές συγκυρίες, κάτι που αναμένεται να επαναληφθεί και φέτος, παρά τις συζητήσεις περί δύσκολου χειμώνα για το λιανεμπόριο. Ανάλογη δυναμική αναμένεται κατά την εορταστική σεζόν των Χριστουγέννων αλλά και του Ιανουαρίου, λόγω των γιορτών της περιόδου. Ο κ. Σαββίδης σημειώνει ότι καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο εδραιώνεται μετά την πανδημία (από 5.000 e-shops το 2019 ξεπέρασαν τις 20.000), είναι σημαντικά κίνητρα όπως το e-λιανικό, το πρόγραμμα επιδότησης για δημιουργία e-shop που έτρεξε σε δυο κύκλους και βοήθησε πολλές μικρές επιχειρήσεις να ψηφιοποιηθούν.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και κίνητρα για συγχωνεύσεις μικρών επιχειρήσεων με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους. Εξάλλου, για να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό, κυρίως από ξένους παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου, χρειάζονται όγκο πωλήσεων που θα τους επιτρέψει να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v