Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τίτλοι τέλους στα μέτρα οικονομικής στήριξης

Τι αποκαλύπτει το Μεσοπρόθεσμο για τις παροχές της επόμενης τετραετίας. Τα έκτακτα μέτρα στήριξης, οι προεκλογικές παροχές και τα δημοσιονομικά περιθώρια.

Τίτλοι τέλους στα μέτρα οικονομικής στήριξης

Μικρό καλάθι θα πρέπει να κρατούν οι ψηφοφόροι αναφορικά με το πραγματικό εύρος των δημοσιονομικών περιθωρίων για παροχές τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι αργά ή γρήγορα η Ελλάδα θα κληθεί να επιστρέψει με μόνιμο τρόπο στην οδό των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ έχουν παρουσιάσει τις προεκλογικές τους δεσμεύσεις, οι οποίες επισήμως δεν έχουν μετρηθεί, αλλά οι προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας που υποβλήθηκαν στις Βρυξέλλες δείχνουν πραγματικά στενά δημοσιονομικά περιθώρια, αν θεωρήσουμε ως δεδομένο ότι στόχος της κυβέρνησης που θα προκύψει μετά τις εκλογές θα είναι η σταθερή παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων 2% του ΑΕΠ από το επόμενο έτος.

Με την παραδοχή της αμετάβλητης οικονομικής πολιτικής, κοινώς δεν λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα σε σχέση με τα ισχύοντα σήμερα και όσα έχουν ενσωματωθεί στο πρόγραμμα, όπως για παράδειγμα η νομοθετημένη ετήσια αύξηση των συντάξεων χωρίς προσωπική διαφορά ή το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων με αυξήσεις κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, το Πρόγραμμα «βλέπει» πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,1% του ΑΕΠ το 2024, στο 2,3% του ΑΕΠ το 2025 και στο 2,5% του ΑΕΠ το 2026. Για φέτος προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ, αλλά το υπουργείο Οικονομικών σημειώνει πως ο στόχος παραμένει πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ.

Σημειώνεται ότι καθώς η χώρα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο, δεν περιλαμβάνονται τυχόν επιπρόσθετα προεκλογικά μέτρα που έχουν ανακοινωθεί. Ειδικότερα, η παρούσα κυβέρνηση έχει εξαγγείλει, πέραν των αυξήσεων των συντάξεων και των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων που περιλαμβάνονται στο ανωτέρω αποτέλεσμα, επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα ύψους 0,1% του ΑΕΠ για το 2024 και 0,3% του ΑΕΠ για τα έτη 2025 και 2026, όπως είναι η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά, η μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης, η αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος κατά 8%, η σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, η σταδιακή μείωση κατά επιπλέον 1% των ασφαλιστικών εισφορών, η αύξηση του επιδόματος μητρότητας στους ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες από τους 4 στους 9 μήνες στο ύψος του κατώτατου μισθού, νέο μόνιμο πρόγραμμα 10.000 νέων θέσεων εργασίας για τους νέους και σειρά άλλων πρωτοβουλιών. Η υλοποίηση των ανωτέρω μέτρων δεν διαταράσσει τον μεσοπρόθεσμο στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα στην περιοχή του 2%.

Από τις παραπάνω διατυπώσεις προκύπτει πως την τριετία 2024-26, το περιθώριο για πρόσθετα μέτρα κυμαίνεται από 200 εκατ. ευρώ έως 2 δισ. ευρώ, ροκανίζοντας το πρωτογενές αποτέλεσμα κοντά στο 2% του ΑΕΠ κατ’ έτος, αν οι «θεσμοί» δεν ζητήσουν από την Ελλάδα, στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Συμφώνου Σταθερότητας, πλεονάσματα ακόμα υψηλότερα.

Για φέτος όμως, αν περιοριστεί το πρωτογενές πλεόνασμα από 1,1% του ΑΕΠ στο 0,7%, το περιθώριο για πρόσθετες παρεμβάσεις είναι της τάξεως των 900 εκατ. ευρώ.

Τα ενσωματωμένα στο Πρόγραμμα φετινά μέτρα στήριξης στη σκιά της ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού περιορίζονται από 4,8% του ΑΕΠ πέρυσι σε 1,2% του ΑΕΠ και αφορούν τα ήδη γνωστά επιδόματα.

 *Δείτε το Ελληνικό Πρόγραμμα Σταθερότητας για τα έτη 2023-2026 στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό"

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v